Amming :)

:) Er det som er vanlig, ja. Babyer som får erstatning er tidligere "klar" for grøt etc og kan fint begynne ved 4 mnd. De lærde strides om ammebabyer bør begynne å smake annen føde fra 4 mnd eller om de bør vente til 6 mnd, men min (lille) erfaring tilsier at dette finner man fint ut av selv når man blir kjent med babyen sin og ser utviklingen han/hun har :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Man gjør det som virker riktig tenker jeg :) Er så individuelt allikevel, og ingen av delene er vel feil. Det blir jo ikke et fult måltid med mat en gang i begynnelsen, bare smaking og prøving og feiling :)

Håper på amming, ja! Men vil gjerne ha muligheten for pumping og flaske i tillegg, sånn at pappaen også kan ta del i matingen. Jeg planlegger å begynne å jobbe litt etter 3-4 måneder, kjekt om vi får til det uten at det blir veldig mye stress med matingen. Ellers håper jeg på å kunne amme i 9-12 måneder ca, med gradvis nedtrapping fra 6 mnd...tiden får vise hvordan det blir :)

Jeg skal gjøre alt for å få til amming. Men det vil nok bli tøft. Planlagt ks og noen uker med pumping før lillegutt kan få morsmelk. Men alt helsepersonell vi snakker med presiserer viktigheten, og jeg tror vi vil få veldig mye hjelp og veiledning. Jeg vil amme!

Appen <3

Håper jeg får til, men kommer ikke til å slite meg ut for å få til!

Med forrige ammet jeg bare to uker, han ble syk og ville ikke ha mat. Jeg fikk brystbetennelse og fikk en knekk psykisk av hele situasjonen... Ga meg med å prøve når det kom mer blod enn melk av puppa...

Sent from my iPhone using BV Forum

Som sagt tidligare, så håpe eg på å få amma denne gongen. Men om da ikkje ska gå, så har eg god og positiv erfaring ette jentungen. Ser ikkje på da så et nederlag å ikkje få da t, men skuffa blir eg.

Android appen på SG S5

Vil amme denne gangen og håper på å få god veiledning av faglige folk.
Sist gang gikk det ikke, takket være dårlig oppfølging av sykehuset personell:cool:

Jeg fikk amme mitt første barn i 6.uker før jeg måtte begynne på noen medisiner som gjorde at amming var uaktuelt. For meg var det utrolig kjipt, leit og sårt de første to ukene. Men så begynte jeg å tenke på positive ting når situasjonen først var som den var og synes at flaskebarn var toppers. Med nr.2 ammet jeg kun de to første døgnen og det kommer jeg til å gjøre ned nr.3 nå også pga medisiner. Så dersom amming eller forhold rundt gjør amming umulig så vit at flaskebarn er ikke så stressende som man gjerne frykter, er bare litt kav i starten så finner man gode rutiner på det :)

Jeg skal gjøre alt for å få til amming. Men det vil nok bli tøft. Planlagt ks og noen uker med pumping før lillegutt kan få morsmelk. Men alt helsepersonell vi snakker med presiserer viktigheten, og jeg tror vi vil få veldig mye hjelp og veiledning. Jeg vil amme!

Appen <3

Kjenner ei som ikke begynte med ammingen før etter 3 uker i fjor, jenta var født for tidlig og var ikke sterk nok før det. Det gikk bra! Hun fikk veldig god hjelp på st. Olavs. Så det er håp :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Ammet i 7 uker sist, da han bare sov ved puppen. Begynte da med flaske.. Denne gangen vil jeg amme lengre.. :)

Sendt fra min IPhone 5C :)

Kjenner jeg er litt spent på det med amminga denne gangen.

Forige gang var det myyyye slit for å få det til. Lagt inn på sykehus og var oppe hver 2 time for pumping og amning.
Jeg klarte det i ca 5 mnd før jeg ga opp :'(
Jeg hadde lite melk osv.
Følte meg skikkelig misslykket og som en dårlig mor.

Håper på at jeg klarer det bedre og lettere denne gangen :)

Spurte jordmor om jeg kunne starte å pumpe en uke i forveien men fikk beskjed om at det ville/kunne starte fødsel så det måtte jeg ikke gjøre.

sendt fra Note 3 - sengekos

Jeg vil gjerne amme og innføre litt flaske etterhvert slik at pappan har litt muligheter. Men jeg har ikke tenkt å la meg shame om ammingen ikke går. Min svigerinne fikk ikke til amming, produksjonen kom aldri igang, hun ble kjempesår og babyen hysterisk siden det ikke kom noe mat. Hun fikk veldig mye pes fra helsesøstre og jordmor om at det var bare å holde ut, alle kvinner kan amme! Vel, det ble en fornøyd mamma og en harmonisk mett baby da hun bestemte seg for la hele amminga gå åt skogen og gi mme. Ungen er idag en flott unge som ikke har tatt skade av mme ;)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg håper såklart på at ammingen går som smurt. Men er andregangs og vet at det ikke nødvendigvis kommer til å gå den veien.
Jeg var kjempeheldig med min første, og hadde null problemer. Eneste litt såre bryst og brystbetennelse en gang. Ellers ammet jeg til hun var 8 mnd (Fullammet vell til 4-5-6 mnd.. husker ikke helt).
Jeg var så opptatt av å få til ammingen med henne, at hadde det ikke gått så hadde jeg sikker vært knust. Vet det høres rart ut, men det var så utrolig viktig for meg.

