amming vs. flaske

MIN mening er at det spiller ingen rolle om man ammer eller gir mme, så lenge barnet blir mett! [;)]

Jeg kunne ikke amme og opplevde gang på gang følelsen av å bli sett ned på fordi jeg ikke ammet. Og da jeg ikke prøvde å amme med nr to, ble disse meningene bare forsterket av mange.

Av den grunn spør jeg ALDRI hvor babyen får mat fra! [>:][;)]

her ammer de fleste, jeg er den eneste i barselgruppa som gir flaske.. ga flaske med storesøster også og var det mange sårende kommentarer ute å gikk . .så ja, ammesamfunn her..

nei egentlig ikke. jeg blei ikke sett ned på når jeg sa på barsel og føden at jeg ikke skal amme, det var helt greit og har heller ikke fått neon komentarer blikk på at jeg gir sønnen min flaske

Jeg tror man ser mest av det motsatte av det man selv gjør, og føler at alle prøver å presse det på en. Uansett om det er flaske eller pupp, man legger merke til når noen prøver å fortelle deg at det motsatte av det du gjør er bedre/lettere/osv...

Det er definitivt et ammepress i samfunnet vårt. De som har kunnet amme og/eller ikke har opplevd store problemer med dette som førte til at de måtte  kutte ut ammingen - kan nok ikke helt ut forstå dette.

Flaskepress kan også forekomme - da kanskje fra venninner/bestemødre etc. Men kanskje enda mer i forhold til langtidsamming/amming over året. Dette kan likevel ikke sammenlignes med ammepresset som tres over hodet på en hvor enn en ser (som gravid og nybakt mamma) i bøker, hefter, videoer, muntlig informasjon etc.

ORIGINAL: oggi sin

ikke puppesamfunn nei, flaskesamfunn derimot..

Jeg føler vi som ammer/har ammet ikke kan komme med et eneste råd/tips om amming uten å bli beskyld for ammepress...mens de som gir flaske kan råde de som sliter med ammingen om å prøve flaske akkurat så mye som de bare vil, og det er liksom heeeelt greit!!

Jeg ser IKKE ned på de som gir flaske, jeg har selv måttet gå over til flaske fordi ammingen av diverse årsaker tok slutt tidligere enn jeg ønsket!

(jeg er så lei det ammepress-maset at jeg snart spyr)

har 3 flaskebarn eg.. første gong måtte eg på operasjon m ei gong ungen var ute, så fikk ikke begynnt m amminga før det hadde gått mangen timer, å vi fikk det ikke til.. har også silikon, som muligens hadde litt å si. prøvde å pumpe hver 3. time første døgnet, men melka ville ikke komme. ungen galskreik for hun var sulten, så ga opp rett å slett... var en del av de eldre som jobba der som pusha på at eg skulle amme. til slutt satte eg meg ned å bare grein.. da eg fikk hu neste, prøvde eg igjen, men hu stakkar, hadde svelgt endel fostervann, å var kvalm og spydde en del første døgnet, følte det vart feil å presse puppen i munnen på en baby som var kvalm og brakk seg, så ga opp då og.. men denne gang var det ingen som sa noe på at eg ville gi flaske. så nå siste gang ga eg opp ganske fort, hadde vel egentlig bestemt meg for flaske da det er det eg har erfaring med. var ingen som prøvde å overtale meg til å amme denne gong [:D]

Synes "alle" sier pupp pupp pupp er best.
Men føler vi lever i en flaskeverden.

Det er mange idag som gir opp ammingen litt for fort synes jeg.

Når jeg ser på sånne fødsel og mamma greier på tv'n, kan jeg telle på en hånd av de som pupper.
Allerede på føden står flaska ved siden av babyn. Har de bare bestemt seg for å ikke amme?
Tror ikke vi trenger å skamme oss for å ty til flaska på babyn[:)]

Det snakkes om ammepress, men jeg tror flaskene har tatt over for lengst for mange. Alle vil vel ikke være ved det selv heller, siden det liksom er så "fy fy" å gi flaske.

