Amming vs. flasking..

sofiebrvik

Gift med forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Må bare lufte litt tanker her...

Vi har hatt litt problemer med amming helt siden starten. Hun har virra mye med hodet, vifta med hendene foran ansiktet, vært utålmodig og blitt sint og sutrete etter kort tid. Hun sov også mye, så det var vanskelig å vekke henne for mat.
Ved veiing ca ei uke etter fødsel var hun gått ned i vekt. Vi fikk derfor beskjed om å starte med mme på flaske etter hver mating. Hun skulle mates hver andre time.

Det funka fint det, og hun la på seg 100gram på et døgn! :) men så var det det med den amminga. Hun spiser fra flaske som bare det, og er kjempeflink!!! Men puppen er ikke så populær.. hun har ikke tålmodighet til å spise derfra. Jeg prøver å pumpe, og det ser ut til at jeg har nok melk. Det kommer seg mer og mer i allefall!

Men det er jo et styr med det. Når man skal amme, pumpe og gi flaske hver andre time. Jeg gjør det meste helt selv, og er for å si det mildt ganske utslitt!! Ammingen er stress, for vi får det ikke til. Er lettere å gi henne flaske, for da koser vi oss begge to.

Vet ikke hva jeg skal gjøre!!!!

Jeg hadde nok gitt det litt lenger tid, men som du sier, så er du jo alene med dette, ingen som kan hjelpe eller overta flaskejobben, så det må jo bli opp til deg. Jeg syns det var en drøm å amme, men fikk det enkelt til, og var så lett å ha med seg matfatet overalt, slippe å tenke på å ta med maten osv.

Det kan ta litt tid før du får skikkelig melk? Snakk med jm og hør hva hun har å si? Er ikke meningen at du skal slite deg helt ut heller. Det spørs jo hvor lenge du må stresse med amming og flaske.

Sent from my iPad using BV Forum

Hmm... Skjønner at du er frustrert. Men jeg ville kanskje gitt det litt mer tid. Prøvd i en uke til kanskje? Også gitt meg hvis det var like vanskelig. Du har jo nok melk sier du, jeg ville ikke kastet det bort.
Du er moren, du vet best :) uansett så velger du riktig.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg gjorde det du beskriver nå i 5 uker...! Så sa legen min at jeg måtte tenke litt på meg selv og tid også. Så jeg sluttet etter 5 uker og førstemann ble flaskeunge på heltid! Hun fikk jo i seg de viktigste dråpene og noe... Bedre enn ingenting!
Syns det er så mange som dropper amming fortiden o_O
Jeg skal hvertfall prøve alt jeg kan denne gangen å :rolleyes:

Jeg ville også forsøkt å tenke f.eks. at det skulle få en uke til på seg til å bli merkbar framgang før noen avgjørelse tas.
Når du legger henne til, er puppen litt klar da, som i at utdrivninga er i gang? Kan det være hun blir utålmodig fordi hun må jobbe i gang melka? Jeg har treig utdrivning, og pleier enten å få i gang melka ved cottermanns grep (?) /tulipangrep og deretter litt håndmelking, eller jeg bruker oxytocin nesespray for å få det i gang.
Er det en ammehjelp på helsestasjonen som kan hjelpe deg? Hvis ikke er det et godt alternativ å ringe en ammehjelp. Du finner tlf.nr på ammehjelpen.no, tror jeg. Har ikke gjort det selv ennå, da min forrige helsestasjon hadde verdens beste ammehjelp, men vurderer det nå for tips selv. Har noen venninner som fikk uvurderlig hjelp ved å ringe en ammehjelper.

Nå har ikke jeg egen erfaring men har lest om amming og flasking og det er visst lett for at ungen blir 'lat' og foretrekker flaska for det er lettere å få ut av den. Så om du bestemmer deg for å prøve å satse på amming vil kanskje et alternativ være at det hun skal få ved siden av gis via kopp eller noe for å redusere denne sugeforvirringen? Men som krokus sier så ta kontakt med en ammehjelp. Dette er jo ofte folk som har strevet selv så om ikke annet får du noen å snakke med om det. Husk å ta vare på deg selv.

Sent from my MK16i using BV Forum mobile app

Ville sett det an litt til. Hun er jo ikke mange ukene?

Søk kyndig hjelp på helsestasjonen eller hos ammehjelpen

Vi måtte gi litt tillegg i noen dager første uken (gikk ned 10% og min melk var litt treig), men trengte ikke å gjøre det i mer enn noen dager. Siste uken har han lagt på seg 365 gram (bare morsmelk). Vi ga da tillegg fra kopp- kanskje det kan være noe? Kan være nyttig å slutte med flasken...-nei, spør en kyndig om hjelp! :-)

Skjønner at det er slitsomt, men når det ordner seg så vil du ikke angre. Det er superpraktisk å amme :-)

Og det viktigste av alt er at barnet blir mett- og det blir hun jo med mme også :-)

Dette er ett utrolig vanskelig område å gi råd om fordi det er så mye følelser knyttet til det. Kun du som kan bestemme hvordan du vil gjøre det fremover.