Men nå har det forandret seg.
Dersom ammingen av en eller annen grunn ikke funker nå, så ønsker jeg ikke at det skal gå ut over barseltiden. Har sett mer enn en veninne som har slitt voldsomt pga problemer med amming.
Selvfølgelig håper jeg og ønsker å kunne amme like lenge som sist.
Går det så går det, går det ikke så nei - da har man mme :)

Ohh amming:( dette gruer meg til. jeg ønsker veldig mye til å oppleve amming denne gangen. Men om det ikke går, så skal jeg aldri oppleve det som jeg har opplevd sist.

Jeg ble kjempesår fra dag 2. Jeg prøvde alt mulig fra pumping til alt tekniker jeg fikk fra helsesøster og jordmor. Alle rundt meg på berselgrupp kunne amme, jordmor og helsesøster presset meg til å holde på. Jeg ga opp etter 3 måneder med depresjon og følte meg hele tiden en eksempel til en dårlig mor.

Disse 3 måneder var mareritt. Jeg ville ikke gå ut heller har besøk, grått hele dag og natt. .ufffff dette var helt forferdelig. Jeg håper at jeg kan amme denne gangen men som sagt går det ikke så takk for mme.

Jeg var veldig heldig med førstemann og ammingen gikk nokså smertefritt. Jeg husker det var litt kløning for å finne rett teknikk de første dagene på sykehuset, men utover det så gikk det bra. Melka kom skikkelig i gang etter 3 dager og etter det var jeg et vandrende meieri! ;) Jeg fullammet i 6mnd og ellers fram til han var 11mnd. Da mistet han interessen for puppen så han stoppet egentlig selv.

Håper å være like heldig denne gangen også og vil fullamme så lenge det er anbefalt. Jeg leste en plass at de nå ikke anbefalte å fullamme i mer enn 4,5 mnd. Stemmer det?

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Jeg har tatt brystreduksjon, så et fornøyd om jeg klarer å amme i de hele tatt. Har fått beskjed om at det er liten sjangs for at det vil gå, så må si jeg blir irritert når noen kan uttale seg om det uten at jeg har prøvd å amme før. Satser på at det ordner seg med veiledning hjelp og hjelpemidler underveis.

Jeg har tatt brystreduksjon, så et fornøyd om jeg klarer å amme i de hele tatt. Har fått beskjed om at det er liten sjangs for at det vil gå, så må si jeg blir irritert når noen kan uttale seg om det uten at jeg har prøvd å amme før. Satser på at det ordner seg med veiledning hjelp og hjelpemidler underveis.
Eg skulle ta brystreduksjon for mange år si, men fikk beskjed om at då va da veldig liten sjanse for at eg kunne amma ettepå. Eg valgte å venta, for vil ha muligheten.
Under brystredusksjon blir melkegangane kappa, så da ska godt gjerast om dei klare å treffa og gro sammen igjen. Produksjonen av melk e normal, så da e fare for ekstrem melkespreng.
Har ei bekjent så har tatt reduksjon, så e hennas erfaring eg har delt ;)

Håpe jo selfølgelig at du får t å amma :)

Jeg hadde kolikkbarn... Noe som gjorde ammingen ikke noe lettere. Hun ble heller aldri fornøyd med det hun fikk ut av meg, så prøvde supplere med mme... Og da drakk opptil 200ml , når hun bare var 4 uker gammel.. Etter puppen! Så fant ut fort at ammingen ikke ga henne nok, å brukte pupp og mme en periode. Men til slutt ble jeg såpass dårlig med sykdommen min, at jeg dessverre måtte legge ammingen på hylla pga medisiner. Mye frustrasjoner og gråt over dette. Håper at denne gangen kan jeg lykkes mye bedre , men tar det som det kommer. Skuffelsen var så stor sist, så nå har jeg lært at det viktigste er at babyen har det bra...og får det de trenger. Men et stort håp om å kunne amme mye lenger enn sist.

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Eg skulle ta brystreduksjon for mange år si, men fikk beskjed om at då va da veldig liten sjanse for at eg kunne amma ettepå. Eg valgte å venta, for vil ha muligheten.
Under brystredusksjon blir melkegangane kappa, så da ska godt gjerast om dei klare å treffa og gro sammen igjen. Produksjonen av melk e normal, så da e fare for ekstrem melkespreng.
Har ei bekjent så har tatt reduksjon, så e hennas erfaring eg har delt ;)

Håpe jo selfølgelig at du får t å amma :)
Jeg er fylt klar over det ;) men det er annerledes kirurgi nå enn det var for si 20 år siden, og kjenner ei ei som tok brystreduksjon på 80/90 tallet og har Anna 2 barn etter det. Er jo fullt klar over at det kan bli slik at jeg ikke får ammet, men synes det er råttent at folk skal si det til meg.... For jeg har jo aldri prøvd å amme før så kan jo godt hende det går bra også :)

Jeg er fylt klar over det ;) men det er annerledes kirurgi nå enn det var for si 20 år siden, og kjenner ei ei som tok brystreduksjon på 80/90 tallet og har Anna 2 barn etter det. Er jo fullt klar over at det kan bli slik at jeg ikke får ammet, men synes det er råttent at folk skal si det til meg.... For jeg har jo aldri prøvd å amme før så kan jo godt hende det går bra også :)
Eg e ikkje så gammal altså ;) E snakk om 10år si, ikkje 20 :P

Men men, eg sa da ikkje for å svartmala for deg, for eg håpe inderlig at du får da til :)
Krysse fingrane for at både du og me andre så har lyst, kan få da t :) :hug013

Back
Topp