Amming

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Da er Jonathan blitt 2 uker og vi er kommet igang med amming, selv om vi fortsatt må suplere med mme. Han tar godt til brystet og suger godt - dette er også bekreftet av jordmødre på sykehuset og helsesøster i kommunen. Det som vi sliter med nå er at han de siste par dagene har begynt å kave veldig med brystet på kveldstid og kan begynne å hylgrine. Dette til tross for at det er "mattid" og han har vist tegn til sult. Jeg har tatt han opp og lagt han til når han viser tidlig tegn på sult. I tillegg har han fått ny bleie, fått massasje på magen, fått komme opp for rap, hatt luft i bleien osv. Det eneste som derimot hjelper er å få bli lagt hos far og få trøst der samt flaske. Jeg har ikke nok melk til at jeg kan fullamme han så flaske får han i tillegg etter amming. Noen med tips til hva det kan være og hva jeg kan gjøre slik at jeg kan få ammet han mer enn gjerne max 5 min på kvelden før gråtetoktene kommer? Jeg prøver å la han ligge til brystet men han "kaver" og gråter slik at han ikke klarer å ta noe særlig fra meg. Gjelder bare ammingene på kvelden mellom 18 og midtnatt - de på dagen og natten pleier å gå fint uten gråt (med mindre flasken kommer for sent ifht når det ikke er mer å hente fra meg).

Du blir ikke sprengt? Jeg blir det, og merker hun sliter litt med å ta tak når det er for lenge siden hun fikk mat sist..brystet blir trillrundt og det blir vanskelig å suge seg fast.. Bare lurer på om du blir sprengt selv om du ikke fullammer..

Jeg har opplevd at jeg føler begynnende spreng og at brystene begynner å føles sprengt. Spesielt på ettermiddagen og når det begynner å nærme seg tid for amming igjen. Og kan oppleve det på nettene men da lekker jeg som en sil så det ordner seg som regel; -)

Det kan være fordi at når det er mat fra flaske, så kommer maten med en gang. Mens når det er bryst tar det litt tid før melken kommer, slik at de blir frustrerte. Hva hvis du prøver å ta det derre grepet (husker ikke hva det heter), slik at utdrivningen kommer i gang før du legger baby til?

Jeg gikk en nesespray jeg måtte bruke for utdrivningsrefleksen i brystet mitt, for gutten min var også veldig utålmodig når det ikke kom melk med en gang - skrek hver gang jeg la han til brystet.
Gikk seg til da.

Back
Topp