Amming og vekt

Tulipanen

Flørter med forumet
Hei!

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men nå har jeg grått mine edle tårer og tenkt på dette i hele ettermiddag..

Førstemann var en liten knøtt. Han la godt på seg for hver kontroll, men var hele veien en slank baby. Denne gangen fikk vi en gjennomsnittlig baby (sjokk for vi forventa jo et lite knøtt denne gangen også!) og hen legger så ekstremt mye på seg. Altså etter første måned gikk hun opp ca 300 g i uka, og da er det ikke tatt med at hen gikk ned de første dagene heller..! vi snakker en ny kurve for hver gang vi er på kontroll nesten.

Sjekker jeg vekten nå er hun nesten like stor som storebroren når han var 1 år. Og hun har etter 2 mnd gulpet ekstremt. Altså vi snakker klesskift etter hvert måltid om vi er uheldige.

Det er jo et luksus problem og jeg vet som sagt ikke helt hvor jeg vil.. men føler den minste babytiden ble frarøvet da jeg ikke hadde den lille babyen min - og nå er hun plutselig største babyen selv om det er 2 mnd eldre babyer i gruppen(som
Var like store ved fødsel).. jeg har lest litt på nett i kveld og kan det være at jeg har overproduksjon? Jeg hadde det med nr 1, men da merka jeg det så godt for hadde spreng til hvert måltid. denne gangen har jeg det ikke, men merker god utsrivningen min.
tenker siden hen gulper så ekstremt også..

Andre som har overproduksjon uten å merke spreng?
Har dere babyer som gulper ekstremt - men allikevel legger godt på seg?
Slutter dere å amme med en gang de er ferdig eller kan de ligge en stund å sutte?

Har hatt null problem med amming og egentlig storkost meg med det, men akkurat nå kjente jeg at jeg mister helt kontrollen og føler jeg overføder barnet mitt..

avslutningsvis må jeg bare tilføye at jeg virkelig elsker babyen min over alt på jord og hen er verdens blideste og fineste baby!

huff dette ble rotete og jeg vet ikke helt hvor jeg egentlig vil.. bare litt redd for å gi baby for mye og sette grunnlag for vektproblemer kanskje..? :-( og GUd kan tro jeg har dårlig samvittighet for disse tankene her..
 
Jeg skjønner veldig godt tankene dine! Jeg hadde det litt likt med første vår. Hun la på seg mye og var alltid størst i babygruppa. Husker jeg synes det var litt trist at hun vokste så fort og ikke var en liten baby. Hun var 3,4 da hun ble født så helt normal. Men la på seg veldig fram til ca 6 mnd. Da var hun på sitt «tykkeste». Jeg hadde overproduksjon, og ammet hun ofte men korte økter. Hun ble alltid fort ferdig å spise.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Tenker hun sikkert trives godt, selvom hun gulper en del.
Kan nevne at jenta mi nå er 3 år og slank (ca på kurven som er under normalen/midten av skjemaet). Så tror ikke du skal bekymre deg for at hun får vektproblemer senere!
 
Hei!

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men nå har jeg grått mine edle tårer og tenkt på dette i hele ettermiddag..

Førstemann var en liten knøtt. Han la godt på seg for hver kontroll, men var hele veien en slank baby. Denne gangen fikk vi en gjennomsnittlig baby (sjokk for vi forventa jo et lite knøtt denne gangen også!) og hen legger så ekstremt mye på seg. Altså etter første måned gikk hun opp ca 300 g i uka, og da er det ikke tatt med at hen gikk ned de første dagene heller..! vi snakker en ny kurve for hver gang vi er på kontroll nesten.

Sjekker jeg vekten nå er hun nesten like stor som storebroren når han var 1 år. Og hun har etter 2 mnd gulpet ekstremt. Altså vi snakker klesskift etter hvert måltid om vi er uheldige.

Det er jo et luksus problem og jeg vet som sagt ikke helt hvor jeg vil.. men føler den minste babytiden ble frarøvet da jeg ikke hadde den lille babyen min - og nå er hun plutselig største babyen selv om det er 2 mnd eldre babyer i gruppen(som
Var like store ved fødsel).. jeg har lest litt på nett i kveld og kan det være at jeg har overproduksjon? Jeg hadde det med nr 1, men da merka jeg det så godt for hadde spreng til hvert måltid. denne gangen har jeg det ikke, men merker god utsrivningen min.
tenker siden hen gulper så ekstremt også..

Andre som har overproduksjon uten å merke spreng?
Har dere babyer som gulper ekstremt - men allikevel legger godt på seg?
Slutter dere å amme med en gang de er ferdig eller kan de ligge en stund å sutte?

Har hatt null problem med amming og egentlig storkost meg med det, men akkurat nå kjente jeg at jeg mister helt kontrollen og føler jeg overføder barnet mitt..

avslutningsvis må jeg bare tilføye at jeg virkelig elsker babyen min over alt på jord og hen er verdens blideste og fineste baby!

huff dette ble rotete og jeg vet ikke helt hvor jeg egentlig vil.. bare litt redd for å gi baby for mye og sette grunnlag for vektproblemer kanskje..? :-( og GUd kan tro jeg har dårlig samvittighet for disse tankene her..
En fullammet baby kan ikke bli overvektig
Jeg hadde skikkelig overproduksjon og merket det med spreng. Tror ikke jeg har det så mye nå da avføringen ser nesten normal ut igjen. Min sønn var 4170 når han ble født og er 8,3 kg nå ( 19 uker). Ofte legger de masse på seg en periode for å så normalisere seg! Ikke tro at du overmater babyen din! Gammel er din nå og hva veier babyen?

Jeg har slitt med samme tanker som deg da babyen min er litt større enn de andre, men han er ganske lang og slank. Bare veier litt mer enn gjennomsnittet :) og det er helt i orden!
 
Jeg følte også på at babyen min var liten en veldig kort periode. Hun var 3,5kg da hun ble født og 5 mnd gammel var hun oppe på 97-percentilen. Den har hun fulgt helt slavisk nå frem til 16 mnd! Flere av kontrollene lurte helsesykepleier på om jeg bare ammet (noe jeg gjorde). Om jeg hadde overproduksjon vet jeg ikke, men hun har bare vært fornøyd og blid hele veien. Likevel har det vært litt kjipt at venninnen min med 2 mnd eldre baby har skrytt sånn av at babyen hennes er så liten… (på 15 mnd kontroll veide hun bittelitt mindre enn hva min datter veide på 5 mnd kontroll).

Vet ikke hvor jeg vil med dette, men jeg forstår at du kan føle det du gjør! Og du er ikke alene:Heartred
 
Må også si da, siden datteren min nå er 16 mnd, at hun var blitt mye slankere selv om hun er tung. I tillegg ligger hun på 97-percentilen i høyde også, så hun er bare ei stor jente! Litt fascinerende er det jo, da jeg nesten er undervektig :hilarious: i tillegg har hun ikke vært sent ute som følger av at hun har vært tung osv, snarere tvert imot!
 
Back
Topp