Amming, på godt og vondt!

  • Trådstarter Trådstarter Moderator Grete
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Grete

Guest
Så naturlig og fint – når det går greit. Og så tøft og vanskelig når det ikke gjør det. Her er ni historier om mødre som har klart å amme, og mødre som ikke klart det, som har ammet kort tid og lenge, og om ammepress og følelsen av å mislykkes.



Les de forskjellige historiene her

Har du opplevd ammepress?
 
Synes det er for lite fokus på dette med overproduksjon jeg... Greit at det å ha lite melk er ett problem, men for mye melk er også veldig slitsomt. Har slitt med det her... Fører til at snuppa svelger mye luft som igjen fører til magevondt, gulper ekstremt mye, jeg lekker som en sil etc etc...
 
Synes det er for lite fokus på dette med overproduksjon jeg... Greit at det å ha lite melk er ett problem, men for mye melk er også veldig slitsomt. Har slitt med det her... Fører til at snuppa svelger mye luft som igjen fører til magevondt, gulper ekstremt mye, jeg lekker som en sil etc etc...

Enig.. Eneste jeg ikke lekker...
 
Synes det er for lite fokus på dette med overproduksjon jeg... Greit at det å ha lite melk er ett problem, men for mye melk er også veldig slitsomt. Har slitt med det her... Fører til at snuppa svelger mye luft som igjen fører til magevondt, gulper ekstremt mye, jeg lekker som en sil etc etc...

Det er sant! Har aldri hatt det problemet selv, men det er like fullt et reelt problem som det å ha for lite. Håper det går seg til for dere!
 
Synes det er for lite fokus på dette med overproduksjon jeg... Greit at det å ha lite melk er ett problem, men for mye melk er også veldig slitsomt. Har slitt med det her... Fører til at snuppa svelger mye luft som igjen fører til magevondt, gulper ekstremt mye, jeg lekker som en sil etc etc...

Helt enig!
Jeg har ikke tenkt tanken engang at det kan være en problemstilling, men har endelig funnet ut at det har vært våres problem. Hører jo bare om "for lite melk", synes jeg.
Stakkars lille gutten.. Heldigvis funnet ut av dette med for mye formelk, og hvilke "symptomer" det kan gi. Stemmer overens med hvordan vi har hatt/til tider har det..
 
Det er sant! Har aldri hatt det problemet selv, men det er like fullt et reelt problem som det å ha for lite. Håper det går seg til for dere!
Har ennå ikke stablisert seg her... så ammer nå med skjold for en roligere ammestund. Da slapper snuppa mer av og får ikke så mye melk i munnen av gangen.
 
Begynte bra første uken. Så har jeg hatt dobbelsidig brystbetennelse med påfølgende nedsatt melkeproduksjon/ lite melk og vektnedgang hos baby. ØkeUker - tette melkeganger, og nå trøske:meh: Det er en heltidsjobb og amme!
 
Helt enig!
Jeg har ikke tenkt tanken engang at det kan være en problemstilling, men har endelig funnet ut at det har vært våres problem. Hører jo bare om "for lite melk", synes jeg.
Stakkars lille gutten.. Heldigvis funnet ut av dette med for mye formelk, og hvilke "symptomer" det kan gi. Stemmer overens med hvordan vi har hatt/til tider har det..
Vil du informere litt om symptomer å spnn? Mistenker at det er noe slikt som er roten til hvordan det er her hos oss også.. Men er så usikker og da er det så fint å få råd av andre :-) Fullammer og gir Minifom, men føler at hun har mye vondt i magen selv om det kanskje ble litt bedre med Minifom :-(
 
Vil du informere litt om symptomer å spnn? Mistenker at det er noe slikt som er roten til hvordan det er her hos oss også.. Men er så usikker og da er det så fint å få råd av andre :) Fullammer og gir Minifom, men føler at hun har mye vondt i magen selv om det kanskje ble litt bedre med Minifom :-(

Les denne:
https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Her står det beskrevet veldig bra :) Jeg hadde/har ikke konstant brystspreng - kun på natt og om morgenen. Og det lekker ikke veeldig mye av det andre brystet når jeg ammer. Jeg har hatt både brystbetennelse og tette melkeganger..

Hos oss var de andre symptomene tilstede (les under), utenom for høy eller lav vektøkning. Han klarte/klarer også å sovne under amming innimellom.. Veldig kavete, skriker og hyler når det er som verst:/ Spesielt på kveldstid.

Tegn på overproduksjon hos diebarnet:
• Spiser glupsk, kan se ut som det stresser
• Setter melk i halsen, koser seg ikke ved brystet
• Blir fort ferdig, vil fort ha mat igjen
• Lar seg sjeldent ammes i søvn.
• Lekker melk fra munnvikene mens det dier, særlig når utdrivningsrefleksen er på topp.
• Kniper igjen munnen når det dier, trekker seg lenger utpå brystknoppen
• Gulper ofte etter ammingen, har luft i magen, kolikksymptomer
• Hyppig avføring, ofte grønn og skummende, og gjerne sprakende
• Påfallende høy vektøkning
• I sjeldne tilfeller, påfallende lav vektøkning


Jeg fikk beskjed av helsesøster om å pumpe 10-30ml fra brystet før jeg ammet, men jeg merket fort at jeg måtte pumpe mer. På natt/morgenen så pumper jeg opp mot 40-50ml før jeg legger til mini (begge bryst, selv om jeg kun gir det ene). Det bare spruter ut av brystene mine når jeg får igang utdrivningen, og de er knallharde. Auuu.

Om mini er sulten flere ganger innenfor 3-4 timer, så gir jeg fra det samme brystet. Jeg bytter altså ikke bryst før det har gått 3-4 timer (med mindre jeg merker at det er veldig tomt, og at han ikke får tilfredsstilt sulten sin). Da pumper jeg pupp nummer 2 (holder med 10-30ml på dagtid) og legger han til der. Da er det denne puppen sin tur i 3-4 timer..
Jeg har vært litt slapp de siste 2 ukene og kun pumpet på natt før jeg gir pupp. Jeg har ikke pumpet ut like mye som tidligere, og jeg har byttet bryst litt oftere.. Det merkes! Nå er han blitt litt mer urolig igjen, og promper mye.

En annen ting: han har hatt grønn avføring siden han var 4 uker (han er 10 uker på lørdag). Selv om jeg fikk "kontroll" på formelken og han ble bedre av det, så har avføringen fortsatt vært grønn. Helt identisk til pesto. Aner ikke hvorfor ikke dèt blir bedre :/
Mulig det er noe jeg spiser? Uansett, når jeg er flink med å fjerne formelk + gi det samme brystet flere ganger innenfor 3-4 timer, så har han ikke ubehag. Så da tenker jeg at grønn avføring kanskje ikke er så farlig

Edit: Jeg har også gitt minifom til mini. Ga dette før hvert måltid. De siste 2 ukene har jeg vært dårlig på å gi det (i tillegg til å pumpe formelk og gi samme pupp), sååå, jeg må skjerpe meg:p For oss så tror jeg minifom har hjulpet litt!
Jeg kuttet også helt ut melkeprotein, alt av frukt og bær, og det meste av grønnsaker. Det hjalp til en viss grad. Jeg har gjeninnført melkeprotein, og det har fungert fint. Jeg er forsiktig med mye av grønnsaker, og spiser ikke frukt. Spiser litt bær
 
Back
Topp