Amming og slanking

Tusjen

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Hei! Har lest og hørt at man ikke skal slanke seg aktivt når man ammer. Men hvordan påvirkes egentlig ammingen/mm av slanking? Hvor langt kan det gå før det går ut over produksjon/barnet?

Har også et annet spørsmål. Jenta mi på snart 6 uker blir som oftes fornøyd og mett etter å ha diet på kun ett bryst, og er ikke sulten igjen før om 2-4 timer. Jeg føler da at det andre brystet blir fult.Burde dette da pumpes litt, eller få være i fred så lenge det ikke er spreng? Har tenkt litt på å pumpe det andre brystet (uten å øke noe særlig prod.) og fryse melka til pappa skal ha permisjon i nov og des, ville dette vært en løsning?

Og hvordan er egentlig næringsinnholdet i fersk morsmelk rett fra brystet i forhold til morsmelk som har stått i kjøleskap og fryser?
 
Hei! Har lest og hørt at man ikke skal slanke seg aktivt når man ammer. Men hvordan påvirkes egentlig ammingen/mm av slanking? Hvor langt kan det gå før det går ut over produksjon/barnet?

Har også et annet spørsmål. Jenta mi på snart 6 uker blir som oftes fornøyd og mett etter å ha diet på kun ett bryst, og er ikke sulten igjen før om 2-4 timer. Jeg føler da at det andre brystet blir fult.Burde dette da pumpes litt, eller få være i fred så lenge det ikke er spreng? Har tenkt litt på å pumpe det andre brystet (uten å øke noe særlig prod.) og fryse melka til pappa skal ha permisjon i nov og des, ville dette vært en løsning?

Og hvordan er egentlig næringsinnholdet i fersk morsmelk rett fra brystet i forhold til morsmelk som har stått i kjøleskap og fryser?

Vil bare informere om at avfallsstoffene havner i melka hvis man slanker seg når man ammer.. Derfor er det lurt å vente med å slanke seg etter ammeslutt, men de fleste går ned i vekt i ammeperioden uansett.. Lykke til :) og resten skal ammehjelpa få svare på ;)
 
Hei!

Når man slanker seg kraftig frigjøres miljøgifter fra fettet som forbrennes og dette går i melken. Det er ikke farlig for barnet å få morsmelk med miljøgifter (alle mennesker har miljøgifter i kroppen) men det er ikke noe poeng å la barnet få mer enn nødvendig. Hvis du slanker deg kraftig og ikke spiser karbohydrater slik at du går i ketose så er det veldig uheldig for melkeproduksjonen og for sammensetningen av melka. Hvis mor er i ketose så skilles det ut aceton til melka så det blir som å gi babyen melk tilsatt neglelakkfjerner :eek: Dette er det ikke gjort studier på på mennesker fordi det ville vært uetisk å gjennomføre en slik studie, men det er en veldig kjent og vanlig problemstilling hos vår kollega- kua så vi kjenner til kjemien som skjer når mor er i ketose.

Som mammaen over her nevner så går de fleste ned i vekt mens de ammer så hvis man spiser normalt og sunt og unngår de store utskeielsene for ofte så vil nok vekten gradvis reduseres.

Ang å pumpe det brystet du ikke ammer på så er det en løsning hvis du vil bygge opp et melkelager i fryseren. Men jeg ville ikke pumpet brystet tomt for noen har en lett påvirkelig produksjon slik at hvis de pumper for mye på en gang så tror kroppen det er alt for lite melk og øker produksjonen kraftig, hvis du er sånn så ville jeg kun pumpet av litt hver gang. Hvis du kun vil pumpe av for at det skal være mer behagelig så kan du risikere å øke produksjonen slik at problemet forverres, i såfall ville jeg bare latt det være sprengt og se om produksjonen reduserer seg selv etter noen dager eller forsøke metoden "heltømming og intervallamming". Jeg vil anbefale å lese artikkelen vår om overproduksjon og se om du kjenner deg igjen i noen av problemstillingene som nevnes der : http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp