Amming

Martom

Andre møte med forumet
Alle sier at de håper virkelig at de kommer til å kunne amme, og at det er så spesielt osv. 

Men jeg lurer på, er det galt av meg å ikke ville amme..? Jeg er ikke sikker på hvorfor, men jeg får liksom ikke den følelsen av at jeg gleder meg når jeg tenker på det liksom. Jeg er allerede mer der at jeg ser etter brystpumper osv, får jeg føler virkelig at jeg ikke kommer til å få det til ellernoe, veit ikke hvordan jeg skal forklare det. Men jeg har liksom ikke særlig lyst til å amme, men så er vell det det beste for barnet..? 

Noen som har noen råd, tips ?? :) 

Første gang du er gravid?

Jeg hadde samme tanker med første.. Og til min store fortvilelse, så fikk jeg ikke til ammingen.. Det var veldig sårt og jeg følte meg som en mislykket mamma.. Hvordan kunne jeg klare å rote til det mest naturlige i verden?

Så ble jeg gravid igjen.. Ammingen gikk som en lek og jeg ammet i 11 mnd.. 

Ikke tenk så mye på det nå.. Er mye som forandrer seg frem til termin og myyye som forandrer seg når du har født og prøver å legge til barnet.. Går det ikke, så går det ikke.. Men gi det en sjanse hvertfall.. er så fanstisk koselig (om det går som en lek) 

Det er veldig praktisk å amme. Du har maten med deg overalt, det er gratis, du slipper å styre med flasker, sterilisering osv. Ammende når oftere matchvekta etter fødselen fortere enn de som ikke ammer. ;)  Morsmelka er perfekt tilpasset barnet ditt, og selv om det finnes masse bra erstatninger så kan ingen slå morsmelka. 

Det virker nesten som du har litt prestasjonsangst? På barsel får du masse hjelp til hvordan du skal få til amminga. :)

Det beste er å amme, fordi det ikke finnes bedre næring for barnet ditt.

Når det er sagt så bor vi i Norge, og derfor MÅ ingen amme slik som f.eks mødre i Afrika. Så det er fritt valg og ingen skal dømme deg for det! Gjør som du vil du! Ungen vil vokse opp og ikke lide noen nød av erstatning.
Men jeg ville kanskje ventet med å bestemme meg for noe inntil disse mammahormonene har skyllet over deg etter fødsel for det er visst heavy saker, og folk har endret mening før :)

Jeg elsker å amme, og det var egentlig ikke noe alternativ å ikke gjøre det. Det er koselig og lettvindt.
Men hva andre gjør er jo opp til de selv. Ja, morsmelk er det beste for barn, men erstatning er fint det å.
Søstera mi var litt som deg. Hun likte ikke tanken på at ungen skulle henge på puppen hennes, men hun prøvde. Første gang hun amma på sykehuset var det den merkeligste følelsen i verden (sa hun selv altså). Det var forferdelig rart at det lå en liten en å sutta på puppen hennes, men likevel det deiligste hun hadde sett/opplevd.

Gjør det du vil, og en pumpe er jo ikke dumt å ha uansett om du vil amme eller ikke. Jeg vil anbefale deg å prøve en gang eller to, men vil du ikke, så er det vel ingen som henger deg ut uansett.

Jeg hadde samme tanker med første mann, men det ble så jeg begynte amming likevel. Trivdes ikke med det, men gjorde det for ungen sin del, men etterhvert sluttet jeg gradvis. Begynte med en flaske pr. dag fra han ar 2.5 mnd.

Denne gangen ammet jeg ikke i det hele tatt :) Og det var perfekt for oss. :) Trives godt med det :)

Det er ingenting jeg har opplevd eller noe sånt som gjør at jeg ikke vil amme, jeg bare ville ikke.. Passet med ikke.

Back
Topp