Amming

Sommerdrøm

Glad i forumet
♡ Maibarna ♡
Hvor ofte ammer dere som fullammer, og spiser de fra ett eller begge bryst om gangen?

Her er det ofte hver andre time på dagtid, med noen økter hvor det kan gå 2,5 eller 3 timer. Av og til går det bare 1 time også. Hun spiser kun fra et bryst, da vil hun ikke ha mer.

På natta derimot kan det gå både 3 og 4 timer imellom og hun sover godt. Hun gulper endel på dagtid, så tror hun kan overspise endel. Har begynt å gi fra samme bryst igjen hvis det går mindre enn 1 time før hun vil ha mer, og det hjelper på gulpinga og hun virker mer fornøyd ;-) Hva er vanlig hos dere?

Nå fullammer ikke jeg, men i forhold til det med gulpingen så kan det jo virke som om hun får for mye formelk når hun spiser, siden hun ikke gulper like mye når hun spiser av samme bryst. Prøv å håndpumpe ut noe av formelken før hun begynner å spise, kanskje gulpingen blir enda sjeldnere da :)
De små spiser vel så ofte for at man skal få nok melk i starten, og så blir det sjeldnere etterhvert? Mini her fikk aldri noe godt tak på puppen så jeg fant aldri noen rytme på det. Gjorde så vondt så han ble helt frustrert for jeg tok han av hele tiden. .

På dagtid spiser han omtrent hver andre time, men har som regel to litt lengre soveøkter og to-tre lengre våkenøkter hvor han spiser litt oftere :) på natten sover han 4-5 timer i ett, så får man rundt 00.00, 04.00 og våkner igjen rundt 09.00 :) han er en storspiser og vil gjerne ha begge sidene, men har mindre melk i ene brystet så blir litt mer som "1,5 pupp".

På dagtid går det ca. 3 timer mellom hvert måltid, noen ganger litt mer og andre ganger kanskje bare 1,5 - 2 timer :-) Han får som oftest ett bryst omgangen :-) På natten kan det gå mellom 4-6 timer mellom måltidene :-)

Leste på bloggen til ammehjelpen at mye gulp kan komme av for mye formelk, som MaiMamma sier. Da spiser de også oftere. Anbefales å amme flere ganger kun fra samme bryst før men etter 3-4 timer bytter. Da vil babyen få i seg den mer næringsrike melka også.

her spiser han hver 2-3t men noen ganger sover han 4-5t på dagtid også!
gir fra samme pupp om det har gått mindre enn 3t for jeg har for mye formelk ;)
han spiser bare fra en pupp her - klarer ikke tømme den ordentlig heller. .

Alt fra 1-3 timer mellom på dagtid. 3-5 timer mellom om natta. Om kvelden er hun sulten, så da får hun fra begge, men ikke før hun har fått den samme flere ganger først. Går det mindre enn 2 timer mellom ammingen får hun gjerne den samme som sist. Hvis jeg i tillegg er flink med raping slipper vi helt unna gulping :)
Har merket at hvis hun våkner innen en time etter sist måltid kan det være smart å prøve å rape før jeg legger henne til. Bare dytta puppen inn i halvsøvne her om dagen da hun sutra. Våkna fort da hun klarte å gulpe på senga mi. Til tross for at jeg alltid har kladd og flanellsklut under henne så treffer hun fortsatt senga. Rart med det der :p

Jeg vet ikke helt enda, er bare 3-4 dager siden melka kom, hun spiser godt av begge og får godt tak. Og så slipper hun og ligger der å sover i et par minutter, så vil hun ha mer, av og til bytter jeg bryst, andre ganger fortsetter hun på det "gamle" ;)

Men jeg må pumpe etter hver gang kjenner jeh, hun klarer inne å tømme dem enda.

Back
Topp