Mine erfaringer er veldig ulike, med første så slet vi virkelig med amming - han var sugesvak (prematur), svelga mye luft og hadde kolikk. Holdt på i 4 mnd før jeg ga opp, da var jeg utmatta, hadde ingen posivtive erfaringer rundt matsituasjonene. I ettertid ser jeg at jeg skulle kutta ut tidligere. Så beste rådet er å ta med deg selv i vurderingen, baby er ikke tjent med en utmatta mor som gruer seg til å mate.

Denne gangen hadde jeg innstillingen at vist jeg fikk til amming var det supert, gikk det ikke så skulle jeg kutte det ut og flaskemate. Denne gangen funker det kjempe godt, hun oppfører seg litt som du beskriver veiver, virrer med hodet osv, men vi får det til. Ammehjelp kunne være en ide, kan være enkle justeringer som gjør at det funker for dere. Ellers fikk jeg mye hjelp på helsestasjonen sist iforhold til rett teknikk osv - hør om hs kan bidra og drøft med henne. Uannsett hva du bestemmer deg for så gjør du en god jobb. Målet må være at jenta legger på seg og at dere får en god følelse rundt matsituasjonen om det er med pupp eller flaske. Lykke til.

Jeg skjønner godt at du syns det er styrete. Da vi lå på nyfødt intensiv prøvde vi først å amme, for at hun skulle prøve, så fikk hun mat via sprøyte og tåteflaske etterhvert og så måtte jeg gå å pumpe for å få igang melka. Alt dette tok 1,5 time og da var det 1,5 time til jeg måtte begynne på nytt. Ble litt motløs selv.

Men så gikk vi over til å bruke brystskjold og det fikk hun taket på. Det anbefales ikke fordi melkeproduksjonen kan bli dårligere, men for meg var det en befrielse. Da melka kom igang klarte hun å suge pupp via brystskjold og vi kunne slutte med pumping og flaske.

Jeg prøver å amme litt uten skjold i ny og ne for å prøve å avvenne bruken av det. Kanskje du kan prøve skjold? Skjold stimulerer sugerefleksen oppi ganen og da skjønner hun at hun skal suge. Og det er litt likt tåteflaske. Kanskje du kan slutte med flaska og gradvis avvenne skjoldet

Min får et måltid MME i døgnet grunnet dårlig vektoppgang, men hun svitsjer fint mellom skjold og flaske ;)

Ellers vil jeg anbefale at du tar kontakt med ammehjelp om det finnes der du bor. Hvis min ikke avvenner seg skjold skal jeg kontakte ammepoliklinikken på sykehuset for hjelp tenkte jeg ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ammepoliklinikken på sykehuset åpner vel snart også på Molde ? Husker ikke når de åpner føden igjen men å ta kontakt det kan jo være aktuelt når den tid kommer ?

Hun er 12 dager bare, så vi har ikke brukt så langt tid. Men jeg er allerede utslitt! :(
Jeg må jo ha hjelp om jeg skal få det til... såpass har jeg skjønt!

Melka mi er visst bra den! Tykk og fin. Hun får stort sett morsmelk nå, da jeg pumper. Det funker enn så lenge veldig greit.

Men det må bli én av delene for at jeg skal holde ut. Ikke både flaske OG pupp. Skal prøve en stund til med begge deler tenker jeg, men ser tendenser til at flaska blir lett å foretrekke for oss begge. Baby blir mett og fornøyd, og mammaen får kose seg med babyen mens hun spiser.

Tok meg og mini noen uker før vi fikk til ammingen skikkelig sist gang.
Fikk kun til å amme når vi lå i sengen, men etter tre uker med alle måltid i sengen begynte vi eeeendelig og få til amming sittende osv....
Er ikke enkelt, og en må finne en metode som fungerer for både mor og barn, det være flaske,pumping, stilling.
Søk kyndig hjelp og lykke til

Hun er 12 dager bare, så vi har ikke brukt så langt tid. Men jeg er allerede utslitt! :(
Jeg må jo ha hjelp om jeg skal få det til... såpass har jeg skjønt!

Melka mi er visst bra den! Tykk og fin. Hun får stort sett morsmelk nå, da jeg pumper. Det funker enn så lenge veldig greit.

Men det må bli én av delene for at jeg skal holde ut. Ikke både flaske OG pupp. Skal prøve en stund til med begge deler tenker jeg, men ser tendenser til at flaska blir lett å foretrekke for oss begge. Baby blir mett og fornøyd, og mammaen får kose seg med babyen mens hun spiser.

