Amming, pumping, flasking og frustrasjon!

Strikkegal83

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Gutten har vært uroli i snart 4 uker, sutrer og er ikke fornøyd. Antok først det var utviklingstrinn, så la jeg det på vaksiner, så forstoppelse, og manuelterapaut som dreiv å løsnet nakken hans. Stakk tilfeldigvis innom hs på fredag, og gutten hadde gått opp 60 gram på 3 uker, skal egentlig gå opp 100-175 gram per uke. Så mye av forklaringa ligger nok i maten og at han får for lite av meg. Har vært veldig bestemt på at han bare skal ammes, og har hatt mine kamper med det, både ifht mengde melk jeg har og at han ikke vil spise så ofte.

Nå i helga tok mannen fri fredag, største jenta ble sendt til mormor på ferie og vi skulle jobbe med å få lillebror litt mer fornøyd, gjennom at jeg skulle få litt avlasting. Funket topp, lille fikk flaske av pappaen sin etter at han hadde fått pupp, og han sov bedre og var virkelig i strålende humør, fram til i går, da han begynte nekte ta puppen. Mulig han var ganske full i magen og at jeg presset puppen på han på feil tidspunkt, men veldig frustrerende at han bare hylte til meg når jeg prøvde gi. Har derfor bestemt meg for å fortsette å gi gutten min flaske, og la han ta puppen når han vil.
Han er straks 4 mnd, neste tirsdag, og jeg lurer på om det er flere her som driver med både flaske og pupp, og i tillegg pumper? Hvor ofte spiser de små da? Og hvor mye servere dere på flaske?
I dag har han tatt pupp til frokost kl 08.00, lunsj kl 11.00, og så fikk han ei lita flaske (hadde laget 150 ml, men han drakk bare 70 ml) nå kl 13.00. Men frykten min er at han nå ikke spiser igjen før rundt 17-18 en gang...vanskelig å vite når nok er nok og hvor ofte jeg skal tilby pupp og når jeg bør tilby flaske etterpå...gleder meg til å kunne begynne med litt grøt om en uke, hs var enig i at det var lurest å begynne da så jeg får ammet lengst mulig :)

Laaaaangt innlegg, men kjenner blodet i kroppen raser av stress og frustrasjon, hører pulsen i øret :)
 
Det kan fort ende med at baby ikke vil ta pupp lengre. Det skjedde nettopp med ei venninne, hun fullammet men hadde følelsen av at baby aldri ble ordentlig mett så ga litt tillegg. Nå er det ikke snakk om pupp lenger. Men det går jo fint det og:)
Jeg ville tilbudt pupp først alltid, og når baby er ferdig kan du se om han vil ha flaske. Hvor mye han spiser må du bare prøve deg frem med, det er nok forskjellig for hvert måltid:) hun her får kun mme og drikker 180ml og har gjort det lenge. Ikke alltid hun drikker opp da.
 
Jeg ville ha kontakta ammehjelpen om du ønsker å få til å fullamme igjen. Noen ganger er det så lite som skal til.
 
Her får M flaske de gangene han ikke virker fornøyd med kun pupp. Han tar flaske ca 3 ganger daglig bare. Men nekter ta pupp rett før han skal sove. Så da får han flaske. Når det gjelder mme, så er det ikke like lett fordøyelig som morsmelk, dermed er de lengre mette. Uvandt, men egentlig veldig greit også. :) håper det er som med ditt barn som mitt, at det bare er behov for det lille ekstra.
 
Her får M flaske de gangene han ikke virker fornøyd med kun pupp. Han tar flaske ca 3 ganger daglig bare. Men nekter ta pupp rett før han skal sove. Så da får han flaske. Når det gjelder mme, så er det ikke like lett fordøyelig som morsmelk, dermed er de lengre mette. Uvandt, men egentlig veldig greit også. :) håper det er som med ditt barn som mitt, at det bare er behov for det lille ekstra.


Hørtes ut som min, nekter pupp om han er trøtt, også sover han dårlig fordi han ikke spiser også baller det på seg. Er nok bare det lille ekstra ja, bare så uvant at han kan gå 4-5 timer uten mat på dagen, så da blir jeg stressa :p
 
Hørtes ut som min, nekter pupp om han er trøtt, også sover han dårlig fordi han ikke spiser også baller det på seg. Er nok bare det lille ekstra ja, bare så uvant at han kan gå 4-5 timer uten mat på dagen, så da blir jeg stressa :p
Høres likt ut. Men veldig deilig at puppene får hvilt litt de også. Veldig deilig å ikke føle man "krangler" med de før de skal sove. Lettere å bare gi en flaske :)
 
Høres likt ut. Men veldig deilig at puppene får hvilt litt de også. Veldig deilig å ikke føle man "krangler" med de før de skal sove. Lettere å bare gi en flaske :)


Så godt noen sier det sånn...føler meg som en sviker når jeg ordner flaske før soving for å få roen i ungen, føler puppene ikke duger til noe...men skal heller prøve kose meg med flaska sammen han :)
 
