Amming vs. pumping

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Jeg ser det har vært endel diskusjon i media den siste tiden, ang. permisjon. Enkelte argumenterer for at det er kvinner som føder og som trenger å være hjemme med barnet + at det er kvinnen som ammer.
Det er for meg ingen tvil om hvor morsmelk kommer fra, men er det virkelig så tabu å bruke brystpumpe? Og hvorfor? Jeg skjønner virkelig ikke greia. Kan noen gjøre meg klokere?

Personlig ser for meg mye bruk av elektronisk brystpumpe, både av praktiske grunner, men også for at far skal kunne ta en del av babyens måltider.

• Liker
Reactions: BMC
Noen syns kanskje det er praktisk å pumpe ja, personlig får jeg ikke til å pumpe meg. Prøvde iherdig begge gangene, men endte opp med at jeg ble helt utslitt pga at det tok all min ledige tid.
Så det er ikke like enkelt for alle å pumpe så pappa får delta i matingen.

Jeg elsker å amme ungene mine og har ikke hatt noen problemer med det, så da er det den enkleste måten å gjøre det på for oss :)

2 små + spire <3

Men, tar det lengre tid å pumpe enn å amme?

I mitt tilfelle gjør det det, jeg klarer ikke å slippe ned til flaska. Så jeg kunne sitte en hel kveld (3-4 timer) med pumpa og ikke få ut mer enn 10-30 ml. :-/

Til slutt ga jeg opp, orka rett og slett ikke å bruke så mye tid på så lite melk :p

2 små + spire <3

Amming er ikke bare fysisk. Det er ikke bare å putte en unge eller en pumpe på puppen og så kommer melka. Man trenger å ha mye nær kontakt med baby, både se, lukte, høre og føle. For at melka skal produseres og komme så trengs morsfølelse. Stress påvirker slik at utdrivningsrefleksen ikke fungerer (optimalt) og hemmer produksjon. Å være borte fra baby og i tillegg ha mase annet å tenke på (jobb) vil for de fleste ikke fungere. I tillegg ammer man flere ganger om natten - med så stort søvntap hadde jeg vært mer til bry enn til hjelp på jobben. I tillegg vil ikke alltid en brystpumpe være like effektiv som barnets munn. Så det er flere grunner til at man må amme framfor å pumpe.

Noen få ønsker å jobbe, har en jobb som kan kombineres med babylivet, jobbe gradert, reisevei oav, og det fungerer for de. Da er det kjempebra at vi har et system der man kan velge selv. Men jeg skjønner veldig godt hvorfor det kun er noen få som faktisk dette fungerer for.

Men, tar det lengre tid å pumpe enn å amme?
Selvfølgelig gjør det det. Først må du pumpe (ca 30 min) så må du mate i tilsvarende lang tid. + flaskevask og sterilisering. Og så er ikke pumpen like effektiv så det tar gjerne mye lengre tid å pumpe enn å amme og kanskje du ikke får ut like mye heller.

Personlig ser for meg mye bruk av elektronisk brystpumpe, både av praktiske grunner, men også for at far skal kunne ta en del av babyens måltider.
Det å gi babyen flaske kan gi sugeforvirring og i seg selv ødelegge ammingen. Jeg måtte begrense flaskebruk pga dette. Kun 1 gang i uken når jeg trente og pappaen var hjemme alene. Det er veldig mye annet pappaen kan bidra med utenom mating.

Mye spennende og gode bidrag her folkens. Jeg føler meg klokere og litt forvirret. Ha ha!!

03.02.2014 <3

Førstemann er prematur og han klarte ikke ta puppen. Å forklare hvor ufattelig slitsomt det er å pumpe, om man ikke er av de heldige få som får ut masse melk med pumpa, tror jeg ikke jeg klarer. Det ble helt utmattende. Prøvde elektrisk og det funka ikke. Fikk ut 5-10 ml, ergo ingenting. Med manuell kunne jeg få ut opp imot 70 ml, fordi da kunne jeg styre bedre "takene" selv. Problemet er når du bruker så ufattelig masse krefter på å få ut melka, også kommer det så lite, da får man som regel bare ut den tynne melka, og sen er det ikke så mye næring i. Den feite melka kommer sist og er man ikke heldig og får tømt brystet skikkelig med pumpa da, så blir det heller tynn melk på bebis. Ved 7 ukers alder var jeg utmattet og gav opp hele greiene og gikk over til mme. Med nestemann SKULLE jeg klare å amme. Problemet den gangen var at ungen fikk tak, men fikk ikke tømt brystet skikkelig. Blei aldri mett. Eneste måten ho fikk det noenlunde til var om vi lå i senga. Da brukte jeg kun pumpa til å ta det verste sprenget om jeg hadde det. Klarte å amme i 12 uker, da måtte jeg kaste inn håndkleet. Denne gangen tar jeg det som det kommer, MEN jeg kommer til å be om hjelp av ammepoliklinikk til å finne gode stillinger uten å måtte ligge osv, sånn at jeg forhåpentligvis kan holde på lenger :)

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Spørs om jeg i det hele tatt gidder å kjøpe elektronisk pumpe nå da... He he

03.02.2014 <3

Spørs om jeg i det hele tatt gidder å kjøpe elektronisk pumpe nå da... He he

03.02.2014 <3

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fått prøve på sykehuset eller så kan man låne/leie på helsestasjonen. Verdt å prøve det, før du bruker masse penger på det :) Du vet aldri hvordan du reagerer på pumpa, så kan gå begge veier liksom :)

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Ja. Smart. Takk for gode tips :-) det var visst ikke så lett som jeg trodde.
Kanskje det blir en blanding av morsmelkerstatning og amming. Jeg har heldigvis god tid på å tenke på det :-P

03.02.2014 <3

Ja. Smart. Takk for gode tips :-) det var visst ikke så lett som jeg trodde.
Kanskje det blir en blanding av morsmelkerstatning og amming. Jeg har heldigvis god tid på å tenke på det :-P

03.02.2014 <3
Vent til babyen kommer og ammingen er i gang du. Ikke så mye vits i å tenke på før det :) Blir ikke alltid som man tror - det er liksom ikke noe man kan planlegge og bestemme seg for på forhånd.

Jeg hadde så mye melk og brystspreng når jeg kom hjem fra sykehuset, så om jeg ikke hadde fått lånt en pumpe trur jeg at jeg ikke hadde hatt en så god start på amminga. Trur jeg hadde gitt opp fort om det skulle vært så vondt mye lengere. Dobbelt fra medela = gull. Også kan man si til sykehuset om man har noe tilovers <3 slik at man hjelper andre.

Gullet vårt født 10.04.12
Skal bli storesøster 03.02.14
skravler med *oida* :)

Det å gi babyen flaske kan gi sugeforvirring og i seg selv ødelegge ammingen. Jeg måtte begrense flaskebruk pga dette. Kun 1 gang i uken når jeg trente og pappaen var hjemme alene. Det er veldig mye annet pappaen kan bidra med utenom mating.
Vi gjorde sikkert 80-20 amme/pumping.. å det var ingen forvirring her..

Vi gjorde sikkert 80-20 amme/pumping.. å det var ingen forvirring her..

Ja derfor jeg skrev "kan" ;) Funker for noen, ikke for andre...

Kjøpte avent sin pumpe som kan brukes elektrisk og manuell, synes manuell funka mye bedre. Å amme var mye lettere enn å bruke pumpe. Pumpa fordi jeg hadde så innmari bryst spreng

Jenta mi født 17.07.07❤
Venter nr 2 13. Februar 2014❤

Back
Topp