Amming

Shauri

Forumet er livet
VIP
Hadde jo håpet at ammingen skulle gå bedre denne gangen siden det er nr 2, men den gang ei.. Daniel sliter med å få tak, og han skriker i protest før han i det hele tatt har prøvd. I dag har jeg tatt ammeskjold mer og mer i bruk og det virker til å gå bra. Håper bare at det blir godt nok og at jeg klarer å fullføre ammingen så lenge som mulig. Vil med gjevne mellomrom selvsagt prøve uten skjold og se om han plutselig klarer å få tak.

På barselhotellet fikk han godt tak de første dagene.. men siden det ikke kom noe melk så tror jeg han rett og slett har fått noe slags brystvegring.

Har du fått nok med melk slik ar du klarer å klemme ut litt før du tilbyr?
Har en liten urokråke her som har litt dårlig tid når han først blir sulten... Men dette hjelper godt da han får litt melk på leppene. 
Vi må ofte prøve flere ganger fordi han rykker til idet han begynner å suge, og da blir taket hans for langt ut og jeg blir sår..
Håper det hjelper med skjold, det hjalp godt her sist, for å la sårene gro. Ikke noe problem å kutte ut skjoldene senere da hvertfall...

på ammehjelpen.no står det litt om brystvegring og tips til å "lokke" babyen til å like puppen Lillemor ville ikke gape nok i starten, og når hun fikk tak sugde hun seg utover og jeg ble sår. Fant ut at jeg lot henne suge en liten stund før jeg løsnet henne for å legge henne til igjen, ellers så ga hun liksom opp og orket ikke å gape mer. Jeg kjøpte med en Cozyfix ammepute, en sånn hard ammepute som man spenner fast rundt livet. Da fikk jeg frøkna mye høyere opp, og hun fikk lettere et godt tak på puppen. Etter det ble det gradvis bedre, og nå er jeg ingenting sår! 
...men den siste uken virker det som hun også har begynt å få noe slags brystvegring. Hun skriker og styrer med puppen, suger litt og setter i å skrike, tar tak på nytt, spytter ut, suger litt og skriker, og får aldri spist seg mett fordi hun skriker sånn. Fryktelig slitsomt! Har kontaktet ammehjelpen og håper de kommer med noen råd, fortvilende å ikke få det til når man så gjerne vil! 
Lykke til! 

Det som hjelper her når hun starter med gråting ved brystet, er å lure henne med litt sukkervann, som jeg har i en liten sprøyte. Gir henne litt og litt av dette, og etterhvert tar hun tak i puppen. Ofte så hyler de ved puppen også i forbindelse ved magevondt. Kan også være at de er for sultne og melken ikke kommer fort nok, og her har det også da hjulpet med sukkervann, evnt erstatning. Gir bare litt i ei sånn lita sprøyte, mens hun ligger ved brystet, for å stille den verste sulten, og da tar hun fint tak etterhvert. Gjorde dette den første uken, og nå går det så fint :)

Har akkurat samme problemet her, så jeg bruker brystskjold hver gang nå. Syns at så lenge hun spiser så får jeg bare fortsette. Jeg bruker det selv om jeg ikke er sår i brystene. Får liksom bare ikke til uten.

Prøver meg litt fra og på med skjold, nettopp hatt to vellykkede ammerunder uten skjold. Tror vi er innom økedøgn også på toppen av det hele, hehe.

Uff ja, det kan være litt slitsomt innimellom, men flott når det endelig fungerer!
=)

Back
Topp