Amming :)

OktoberLykkerus

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Hvordan er forhåpningene dere ang amming? Og til dere som ikke er førstegangs, hvordan var amminga deres med forrige?
Jeg håper og håper på at jeg får fullammet hvertfall 6 mnd! Helst lenger, men om jeg klarer 6 mnd så er jeg super fornøyd. Men jeg er livredd for å ikke få det til, at han ikke vil ha pupp, at jeg ikke har nok næring i melka osv.. Håper at sykehuset hjelper meg så godt det går å komme igang :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Siden jeg måtte ta hastesnitt tok det 4 dager før melka kom. Men da var jeg også et lite meieri. Hun fikk smake på annen mat, men det var pupp som dugde. Hun sluttet brått når hun var 11mnd og 17 dager.

Det var vondt i starten før puppene ble herdet, hun fikk en periode trøske og melkespreng var vondt.

Alt i alt var det kos, men hun tok ikke flaske så hun var veldig avhengig av meg.

Fikk masse hjelp på sykehuset og helsestasjonen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Melken kom neste dag etter fødsel, jeg ammet til gutten var 1 år og 9 mnd. Håper det blir bra denne gangen også :)

Første gang tok det flere dager før at melka kom skikkelig i gang. I tillegg så hadde pjokken Kiss/Kidd, noe som resulterte i at han ikke fikk ordentlig sugetak, ville bare ha den ene puppen, siden han hadde låsninger i nakken og ryggen. Amma han fram til han var 3 mnd, og da ble det brått slutt. Da ville han overhodet ikke ha mere pupp, bare hylte og skrek. Pumpa meg fram til han var 5 mnd da.
Denne gangen håper jeg det går bedre, og er mere avslappa i forhold til det i tilfelle det ikke går. :)

Første gang tok det flere dager før at melka kom skikkelig i gang. I tillegg så hadde pjokken Kiss/Kidd, noe som resulterte i at han ikke fikk ordentlig sugetak, ville bare ha den ene puppen, siden han hadde låsninger i nakken og ryggen. Amma han fram til han var 3 mnd, og da ble det brått slutt. Da ville han overhodet ikke ha mere pupp, bare hylte og skrek. Pumpa meg fram til han var 5 mnd da.
Denne gangen håper jeg det går bedre, og er mere avslappa i forhold til det i tilfelle det ikke går. :)
Går nok bedre denne gangen ;)

Ho kom jo så tidlig sist, at eg fekk ikkje skikkelig gang på melko. Pumpa i 5 veke med hjelp av tabletta, men reagerte så måtte slutta.
Denne gongen håpe eg på at eg får fullamma 3 - 6 mnd ☺

Android appen på SG S5

Sykehuset var ikke flinkt til å hjelpe med guttungen. Jeg prøvde å amme de første 2 mnd, guttungen reagerte med allergi på morsmelk og melkeerstatning så jeg sluttet og måtte gå over til soya. Jeg skal prøve igjen denne gangen, men er redd for det ikke skal gå bra denne gang også. Men jeg vil heller la være å amme hvis det ikke fungerer enn å være stresset over det helle. Bedre å bruke energien på noe annet hvis det bare blir stress synes jeg.

Helt enig Trulte, tror det er mange som sliter seg fullstendig ut på ammingen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg håper jeg klarer å amme, ser forskjellen på to venninner. Den ene ammer og den andre ikke. Sååå lettvint det må være når man er borte, så er alt ferdig tilberedt til den lille, og man slipper å styre med flasker og varming osv. Har og bestemt meg for å ikke bli skuffa hvis jeg ikke får det til :-)

Sent from my iPad using BV Forum

Hvordan er forhåpningene dere ang amming? Og til dere som ikke er førstegangs, hvordan var amminga deres med forrige?
Jeg håper og håper på at jeg får fullammet hvertfall 6 mnd! Helst lenger, men om jeg klarer 6 mnd så er jeg super fornøyd. Men jeg er livredd for å ikke få det til, at han ikke vil ha pupp, at jeg ikke har nok næring i melka osv.. Håper at sykehuset hjelper meg så godt det går å komme igang :)

