Amming og vekt på baby

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg blir litt oppgitt her. :( Med datteren min måtte jeg begynne med tillegg da hun var seks uker fordi hun ikke gikk opp tilstrekkelig nok. Hun var også veldig urolig ved brystet etter hun ble to uker. Jeg delammet til seks måneder, da gadd jeg ikke mer av styret som oppstod ved HVER eneste ammestund.

Nå har jeg en gutt på straks to uker. Han spiser bra, en pupp hver 1,5-2 timer, men går ikke nok opp i vekt. På en uke har han kun gått opp 135 gram, og helsesøster sier at han burde helst gå opp 200. Han ligger lenge ved puppen og jeg må mase mye på han slik at han ikke bare sovner.
Jeg ble spurt idag av helsesøster om han får tømt brystet skikkelig slik at han fikk i seg den mest næringsrike melken, men hvordan i all verden vet man at brystet er tomt? Lillegutt kan ligge med puppen i munnen i en time om han får lov, og da brukes jeg som smokk på slutten.

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg ikke klarer å amme mine barn skikkelig... Neida, jeg vet at å bruke flaske ikke er verdens undergang, men jeg vil VIRKELIG amme! Jeg forstår bare ikke hva jeg gjør feil.

Jeg sleit med vektloppgang på jenta mi. Hun sovna bare ved puppen og fikk i seg svært lite melk. Jeg måtte bare stå i det og gni henne i håndflaten, stryke på kinnet, stimulere føttene. De første 3-4 ukene puppa jeg som en gal. Kobla verden ut og så ikke en kjeft. Men så løsna det og da bør hun helt puppegal!
Ikke gi opp - hvis du virkelig vil amme så er det hardt arbeid, men det gir så mye når du får det til! Det er ingen skam å måtte ty til flaske, absolutt ikke, men hvis du veldig gjerne vil amme så stå på! Du fikser det til slutt! Vi brukte 3-4 uker på å gå opp 500 gram, altså 300-500 gram mindre enn helsestasjonen ønsker... Men beibien min har det veldig fint i dag :)

Jeg sleit med vektloppgang på jenta mi. Hun sovna bare ved puppen og fikk i seg svært lite melk. Jeg måtte bare stå i det og gni henne i håndflaten, stryke på kinnet, stimulere føttene. De første 3-4 ukene puppa jeg som en gal. Kobla verden ut og så ikke en kjeft. Men så løsna det og da bør hun helt puppegal!
Ikke gi opp - hvis du virkelig vil amme så er det hardt arbeid, men det gir så mye når du får det til! Det er ingen skam å måtte ty til flaske, absolutt ikke, men hvis du veldig gjerne vil amme så stå på! Du fikser det til slutt! Vi brukte 3-4 uker på å gå opp 500 gram, altså 300-500 gram mindre enn helsestasjonen ønsker... Men beibien min har det veldig fint i dag :)

Takk for svar. :)
Jeg dytter og stryker masse borti han, men etterhvert blir han helt immun. :P
Jeg har idag latt han die kortere på det ene brystet før jeg har lagt han til det andre, altså før han blir for søvnig. Det har funket bra, men jeg aner jo fortsatt ikke om han får i seg den feteste melken. Blir ca 10-15 minutter på det første brystet, men han suger jo veldig ivrig de første minuttene.

Skal veie han igjen imorgen. Gruer meg litt. :/ Er redd helsesøster kommer til å be meg om å gi flaske i tillegg...

Men hva sa helsestasjonen til deg når jenta di ikke la på seg nok?

Takk for svar. :)
Jeg dytter og stryker masse borti han, men etterhvert blir han helt immun. :P
Jeg har idag latt han die kortere på det ene brystet før jeg har lagt han til det andre, altså før han blir for søvnig. Det har funket bra, men jeg aner jo fortsatt ikke om han får i seg den feteste melken. Blir ca 10-15 minutter på det første brystet, men han suger jo veldig ivrig de første minuttene.

Skal veie han igjen imorgen. Gruer meg litt. :/ Er redd helsesøster kommer til å be meg om å gi flaske i tillegg...

Men hva sa helsestasjonen til deg når jenta di ikke la på seg nok?

De nevnte ikke flaske i det hele tatt. Jeg fikk bare oppmuntring - heldigvis! Jeg måtte vekke henne hver 2.time på dagen og amme fra begge bryst. Om natten måtte jeg opp hver 3.time.
Det var slitsomt, men plutselig så løsnet det :)

De nevnte ikke flaske i det hele tatt. Jeg fikk bare oppmuntring - heldigvis! Jeg måtte vekke henne hver 2.time på dagen og amme fra begge bryst. Om natten måtte jeg opp hver 3.time.
Det var slitsomt, men plutselig så løsnet det :)

Så bra. :) Så hun begynte da å legge på seg så mye som hun skulle i månedene etterpå?
Jeg føler jeg ble prakket på flaske med én gang. Det var liksom ikke snakk om å finne ut hva som gjorde henne så urolig eller noe. Jeg skulle også ha sagt ifra og bedt om mer hjelp, men var så usikker som førstegangs. Skal absolutt ikke gjøre den samme feilen to ganger. ;)

Ja, og når hun begynte å legge på seg mer ble hun mer våken og lettere å amme.