Jeg sliter akkurat med det samme som deg. Veldig frustrerende.. Jeg hadde tidelig bestemt meg for at det med amming skal jeg klare. Lillegutt tok puppen bra, men han kavet veldig mye, sovnet (vanskelig å vekke igjen), mest kosesuging noe som gjorde meg fort sår. Nettene var helt grusomme, han gråt og gråt og var tydelig ikke tilfreds. Dette gjorde meg veldig sliten på kort tid. Jeg har sliti med depresjoner tidligere å følte jeg la meg ut på en skummel bane. Jeg tok dette opp med jordmord og hun foreslo at jeg dropper ammingen og begynner med flaske. De siste 24 timene etter jeg begynte med flaske har både mor og barn det bedre. Lillegutt er mett og fornøyd. Han sover mye bedre og er veldig tilfreds. Og jeg slapper mer av. Ikke se på det som noe nederlag event, du må passe på deg selv også og ikke tappe deg for energi å lyst med engang.
Lykke til med hva enn du velger! :)

Jeg sliter akkurat med det samme som deg. Veldig frustrerende.. Jeg hadde tidelig bestemt meg for at det med amming skal jeg klare. Lillegutt tok puppen bra, men han kavet veldig mye, sovnet (vanskelig å vekke igjen), mest kosesuging noe som gjorde meg fort sår. Nettene var helt grusomme, han gråt og gråt og var tydelig ikke tilfreds. Dette gjorde meg veldig sliten på kort tid. Jeg har sliti med depresjoner tidligere å følte jeg la meg ut på en skummel bane. Jeg tok dette opp med jordmord og hun foreslo at jeg dropper ammingen og begynner med flaske. De siste 24 timene etter jeg begynte med flaske har både mor og barn det bedre. Lillegutt er mett og fornøyd. Han sover mye bedre og er veldig tilfreds. Og jeg slapper mer av. Ikke se på det som noe nederlag event, du må passe på deg selv også og ikke tappe deg for energi å lyst med engang.
Lykke til med hva enn du velger! :)

Høres ut som vi tar det rette valget begge to. Ungene må jo ha mat :) det er det viktigste.

Har lagt amming på hylla for ei stund. Pumper fortsatt, så hun får litt morsmelk og litt mme. Det funker godt for oss, og ungen er som en drøm :) nå VET jeg at hun får i seg mat og at hun er mett og god.

Rart med det, men jeg slapper mye mer av, og jeg har mer melk nå enn jeg har hatt tidligere :p

Kanskje vi får til amming etterhvert! Hvem vet :) enn så lenge blir det pump og flaske iaf!

Høres ut som vi tar det rette valget begge to. Ungene må jo ha mat :) det er det viktigste.

Har lagt amming på hylla for ei stund. Pumper fortsatt, så hun får litt morsmelk og litt mme. Det funker godt for oss, og ungen er som en drøm :) nå VET jeg at hun får i seg mat og at hun er mett og god.

Rart med det, men jeg slapper mye mer av, og jeg har mer melk nå enn jeg har hatt tidligere :p

Kanskje vi får til amming etterhvert! Hvem vet :) enn så lenge blir det pump og flaske iaf!

Det viktigste er at de små er mette og fornøyde :)

Hei jeg har det 100% lik som deg. Det at han ikke vil våkne når han bør spise, og sliter med brystet etter noen dager med flaske. Har så kjempelyst å amme og ikke pumpe hele tida, men hadde korte bånd så jeg måtte benytte ammeskjold. Det var virkelig ikke lett å få han til å sutte på ammesjoldet heller fordi det var så stort... Nå har jeg bare prøvd i 5dager så har sikkert ikke noe jeg skulle ha sagt da jeg endelig får det litt til med ammesjoldet, men lillegutt gråter i noen min før han endelig tar til å suge. Må likevel håndmelke litt opp i skjoldet før jeg får han til å svelge. Jeg er fast bestemt på at han skal ammes så mye som mulig! I en og en halv dag har jeg bare ammet og ikke pumpet. Har ikke lyst på så mye styr, og med bare amming så får jeg mye mer tid til å hvile og gjøre andre ting. Så får vi se hvordan det går til her!

Ønsker deg masse lykke til videre!

Hei jeg har det 100% lik som deg. Det at han ikke vil våkne når han bør spise, og sliter med brystet etter noen dager med flaske. Har så kjempelyst å amme og ikke pumpe hele tida, men hadde korte bånd så jeg måtte benytte ammeskjold. Det var virkelig ikke lett å få han til å sutte på ammesjoldet heller fordi det var så stort... Nå har jeg bare prøvd i 5dager så har sikkert ikke noe jeg skulle ha sagt da jeg endelig får det litt til med ammesjoldet, men lillegutt gråter i noen min før han endelig tar til å suge. Må likevel håndmelke litt opp i skjoldet før jeg får han til å svelge. Jeg er fast bestemt på at han skal ammes så mye som mulig! I en og en halv dag har jeg bare ammet og ikke pumpet. Har ikke lyst på så mye styr, og med bare amming så får jeg mye mer tid til å hvile og gjøre andre ting. Så får vi se hvordan det går til her!

Ønsker deg masse lykke til videre!

Det skal ikke være enkelt! Men bra at du ikke gir opp!! :) sikker på du får det til etterhvert! Du er så flink så!

Back
Topp