Amming, smokk og flaske.... Forvirring?

Fayritale

Første møte med forumet
Jeg plundret veldig med amming i starten, da min "lille" spire var 5kg ved fødsel og han måtte få tilegg. Det gjorde slik at han ble veldig lat, da han var vandt med å få tilegg i "fri flyt" av kopp/sprøyte. Jeg stod på dag og natt for å legge han til.. Brukte alle kunstens regler for å lure han til å ta tak i brystet. Amming er veldig viktig for meg, så var villig til å gå veldig langt.. Flere jordmødre/barnepleiere såg litt rart på meg på min metode på å få det til, og lurte virkeliog mye på om jeg hadde tenkt å fortsette på den måten jeg lurte han med en sprut melk inn i munnen med sprøyte, før jeg kjappt dyttet puppen inn. Da trodde lille gutt nemlig at det var puppen min han fikk fri flyt fra. Noen gav meg blikk og komentarer som sa klart og tydelig at dette kom aldri til å funke.

Det gav avkastning etter en stund, all tid, tårer, prøving og frustrasjon var virkelig verdt det. Nå pupper han med største glede (gjerne litt for mye:) )
Jeg er så glad jeg ikke gav opp, selv om jeg var på nære nippen et par ganger. Pappaen til lillegutt gjorde virkelig alt han kunne for at vi skulle få det til.. Roet meg ned, la lillegutt ordentlig til puppen, stod klar med sprøyta og sprøytet inn melk, mens jeg var klar med puppen. Uten han tror jeg jeg hadde latt meg knekke.
Så utrolig glad for at jeg"gav fingeren" til de som var skeptisk og tvilende, stod på til vi fikk de til.

Mitt dilemma er: Han er nå 4,5 uker gammel. Han bruker puppen for å sovne og for å roe seg. Han vil også til tider spise veldig ofte.. Lite men ofte.
Han legger på seg som han skal, så er ikke redd for at jeg har for lite melk, eller at han ikke får i seg det han skal.
Jeg kunne tenk meg å begynne med smokk for at han skal kunne sovne. Han sover fryktelig lett, så han sovner ved puppen, og legger jeg han i kurven sin, våkner han hver eneste gang. får han ligge på armen min/brystet mitt, sover han som en stein.
Jeg har vert standhaftig og lagt han i kurven gang på gang på gang på gang, helt til han forblir i drømmeland etter at jeg har lagt han der.
Jeg bor ikke sammen med barnefaren, men har det perfekt oss i mellom og med lillegutt. Vi vil etterverdt at han skal ha sønnen sin litt hos seg en natt her og der og en dag her og der uten meg.
Vi har da tenkt at jeg skal pumpe meg innimellom så jeg kan "spare" litt melk så han kan bruke ved overnatting..
Men..... så er det dette med forvirring.. pupp, smokk OG flaske..
Kan det bli for mye for lillegutt å forholde seg til, at man da maks må holde seg til 2 av delene? Eller burde man ikke amme og gi flaske samtidig i det hele tatt hvis man ønsker å amme?
Når bør man da eventuelt begynne med smokk/flaske?
Risikerer jeg for mye med å innføre noen av delene?
Ønsker ikke å risikere ammingen, hvis det er stor sjanse for at ting kan bli ødelagt med å innføre en eller begge delene.

 
vi sier at når amming er etablert så er det mindre sjanse for sugeforvirring ved innføring av tutt, men ville unngått til stor grad flaske, og heller gått for koppemating...
 
Back
Topp