Ta kontakt med ammehjelpen der du bor, de er VELDIG flinke, og veldig gode til å motivere :)

Det kan jo være at hun har noen låsninger i nakken også - prøv kiropraktor?

ammehjelpen.no har telefonnummer du kan ta kontakt med om hjelp også. Krev av helsestasjonen å få hjelp, de skal hjelpe deg, ikke presse deg over i noe du ikke ønsker. (Selvsagt hvis babyen ALDRI får i seg nok mat så må man kanskje vurdere flaske... Men det skal ikke jeg råde deg fra eller til :) )

Den feteste melken kommer helt til slutt i måltidet, og melkeproduksjonen økes ved at man blir brukt som smokk til slutt fordi sugingen sender signaler om å lage mer melk. Bare la babyen ligge til puppen så mye som mulig så lenge han vil, så går det ikke lange tiden før melka er på plass. Nattamming og hyppig amming sender sterke signaler om å lage mer melk. Dette ordner seg fint, bare ta det helt med ro og vær på tilbudssiden. Det tar tid å utvide magesekken og få plass til mer mat, så babyen kommer til å sovne på puppen mange ganger. Hvis vektøkningen uteblir helt eller er for mangelfull, kan det være noe galt med sugeteknikken, feks for kort tungebånd eller nakkesmerter. Håper at helsestasjonen hjelper deg videre i prosessen. Det viktigste er at man prøver, og at babyen har det bra. Hvis du må gi tillegg ved siden av, håper jeg du kan trøstes av det fine i at vi har mulighet til å gi fullverdige tillegg også. Det blir folk av alle babyer uansett om de får flaske eller pupp

Takk for svar, dere to. :)
Jeg veide gutten igår, og på to dager hadde han bare gått opp 20 gram. :/ Så nå skal jeg prøve å legge han til oftere, drikke ammete og ta litt vare på meg selv. Det gikk opp for meg at det har jeg ikke helt gjort siden oppholdet på sykehuset... Håper det vil hjelpe!

Her ble hs (positivt) overrasket da vår gikk opp 200gr i uka første tiden - hun sa at det var mye. Alt fra 100gr og oppover var visst ok, så lenge vekten stiger jevnt. Rart helsesøstre sier så forskjellige ting!

Jeg synes også det er rart at helsesøstre sier så mye rart.
Det er jo velkjent at amming tar tid å få i gang. Og når man har fått det i gang, så dukker plutselig økedøgnene opp, så da blir det litt mer forandring der og.

Ike gi opp hvis dette er noe du vil :) Kroppen din klarer å nære han. Men det er viktig at du som du sier, tr vare på deg selv. Hvis ikke blir du veldig sliten.
Og å ringe ammehjelpen er sååå lurt. Gjort det flere ganger :)

Her ble hs (positivt) overrasket da vår gikk opp 200gr i uka første tiden - hun sa at det var mye. Alt fra 100gr og oppover var visst ok, så lenge vekten stiger jevnt. Rart helsesøstre sier så forskjellige ting!

Virkelig?
For jeg sa til samboeren idag at mulig det er frustrasjonen som snakker, men dette med vekten begynner jeg å tro er noe piss. Det er ingenting som tilsier at han ikke har det bra! Han sover, spiser, bæsjer og tisser normalt samt har våkne øyeblikk på dagen da man kan prate til han. Dessuten følger han en kurve, det er bare det at det er en lav én. Samme styret var det med storesøsteren også. Da var det mas om vekta siden ordinær ultralyd, så måtte til vekstestimering en gang i måneden. Hun fulgte også en lav kurve.

I skrivende stund ligger han våken og fornøyd i vuggen sin.

Er det ikke slik at unger er forskjellige? Kanskje ikke det MÅ være slik at de skal legge på seg 200 gram i uka.

Han skal veies igjen på mandag, og hvis ikke helsesøster er fornøyd med vekta kommer hun til å si at jeg må gi en flaske på kvelden. Hun ville gi meg "en sjanse til"....

Fant dette på ammehjelpen.no nå. Jeg begynner å tro at helsesøster er på avveie...
ImageUploadedByBV Forum1428776023.513058.jpg

Vi fikk et lite hopp i vektkurven når jeg begynte med ammete. Det gjorde virkelig susen. Og ja, jeg satt og ammet de første par månedene. Hele tida føles det som.

