Amming: sted, trengs, ammetralle?

Livetskjer❤

Glad i forumet
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Vårspirene 2021
Julilykke 2023
Jeg er førstegangsgravid og venter dermed første barn! Har et ønske om å amme, kan se for meg at man blir sittende en stund med babyen til puppen eller generelt på brystet.

●Har dere tenkt dere ut en ammeplass- Ammestol?
Selv har jeg en god stol med krakk, en seng med masse puter og en god sofakrok med både pledd å puter...

● Hva tenker du er lurt å ha i en armavstand fra ammeplassen/stedet du ammer? Eller hva hadde du behov for å ha i nærheten da du ble sittende med babyen på brystet/til puppen?
Selv har jeg tenkt no "lett energi", drikke, ammeinnlegg, brystsalve, gulpekluter, tørre- og våtservietter...


Gjerne kom med tips, råd på hva du tenker?
Ser så frem til å høre hva andre skal gjøre og andre sine tanker
 
Sniker fra mars :)

Hvilken ammestilling, pute og sittekomfort som passer best er jo individuelt, men dette er mine erfaringer og preferanser da. Kan legge til at jeg har store bryst som trenger støtte for å sikre sugetak, og at jeg ikke kunne ha babyen i armkroken under ammingen (måtte støtte brystet fra utsiden med c-grepet). Så for meg var det viktig med en god og stabil ammepute og en stol som er rett i ryggen og ikke for myk. Hadde Poäng lenestol fra IKEA sist og den var helt grusom, måtte ha 3 puter i ryggen for å sitte rett nok og det funka bare dårlig. Har veldig myk og lav sofa som heller ikke funk så bra :hilarious: Så nå skal jeg ha en GOD stol.

Denne stolen har jeg prøvd å amme i og det var perfekt for meg:
https://www.ikea.com/no/no/p/vedbo-stol-med-hoy-rygg-gunnared-gammelrosa-10423589/

Ammepute:
Har prøvd flere ulike, men denne reddet ammingen sist. Kunne ikke amme uten før baby var over 6 mnd, litt (veldig) styrete å være så avhengig av puten, men sånn er det bare. Den er lett å slenge under vogna heldigvis. Denne er også super om man får tette melkeganger i starten da det er lett å amme brystet fra begge sider ved å variere mellom tvillingstilling og vuggestilling.
https://www.mimmis.no/cozyfix-ammepute

Ammekurv:
Hadde ikke en fysisk kurv sist, men skal ha en type kurv nå også for at det enkelt skal kunne ryddes vekk fra storesøsken :p Tenker den skal inneholde:
  • Camelbak vannflaske
  • Purelan og Multimam kompress
  • Eventuelt q-tips, har man mye sår er det bra å smøre purelan på brystknoppen med ren q-tip fremfor fingeren for å unngå bakterier. Antibac er også fint å ha om man vil smøre på med fingeren/skal ta på et sårt bryst.
  • 3-4 Gulpekluter
  • Smokker
  • Sjokolade og frukt
  • Headset, så kan man høre på lydbok/podcast om man blir sittende lenge med brystet ute.
 
Jeg er førstegangsgravid og venter dermed første barn! Har et ønske om å amme, kan se for meg at man blir sittende en stund med babyen til puppen eller generelt på brystet.

●Har dere tenkt dere ut en ammeplass- Ammestol?
Selv har jeg en god stol med krakk, en seng med masse puter og en god sofakrok med både pledd å puter...

● Hva tenker du er lurt å ha i en armavstand fra ammeplassen/stedet du ammer? Eller hva hadde du behov for å ha i nærheten da du ble sittende med babyen på brystet/til puppen?
Selv har jeg tenkt no "lett energi", drikke, ammeinnlegg, brystsalve, gulpekluter, tørre- og våtservietter...


Gjerne kom med tips, råd på hva du tenker?
Ser så frem til å høre hva andre skal gjøre og andre sine tanker


Er førstegangs selv, så har ikke noen egne erfaringer, men har flere venninner som sier de blir veldig tørste av å amme. Så ei god drikkeflaske er nok kjekt. Har kjøpt meg ei camelbakflaske, siden den kan man enkelt drikke fra om man ligger, og den lekker ikke om sen blir liggende ved siden av meg i sofaen :)
 
De første ukene er vannflaske (som du kan drikke av med en hånd) og pute til å støtte under armen et must.. Jeg syns vanlig pynteputer holdt i massevis.. Hadde ikke behov for å ha kurv fylt med alt mulig, men hentet litt før jeg satt meg ned.. Når du kommer godt i gang med ammingen så er det null problem å gå rundt mens babyen henger i puppen om du plutselig skulle få lyst på noe..
 
Jeg ammet mest liggende med første. Hvis vi var hjemme. Hadde så vondt i halebeinet etter fødselen, og muligheten til å strekke ut og hvile hele kroppen var gull.
 
Gulpeklut, ammeinnlegg, brystvortesalve.
Vannflaske (man blir såå innmari tørste under ammeøkta)

Gutten her spiste alltid på ca 5min. Så hadde ikke akkurat noe behov til å rigge meg til med lesestoff osv osv.
Men bruker barnet god tid, og spesielt ved kveldsuroen så er det lurt å ha noe kjapp energi i nærheten også :)

Men det jeg absolutt måtte ha ved sittende amming i førsten var cozyfix ammeputa.
 
Høres ut som du har tenkt på det meste :happy:
Jeg hadde i tillegg headsett. Og ammepute.
Stolen jeg brukte mest, spesielt i starten, kunne gynges lett og det var gull for lillemor :happy:

Jeg hadde keisersnitt og prøvde meg ikke på liggende amming før det var gått en stund. Anbefaler å teste ut litt forskjellige ammestillinger. Det var såååå deilig å kunne ligge i seng eller på sofaen og amme :love017



Jeg er førstegangsgravid og venter dermed første barn! Har et ønske om å amme, kan se for meg at man blir sittende en stund med babyen til puppen eller generelt på brystet.

●Har dere tenkt dere ut en ammeplass- Ammestol?
Selv har jeg en god stol med krakk, en seng med masse puter og en god sofakrok med både pledd å puter...

● Hva tenker du er lurt å ha i en armavstand fra ammeplassen/stedet du ammer? Eller hva hadde du behov for å ha i nærheten da du ble sittende med babyen på brystet/til puppen?
Selv har jeg tenkt no "lett energi", drikke, ammeinnlegg, brystsalve, gulpekluter, tørre- og våtservietter...


Gjerne kom med tips, råd på hva du tenker?
Ser så frem til å høre hva andre skal gjøre og andre sine tanker
 
Vil tro, som flere skriver, at dette er veldig individuelt. Jeg hadde lett for å amme med nr 1, altså ikke sånn at jeg måtte sitte i en spesiell stilling eller noe. Hvis det var muligheter der jeg var (hjemme f eks) så puttet jeg en pyntepute under armen når baby ammet i armkroken. Men om jeg var ute/på farten gikk det helt fint uten. Gikk forøvrig helt fint å amme mens jeg gikk også, så om jeg måtte hente noe eller jeg ikke hadde noe sted å sitte så gikk det helt fint det også.
Det beste var forøvrig å amme liggende i sengen og snike seg til en liten hvil mens baby spiste:joyful:
 
Back
Topp