Amming.

JPSK

Elsker forumet
Ja nå er jo mange av oss kommet halvveis allerede. :) En god blanding av førstegangs og flergangsfødende her. Noen med ammeerfaringer og/eller tanker dere vil dele?

Vi klarte ikke ammingen sist. Aaron kom en måned tidlig, og hadde trøske på tungen. Fikk aldri vite at dette kunne påvirke sugetaket, men det har jeg hørt i ettertid. Vi var på barsel, helsestasjon og ammepoliklinikk uten hell. Var en evig stor frustrasjon alt sammen. Måtte pumpe meg hver 3 time, døgnet rundt. Melken forsvant likevel bare mer og mer. Sov aldri mer enn en time av gangen da døgnet gikk til å prøve å amme, pumping, sterilisering og så på an igjen... Alle sa at jeg "ikke måtte gi opp" noe som gjorde meg fly forbanna når det hadde gått en måned. Jeg holdt på å under av stress og mangel på søvn. De som fikk meg til å føle at jeg "gav opp" de kan ta seg en bolle! Aaron ble et lykkelig flaskebarn, og mannen kunne delta på måltidene på lik linje som meg. Var helt topp når vi hadde knekt koden med hvordan vi skulle gjøre det med flasken, på tur, på natten, på reise osv. :) Dessverre lite info om sånt, alle "må" jo amme.....

Min historie. Din?

Jeg skal amme og håper det ikke blir veldig slit denne gangen.

Sønnen min kom 3 uker før termin, tok dårlig tak, sugde svakt og sovnet fort. Ble veldig hyppig amming noe som resulterte i veldig lite sammenhengende søvn. Å være i underskudd av energi og søvn gjorde at melkeproduksjonen gikk ned hele tiden hvis jeg ikke pumpet gjevnlig i tillegg. Men søvnmangel er en del av det å ha baby - men kan ikke akkurat si jeg gleder meg til den perioden igjen!

Gravid for første gang og har egentlig aldri tenkt på at det skal være noe problem å amme. Men, etter å ha lest litt rundt forbi så virker det jo nesten som om jeg er i en liten drømmeværden som tror at alt skal gå så lett! Jeg har ingen erfaringer på området, så føler ikke helt jeg vet hva jeg snakker om.

Blir nok sliten og irritert om jeg prøver i månedsvis og ikke får det til, men gleder meg til å amme så jeg vil hvertfall prøve alt jeg kan for å få det til :-)

Jeg skal amme og håper det ikke blir veldig slit denne gangen.

Sønnen min kom 3 uker før termin, tok dårlig tak, sugde svakt og sovnet fort. Ble veldig hyppig amming noe som resulterte i veldig lite sammenhengende søvn. Å være i underskudd av energi og søvn gjorde at melkeproduksjonen gikk ned hele tiden hvis jeg ikke pumpet gjevnlig i tillegg. Men søvnmangel er en del av det å ha baby - men kan ikke akkurat si jeg gleder meg til den perioden igjen!

Enig at søvnmangel er en del av babytiden og gleder meg ikke jeg heller... Men noe søvn må man ha. Bra din sønn endelig klarte det, hvor lang tid tok det?

Gravid for første gang og har egentlig aldri tenkt på at det skal være noe problem å amme. Men, etter å ha lest litt rundt forbi så virker det jo nesten som om jeg er i en liten drømmeværden som tror at alt skal gå så lett! Jeg har ingen erfaringer på området, så føler ikke helt jeg vet hva jeg snakker om.

Blir nok sliten og irritert om jeg prøver i månedsvis og ikke får det til, men gleder meg til å amme så jeg vil hvertfall prøve alt jeg kan for å få det til :-)

Trodde heller ikke ammingen var noe som ville by på problemer. Og siden det er forventet at alle skal amme så er det et stort press når man ikke får det til.. Heldigvis får de fleste det til til slutt. Jeg håper bare på mer aksept og tilrettelegging for dem som ikke får det til. :)

Med førstemann ammet jeg bare i ca 12 uker.. Jeg slet med ammingen fra dag en, og fikk det aldri helt til. Når vi fikk VA, så var det en lang, tøff og krevende fødsel som tilslutt endte i akutt ks.
Alt føltes veldig dramatisk i ettertid, og jeg fikk fødselsdepresjoner.

med nr 2, så gikk ammingen som en drøm :) Hadde aldri noe problem, fullammet til 6 mnd, og deretter delvis til 9 mnd. Jeg var litt mer avslappet med IS, og tryggere på meg selv, tror dette spilte inn på en eller annen måte :)

Denne gangen tar jeg det som det kommer! Satser på å fullamme, men skulle det komme noe i veien, så vil jeg ikke se på det som noe nederlag :) Det viktigste er at barnet har det bra, og blir mett, uavhengig om det er med pupp eller flaske ;)

Kommer til å amme denne gangen også :)

Gråt meg gjennom ammingen i flere uker med blodige brystvorter før jeg omsider fant ut at ammeskjold kunne hjelpe å avlaste litt innmellom. Brukte ammeskjold annenhver gang slik at han ikke ble for vant til å bare bruke det.
Smurte med salver og brukte skjell og luftørket.
Etter mye slit så ble det omsider bedre for hver dag.

Hadde bestemt meg for at jeg skulle amme, og når jeg går inn for det så gjør jeg alt jeg kan for å få det til.

Kommer til å ha den innstillingen denne gangen også, for jeg elsker å amme <3

Jeg ønsker veldig å amme og kommer til å bli veldig lei meg hvis det ikke går, jeg skal gjøre alt som står i min makt for å få det til hvertfall. Skal kjøpe inn skjold, salve til såre brystvorter og pumpe så jeg har klart, så krysser jeg fingrene for at baby samarbeider.

