Amming og vanlig mat.

hb77

Elsker forumet
Dere som ammer, hvordan gjør dere det ang vanlig mat? Ammer dere til hvert måltid? Og i så fall før eller etter den andre maten?

Her har jeg gjerne ammet ca hver 3. time, og det har passet med før hun skal sove. Vi ligger i senga og ammer, og så sovner hun etterpå. Og så får hun grøt, frukt e.l. mellom ammingene, etter hun har sovet. Men jeg synes liksom det blir litt "rotete", og ikke noen faste måltider. Hun vil ikke ha så mye vanlig mat heller, spiser maks en halv porsjon grøt (0,5 dl vann + 0,5 dl grøtpulver), eller et halv beger med frukt e.l. Prøvde i dag å drøye litt lenger etter amming før hun fikk grøt, og det resulterte i at hun ikke vil ha pupp, så nå har hun lagt seg og jeg sitter her med melkespreng... Vil jo gjerne amme lengst mulig, så er litt redd for å miste melken hvis hun ikke vil ha pupp så ofte. Men vet jo at hun trenger vanlig mat, og det skal hun selvfølgelig få. Hun drikker svært lite utenom morsmelk også, kun et par svelger med vann etter maten, så hun må jo få morsmelk å drikke. Vil gjerne at hun skal spise mer vanlig mat nå, siden hun trenger det, og samtidig håper jeg å kutte ned litt på nattammingen.

Har lest boka vi fikk på helsestasjonen "Mat for spedbarn" og på s. 33 der står det et eksempel på måltider, hvor det er 6 måltider, alle inneholder morsmelk, og 4 av dem inneholder også vanlig mat. Men hva når hun ikke vil ha det ene siden hun blir mett på det andre? Synes ikke jeg kan ta fra henne puppen når hun spiser fordi hun skal få annen mat heller...

Takk for svar! [:D]

Her får gullet først mat også puppen som tørstedrikke etterpå. Spiser grøt til frokost, frukt til lunsj, middagsglass pluss frukt til middag og grøt til kvelds. Ikke noe mere pupp mellom her, bortsett fra en til to ganger i løpet av natta.

Her ammer jeg for det meste før hun får grøt og fruktpurè.  Enten rett før annen mat, eller en halv time før [:)]

og litt etter om han vil ha :)
ORIGINAL: BølleBella

Her ammer jeg for det meste før hun får grøt og fruktpurè.  Enten rett før annen mat, eller en halv time før [:)]

Jeg gir et helt fruktglass mellom 9 og 12 ammingen, da klarer jeg og utsette ammingen til ca 12.30. Så har jeg kuttet ut 3 ammingen, da får han så mye grøt han orker, og bare litt amming som tørsteslukker etterpå.
Jeg vil ikke gi grøt senere for jeg synd deg er greit og få "tømt meg" helt med amming før han legger seg.

Her får jeg ikke i han noe mat, men prøver mat først og ammer etterpå[:)]

Adrian spiser frukt kl 11.30-12.30, ca 2 time etter amming og tilbud om pupp etterpå, men lite han drikker da..., ny amming kl 15 ca. på kvelden får han 1 posjon grøt kl 19. prøver å amme ca 20, men blir veldig lite da, så får han kveldspupp kl 23 ca ...
Han er veldig glad i vann da, og drikker ca 150-250 ml vann om dagen.
Jeg vil også amme lenge, men ser for meg at han snart ikke ammer til lunsj og kvelds i det hele tatt lengre [:(]

Her er det pupp til frokost ca 8/9ish og så igjen ca 11.30 og etter det får hun en posjon grøt.
Før eller etter dette (avhengig når hun står opp) får hun fruktmos.
Så er det pupp igjen kl 3ish og grøt igjen kl 5ish. Kl 19 er det kveldspupp og så er det nattpupp x 3

Snuppa får pupp før og etter et grøt måltid [:D]

Back
Topp