Fra lillegull var 4 uker til 12 uker måtte jeg gi flaske med mme etter hvert måltid for at hun skulle bli mett. Jeg tilbød alltid puppen først, også tok hun alt fra 30-110 ml på flaska etterpå. Hun har alltid lagt seg tidlig, så jeg tok en runde med pumpen før jeg gikk å la meg. Etterhvert ble behovet for ekstra flaske mindre, og hun klarte seg med kun den melka jeg pumpet kvelden i forveien. Etterhvert ble det til at jeg også måtte kaste ut melka mi dag etter dag, og da tenkte jeg at hun rett og slett var fornøyd med det hun fikk av meg. Nå har jeg fullammet én måned, og frøkna er blid og fornøyd og går fint opp i vekt.
Er veldig fornøyd med at jeg klarte å gå fra delamming til fullamming igjen. Tror rett og slett den vissheten om at hun fikk nok mat da jeg begynte å gi flaske, gjorde at jeg slappetav, og fikk mer melk. Det er uansett ikke noe nederlag å måtte gi mme, som supplement eller fullt ut. Det viktigste er jo at babyen blir mett;)
 
Så godt noen sier det sånn...føler meg som en sviker når jeg ordner flaske før soving for å få roen i ungen, føler puppene ikke duger til noe...men skal heller prøve kose meg med flaska sammen han :)
Føler vi har like barn i denne settingen. Hos oss er det hvertfall helt greit igjen med pupp på natten. Er bare det ene måltider som krever flaske 100%. Ellers kan jeg fint gi pupp først, og deretter flaske om han ikke virker fornøyd. Skal også sies at jeg har en baby med litt dårlig sugemotorikk, for han tygger mer enn han direkte suger. Og dermed sliter seg litt ut for å få i seg nok mat nær han er veldig sulten. Det er ingen problem i forhold til vekst. Han legger godt på seg og vokser jevnt i forhold til sin egen kurve. Men da igjen kan det henne han blir flinkere til å tygge mat.
 
Fra lillegull var 4 uker til 12 uker måtte jeg gi flaske med mme etter hvert måltid for at hun skulle bli mett. Jeg tilbød alltid puppen først, også tok hun alt fra 30-110 ml på flaska etterpå. Hun har alltid lagt seg tidlig, så jeg tok en runde med pumpen før jeg gikk å la meg. Etterhvert ble behovet for ekstra flaske mindre, og hun klarte seg med kun den melka jeg pumpet kvelden i forveien. Etterhvert ble det til at jeg også måtte kaste ut melka mi dag etter dag, og da tenkte jeg at hun rett og slett var fornøyd med det hun fikk av meg. Nå har jeg fullammet én måned, og frøkna er blid og fornøyd og går fint opp i vekt.
Er veldig fornøyd med at jeg klarte å gå fra delamming til fullamming igjen. Tror rett og slett den vissheten om at hun fikk nok mat da jeg begynte å gi flaske, gjorde at jeg slappetav, og fikk mer melk. Det er uansett ikke noe nederlag å måtte gi mme, som supplement eller fullt ut. Det viktigste er jo at babyen blir mett;)

Ja stress og utdrivingsrefleksen har mye å si! Jeg ga litt mme en stund også og det gjorde at utdrivingen funker som den skulle av samme grunn du beskriver. Trodde jeg hadde lite melk men det stemte ikke.
 
Jeg gjorde det du skriver med jenta mi, men hun var to måneder. Pumpet litt pga brystbetennelse. Hun fikk smaken på flaske, og ville ikke lengre ta puppen. Det ble færre og færre måltider med mm, jeg fikk mindre og mindre melk i puppene og det ble mer og mer mme. Så synd, siden jeg hadde mer enn rikelig med melk. Hun fikk sitt siste måltid med morsmelk i julen, da var hun lei av å jobbe for maten. Jeg måtte pent innse at jeg ikke kunne amme lengre (så jeg ble så lei meg at jeg begynte å snuse igjen, så dum)
Da jeg supplerte, så spiste hun ca hver tredje time uansett. Hun var ikke så "puppete". Men jeg bestemte meg for at hun skulle få pupp så ofte hun ville, mens jeg hadde styr på erstatningen.
 
Jeg gjorde det du skriver med jenta mi, men hun var to måneder. Pumpet litt pga brystbetennelse. Hun fikk smaken på flaske, og ville ikke lengre ta puppen. Det ble færre og færre måltider med mm, jeg fikk mindre og mindre melk i puppene og det ble mer og mer mme. Så synd, siden jeg hadde mer enn rikelig med melk. Hun fikk sitt siste måltid med morsmelk i julen, da var hun lei av å jobbe for maten. Jeg måtte pent innse at jeg ikke kunne amme lengre (så jeg ble så lei meg at jeg begynte å snuse igjen, så dum)
Da jeg supplerte, så spiste hun ca hver tredje time uansett. Hun var ikke så "puppete". Men jeg bestemte meg for at hun skulle få pupp så ofte hun ville, mens jeg hadde styr på erstatningen.

Da jeg ga mme var det på kopp! Litt knotete men så verdt det med at babyen fremdeles foretrakk puppen.
 
Jeg ga flaske på kvelden fra han var 1mnd gammel da han ikke ble mett av amming. Hadde en 14dagers kamp om å få i gang mer melk,med å pumpe mellom ammingen og var opp om natten og pumpet da han har sovet natten gjennom helt siden fødsel(uten 2 uker) det var utrolig slitsomt,og rok alal energien fra meg. Produskjonen økte ikke,og måtte innse tilslutt at meieriet mitt ikke hadde noe framtid. Så da han rundet 4mnd så var det som å skru av en bryter,da var det kun skummet melk/gjennomsiktig melk og fikk ut om jeg var heldig 80ml(fra begge)så jeg la opp... nå får han mme,og har startet med grøt og nå har han fått smaksprøvd gulrot/potet :) og han er strålende fornøyd☺☺
 
Back
Topp