Bare en liten (men viktig) presisering: du må ikke finne på å fullamme i mer enn 6 mnd. Fra senest 6 mnd trenger ungen mer enn pupp/erstatning. Får de ikke det blir de underernært og det har faktisk vært noen tragiske dødsfall av spedbarn som har blitt fullammet i lang tid (typ 10mnd +). Når det er sagt, så er det jo bare å kombinere amming med grøt og annen fast føde, så lenge du får til og ønsker :)

Sent from my iPhone using BV Forum

For meg gikk ammingen smertefritt med snuppa. Hun tok puppen med en gang. Begynte såvidt å innføre fast føde i overgangen 4/5 mnd. Ammet vel til hun var 8-9 mnd. Da hadde hun ikke tid lenger ;)

Bare en liten (men viktig) presisering: du må ikke finne på å fullamme i mer enn 6 mnd. Fra senest 6 mnd trenger ungen mer enn pupp/erstatning. Får de ikke det blir de underernært og det har faktisk vært noen tragiske dødsfall av spedbarn som har blitt fullammet i lang tid (typ 10mnd +). Når det er sagt, så er det jo bare å kombinere amming med grøt og annen fast føde, så lenge du får til og ønsker :)

Selvfølgelig skal han få grøt, samt brødskiver og middag når tiden er inne, men skal gi pupp hver dag! ;)

Er førstegangs, men håper jeg får til ammingen! Vil gjerne fullamme første 6 mnd :)

-Fra appen-

Med førstemann ammet jeg i 8 Mnd, da tok det slutt av seg selv pga samlivsbrudd, flytting og mye stress.. Fullammet vel i 4,5 Mnd ca. Håper veldig å få til amming denne gangen også, sååå lettvint ifh til å drasse på flasker, vann og pulver!

Men jeg har en liten oppfordring til dere damer; ingen hadde fortalt meg HVOR sår man kunne bli. Jeg hadde store kjøttsår og blødde fra begge brystvortene. Det var så vondt at faren min (!!!!) hjalp meg med å holde gutten under amming :p Jeg var SÅ nære ved å gi opp, jeg satt å skreik konstant å grudde meg til hvert amme-måltid. Pappa er litt "gammeldags" å pressa meg til å fortsette.. Å det er jeg SÅ utrolig glad for den dag idag!! Det var 7 dager med hel*e**e, men det gikk som en drøm etterpå!
Mine gulltips er: PURELAN brystvortesalve og lufttørking.

Jeg anbefaler ikke brystskjold, da mange barn ikke tar puppen igjen etter bruk av det. Barnet får heller ikke sugd ut like mye melk, noe som kan gi brustbetennelse, og minke produksjonen av melk. Flere av mine venninner Sverga til brystskjold da de ble såre, og det endte med at de mista melka. Brystvortene må jo herdes, å hvis man holder ut det noen dager så går det som en lek etterpå

Jeg har full ammet 3 barn til dei er 6-7 mnd 10 kg på 6mnders kontrollene på bare melk:) alle 3 :) planer om det samme denne gangen jeg har fått melk med en gang! Men bare så det er sagt så har jeg blitt like sår kvar gang den første uken / 10 dager at jeg kvir meg og tårene renner men etter jeg har holdt ut så har det gått som en drøm :)

Jeg ammet i 10 mnd med første. Og måtte bruke brystskjold i alle mnd... Gikk som en drøm! Baby klarte ikke å få riktig sugetak uten skjold...

I såfall fullammer jeg til 4- 5 mnd, begynner vel å smake på mat rundt da ser jeg for meg :)
:) Er det som er vanlig, ja. Babyer som får erstatning er tidligere "klar" for grøt etc og kan fint begynne ved 4 mnd. De lærde strides om ammebabyer bør begynne å smake annen føde fra 4 mnd eller om de bør vente til 6 mnd, men min (lille) erfaring tilsier at dette finner man fint ut av selv når man blir kjent med babyen sin og ser utviklingen han/hun har :)

Back
Topp