Vi fikk et lite hopp i vektkurven når jeg begynte med ammete. Det gjorde virkelig susen. Og ja, jeg satt og ammet de første par månedene. Hele tida føles det som.

Jeg har kjøpt ammete nå, så skal se om det utgjør noen forskjell. Jeg har ammet hver 2-3 time siden starten. Ett bryst hvert måltid, men begynt nå å tilby begge. Ikke alltid han vil ha begge to på én gang.

Jeg gorde det samme mener jeg og huske. Tilbydde begge bryst altså. Det var hard jobbing i starten, men lillemann regulerte det selv etter hvert.

Virkelig?
For jeg sa til samboeren idag at mulig det er frustrasjonen som snakker, men dette med vekten begynner jeg å tro er noe piss. Det er ingenting som tilsier at han ikke har det bra! Han sover, spiser, bæsjer og tisser normalt samt har våkne øyeblikk på dagen da man kan prate til han. Dessuten følger han en kurve, det er bare det at det er en lav én. Samme styret var det med storesøsteren også. Da var det mas om vekta siden ordinær ultralyd, så måtte til vekstestimering en gang i måneden. Hun fulgte også en lav kurve.

I skrivende stund ligger han våken og fornøyd i vuggen sin.

Er det ikke slik at unger er forskjellige? Kanskje ikke det MÅ være slik at de skal legge på seg 200 gram i uka.

Han skal veies igjen på mandag, og hvis ikke helsesøster er fornøyd med vekta kommer hun til å si at jeg må gi en flaske på kvelden. Hun ville gi meg "en sjanse til"....
Usj, er ikke alle helsesøstre som er så enkle gitt. Rart hun vil presse på flaske, pleier jo å være stikk motsatt. Så lenge han spiser ofte (og ikke sover hele tiden/er sløv), bæsjer og tisser og virker fornøyd så kan det da ikke være så galt tenker nå jeg.

Usj, er ikke alle helsesøstre som er så enkle gitt. Rart hun vil presse på flaske, pleier jo å være stikk motsatt. Så lenge han spiser ofte (og ikke sover hele tiden/er sløv), bæsjer og tisser og virker fornøyd så kan det da ikke være så galt tenker nå jeg.

Er det jeg tenker også... Han bruker lang tid på å spise, da, men han er litt gul (ikke gulsott, har testet for det) og det gjør han litt sløvere, sa helsesøster.

Her sliter jeg med et skrekkelig stygt sår på ene pupp som sliter veldig på. Han får ikke patte mye/ofte der, så det går ut over andre pupp. Han legger også dårlig på seg- 150 g pr uke de første ukene. Jeg er tredje gangs mor og trygg på meg selv! To gode ammeerfaringe tidligere ! HS begynte å stresse med vekta (jeg veide han en gang i uken, men mye pga såret og HS skulle hjelpe) jeg ba HS roe seg- gutten var våken, klar og fulgte med! Nå er han 7 uker, legger på seg 200g + og er helt slik han skal være, SELV om han ligger på lav kurve! Stol på deg selv, amme så snart han vil, slapp av, drikk MASSE vann- jeg drikker borti 3l pr dag- 2-3 kopper Ammete (jeg har stor effekt av te)
Masse lykke til

Jeg blir litt oppgitt her. :( Med datteren min måtte jeg begynne med tillegg da hun var seks uker fordi hun ikke gikk opp tilstrekkelig nok. Hun var også veldig urolig ved brystet etter hun ble to uker. Jeg delammet til seks måneder, da gadd jeg ikke mer av styret som oppstod ved HVER eneste ammestund.

Nå har jeg en gutt på straks to uker. Han spiser bra, en pupp hver 1,5-2 timer, men går ikke nok opp i vekt. På en uke har han kun gått opp 135 gram, og helsesøster sier at han burde helst gå opp 200. Han ligger lenge ved puppen og jeg må mase mye på han slik at han ikke bare sovner.
Jeg ble spurt idag av helsesøster om han får tømt brystet skikkelig slik at han fikk i seg den mest næringsrike melken, men hvordan i all verden vet man at brystet er tomt? Lillegutt kan ligge med puppen i munnen i en time om han får lov, og da brukes jeg som smokk på slutten.

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg ikke klarer å amme mine barn skikkelig... Neida, jeg vet at å bruke flaske ikke er verdens undergang, men jeg vil VIRKELIG amme! Jeg forstår bare ikke hva jeg gjør feil.
Var som jeg skulle skrevet det selv!! Lillen her bruker lang tid på hvert måltid og jeg må hele tiden minne han på å suge. Bytter bryst ofte, da rekket han ikke å bli så trøtt, men er da usikker på om han får tømt brystet og får i seg den fete melka... Helsesøster kommer på mandag, så veldig spent på vekta da. Kjenner jeg bekymrer meg veldig for om han får i seg nok:(

Back
Topp