Selv amma jeg nr 1 i 1 år og jeg håper jeg kan fullamme i 6 mnd denne gangen også + delamming til han er 1 år.
Best, billigst og mindre jobb for meg å slippe flaskevasking[8D]

ORIGINAL: *Prinsessa

Synes "alle" sier pupp pupp pupp er best.
Men føler vi lever i en flaskeverden.

Det er mange idag som gir opp ammingen litt for fort synes jeg.

Når jeg ser på sånne fødsel og mamma greier på tv'n, kan jeg telle på en hånd av de som pupper.
Allerede på føden står flaska ved siden av babyn. Har de bare bestemt seg for å ikke amme?
Tror ikke vi trenger å skamme oss for å ty til flaska på babyn[:)]

Det snakkes om ammepress, men jeg tror flaskene har tatt over for lengst for mange. Alle vil vel ikke være ved det selv heller, siden det liksom er så "fy fy" å gi flaske.

Selv amma jeg nr 1 i 1 år og jeg håper jeg kan fullamme i 6 mnd denne gangen også + delamming til han er 1 år.
Best, billigst og mindre jobb for meg å slippe flaskevasking[8D]

Jeg har bestemt meg for å ikke amme hvis jeg får flere barn ja.....

ORIGINAL: Sicily

Nei.. Jeg har samme oppfatning som deg, jeg.. 

sign[;)]

Ammesamfunn med en god del flasking?[:)]

Synes ikke det gjør noe at det er litt ammepress. Men man må jo også bli godtatt om en enkelt og greit ikke kan amme!
Jeg hadde iallefall gitt fullstendig opp hvis ikke de på sykehuset, mamma, bestemor, hs og sambo hadde hjulpet og kjasa og masa om den amminga.
Tror nok ganske mange gir opp veldig snart. Amming er veldig ofte veldig vanskelig! Man kan lese og få så mye info som bare det før en får sitt første barn men jeg hadde i allefall ingen aning om at det kunne bli såå komplisert...
Bryr meg lite om hva andre velger å gjøre men når folk begynner med flaske for at babyen på 3 uker skal ha mat så ofte eller ikke sover hele natta osv så får jeg litt vondt.

Jeg har vært ammefanatiker, men har gått over til flaske-mobben...

Amming fram til 6 mndr synes jeg er det beste dersom det fungerer godt for mor og barn. Men amming kan by på problemer ifht mange ting - sårhet, brystbetennelse, usikkerhet ifth mengde, for lite melk osv. Amming krever også mye energi, og er mor veldig sliten kan dette ødelegge den verdifulle tiden de første månedene og da synes jeg absolutt ikke man skal tvinge seg selv eller andre til å opprettholde ammingen.

På mitt siste barn sluttet jeg å amme da han var veldig liten, og da fikk jeg meg en aha opplevelse som gjør at jeg idag er mye rausere med støtte til mødre som ikke orker å amme. JEG fikk et bedre liv når jeg sluttet, og det tror jeg babyen min fikk også!

Når det gjelder forskning på området synes jeg den er mangelfull. Forskning viser bla at flere mødre med høy utdanning ammer, og amming gir økt intelligens for barnet... Men barn av mødre med høy utdanning hadde vel scoret høyere på intelligens enn barn av foreldre med lavere/ingen utdanning i mange tilfeller - så disse studiene tar ikke hensyn til hva som er arv og hva som er miljø...

Med nokk melk til 5 babyer kan ikke jeg fatte at jeg blir anbefalt flaske[&:]
Synes det er mere flaskesamfunn, alt for lite positiv hjelp og oppfølging av amming. Syntes amme hjelpen på barsel bare var stress, så forstår gått at de som sliter gir opp. Her gikk det av seg selv[:)] selvom jeg var usikker som førstgangs mamma.
Synes enkelte gir opp for lett, men ser ikke ned på flaske mammaer. Har en kusine som slet veldig, men til slutt ga opp etter at det kom mere blod enn melk ut av hennes pupper. Hun har aldri følt noe press, bare vaske stress[8D]

Back
Topp