Termin 15. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Datteren min kom på overtid, hadde dårlig tak og jeg var ofte bekymret for at hun ikke fikk nok. Etter ca en uke fikk vi det til, og det var vondt inntil 4 mnd. Var sår og sprukken, men jeg bet tenna sammen og så gikk det da over 4 mnd etter fødsel. Ammet til hun var 17 mnd. Skal amme nå også og er forberedt på at det kan bli vanskelig den første tiden, men er frustrerende når man er førstegangs og det ikke går så greit.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Med A som var født for tidlig fikk jeg aldri ordentlig til ammingen. Pumpet og ammet om hverandre i 6 uker, da sa helsesøster stopp, for gutten fikk ikke tak og jeg var helt zombie. Det ble for mye stress for oss. Med J gikk det litt bedre, men fant aldri noen god ammestilling sittende og det ble veldig utfordrende å skulle amme liggende når man skulle noe sted. Dessuten bekymret jeg meg veldig for melkemengden, og ble veldig stresset av økedøgnene. Syns det var helt grusomt :( Så jeg gav opp etter 12 uker. Prøvde alt jeg kunne, og da følte jeg at jeg hadde gjort mitt. Skal prøve denne gangen også, for jeg vil virkelig oppleve å kunne fullamme til 6mnd, og delamme litt til. Men terskelen min for mme er lav, man skal virkelig kunne kose seg med den lille, ikke bare eksistere.

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Enig at søvnmangel er en del av babytiden og gleder meg ikke jeg heller... Men noe søvn må man ha. Bra din sønn endelig klarte det, hvor lang tid tok det?
Tok vel en måneds tid før han tok riktig tak. Tok en uke før han tok brystet i det hele tatt (uten skjold). Han ble ammet annenhver/hver time døgnet rundt til han var 4 mnd. Da begynte han å sove 3 timer i to økter på natten. Ammet annenhver/hver tredje time resten av døgnet fram til han var 10 mnd. Da fikk jeg endelig i han litt fast føde.

Tok vel en måneds tid før han tok riktig tak. Tok en uke før han tok brystet i det hele tatt (uten skjold). Han ble ammet annenhver/hver time døgnet rundt til han var 4 mnd. Da begynte han å sove 3 timer i to økter på natten. Ammet annenhver/hver tredje time resten av døgnet fram til han var 10 mnd. Da fikk jeg endelig i han litt fast føde.

Satse på det går bedre denne gangen da. :)

Ja jeg må også få legge til at jeg ikke sluttet å forsøke å amme etter en måned, men jeg sluttet med pumpingen da.. Den var verst.

Tenker jeg tar det litt som det kommer. Er første, men har ingen visjon om at det skal være kjempelett å amme, og er ikke redd for å måtte gå over til flaske og mme hvis jeg ikke får det til.

16.02.14 <3

Med førstemann gikk det super lett med ammingen. Nr 2 var 5 uker prematur og låg med c-pap og ble matet med sonde di 3 første døgnene. Han slet litt med å suge skikkelig da han var vant med tutt. Prøvde brystskjold og det funka med en gang! ;).. Brukte en liten mnd på å venne han av med skjoldet.. Amma begge til di var ca 9-10 mndr Så satser på å få til ammingen denne gangen også :D

Æ vil prøve å amme å håpe æ får det til :-) har ei jordmor som e veldig opptatt av amming og vil at æ ska lese om det og har meldt mæ på ammekurs, blir spennanes! :-)

termin 18.2.14 <3

Tredjemann på vei her og de to første har eg ammet 17 og 21 måneder. Kommer ti å gjøre alt for å kunne amme denne gangen også. Første gangen gikk det nok så greit men selvfølgelig såre brystvorter og en de jobb den første måneden men etter det gikk det veldig fint. Andre mann lå på nyfødtintensiven og orket omtrent ikke å suge. Ble målt før og etter amming for å se om han fikk i seg nok for hvis ikke måtte han ha tillegg... Ville ikke det så eg ammet omtrent døgnet rundt de første par ukene... Etter det gikk det seg til og ammet han som sagt i 21 måneder. Regner ikke med at det nødvendigvis blir lett men regner med at vi skal få det til sammen :)

Jeg var ikke forberedt på at det kunne gå noen dager før melkeproduksjonen var ordentlig i gang, og var på randen av fortvilelse med sulten baby og blødende brystvorter. Men melken kom den 5.dagen, og jeg hadde sikkert 3 ganger så stor produksjon som jeg trengte. Hormonene som fulgte med ammingen ga imidlertid utslag i store byller og kviser i klaser i ansikt, på hals, bryst og rygg, så jeg måtte slutte å amme etter 6 mnd pga dette. Håper veldig at huden tåler det bedre denne gangen..

5 uker fortidligfødt sønn her. Han ble tatt med hastesnitt pga akutt sf med hellp. Melken kom seint og han var gul og bare sov. Ikke klarte han ta puppen og hadde dårlige sugereflekser. Men... jeg gav meg aldri. Pumpa meg hver 3. Time døgnet rundt. Etter 2 uker på sykehuset var jeg utslitt og gråt meg til hjemreise. Reiste hjem med sondemating på jonathan og pumpe og fortsatte å prøve å amme hver 3 time for så å pumpe meg. Etter en uke hjemme kunne vi fjerne sonden og jeg amma med skjold ♡ måtte amme med skjold i 5 mnd. Men det gikk greit :-) amma i 14 mnd og veldig glad for at jeg klarte å amme etter en tøff start! Håper å kunne amme denne gang også, kommer til å prøve veldig hardt ♡♡

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp