Amming og permisjon og slikt

Maggie2015

Glad i forumet
Hei jenter! Jeg har hele tiden sett for meg at man går et år hjemme når man har født jeg, men skjønner jo nå at det ikke helt stemmer. Det blir vel nærmere 37 uker om man trekker ifra fedrekvoten og de tre ukene før. Men hva om man vil amme lenger? Hvordan løser man det? Jeg har også lest at man kan få 1 time fri hver dag til å amme så fremt barnet er under 1 år, men jeg ville jo brukt 1 time bare til og fra jobb, så ser ikke helt hvfordan det skal fungere.

Om noen kan mye om det her, så please forklar meg :) Fortell gjerne hvordan dere har fordelt permisjon og foreldrepenger og slikt! Noen som har tatt ulønnet permisjon? Hvordan gikk det?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hei jenter! Jeg har hele tiden sett for meg at man går et år hjemme når man har født jeg, men skjønner jo nå at det ikke helt stemmer. Det blir vel nærmere 37 uker om man trekker ifra fedrekvoten og de tre ukene før. Men hva om man vil amme lenger? Hvordan løser man det? Jeg har også lest at man kan få 1 time fri hver dag til å amme så fremt barnet er under 1 år, men jeg ville jo brukt 1 time bare til og fra jobb, så ser ikke helt hvfordan det skal fungere.

Om noen kan mye om det her, så please forklar meg :) Fortell gjerne hvordan dere har fordelt permisjon og foreldrepenger og slikt! Noen som har tatt ulønnet permisjon? Hvordan gikk det?

Tenker du at ammefri-timen skal brukes midt på dagen? De jeg kjenner som har brukt ammefri har enten startet senere, eller gått hjem en time før. De har altså ikke brukt den timen midt på dagen, men i starten/slutten av dagen.

Her tar vi iallefall permisjon med 80% lønn, for da blir det lengre permisjon. Vet det ikke lønner seg økonomisk, men jeg vil ha så lang tid hjemme som mulig. Jeg skal også prøve å ordne det sånn at jeg får tatt ut ferie neste sommer sånn at mannen kan ta litt permisjon da. Ser for meg at det blir godt med en lang sommer sammen :-) Hvis jeg fortsatt ikke er klar for jobb når permisjonen er over vil jeg vurdere ulønnet permisjon en periode. Akkurat det med amminga ser jeg ikke for meg at det blir noe problem med da for jeg har aldri greid å amme mer enn 3-4 mnd med noen av de andre. Tør ikke håpe på mer denne gangen heller :-/

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror det er normalt å ta ammetimen på slutten av dagen og reise hjem da og amme? Når barnet er 1år klarer den seg fint med annen mat og drikke på dagen. Ammet min bare til kvelds på slutten og sluttet helt når han var 10 mnd. Her tar jeg 100% permisjon og sparer selv 20% hver mnd slik har jeg 2 ekstra mnd permisjon, + at mannen får utbetalt 100% når han er i permisjon;)

Jeg tror det er normalt å ta ammetimen på slutten av dagen og reise hjem da og amme? Når barnet er 1år klarer den seg fint med annen mat og drikke på dagen. Ammet min bare til kvelds på slutten og sluttet helt når han var 10 mnd. Her tar jeg 100% permisjon og sparer selv 20% hver mnd slik har jeg 2 ekstra mnd permisjon, + at mannen får utbetalt 100% når han er i permisjon;)

Det hørtes jo kjempe lurt ut da! For ser jo for meg det kan bli et lite problem med barnehageplass, siden her får de ikke begynne i barnehagen før i august. Så får håpe vi kan klare å spare litt hver måned så jeg kan ta litt ekstra permisjon ulønnet.

Det der har jeg faktisk ikke tenkt på, for fikk ikke til amminga med førstemann, så tenkte jo at det ikke ville være noe problem om far tok mesteparten av permisjonen.. men hmm.. det kan jo by på utfordringer.
Jeg vil jo gjerne amme om det er mulig :)

Husk at ammefri ikke nødvendigvis er med lønn. Jeg har ikke benyttet meg av det tidligere da jeg hadde sluttet å amme på dagtid når jeg begynte i jobb igjen. Vi har nok ikke råd til at mannen tar ut fedrekvoten sammenhengende etter at min del er over, dessverre. Det er fakstisk mer lønnsomt at jeg tar ulønnet permisjon mener jeg at jeg kom fram til. Jeg kommer nok til å gjøre som ble nevnt over; at jeg tar ut 100% lønn og setter til side et beløp per mnd slik at jeg kan være hjemme så lenge som mulig. Hvis babyen kommer til termin, er det bare et par mnd til sommerferien. Jeg vil være hjemme med babyen til barnehagestart og må nok ta ut litt ulønnet permisjon ja.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Når barnet er så gammel at du er ute i jobb igjen lever det ikke bare på morsmelk.
Sist ammet jeg før jeg dro om morgenen, pumpet slik at mann hadde en flaske mens jeg var på jobb og så ammet jeg igjen når jeg kom hjem.
Brukte ammefri slik at jeg hadde en time kortere dager

Når barnet er så gammel at du er ute i jobb igjen lever det ikke bare på morsmelk.
Sist ammet jeg før jeg dro om morgenen, pumpet slik at mann hadde en flaske mens jeg var på jobb og så ammet jeg igjen når jeg kom hjem.
Brukte ammefri slik at jeg hadde en time kortere dager
Med eller uten lønn?

♡02.03.2015♡

Er det mest vanlig?

♡02.03.2015♡

Jeg vet ikke, men vet at jeg har en snill arbeidsgiver.
Feriepengene av permisjonspenger er veldig lite, men jeg vil få permisjonspengene utbetalt av arbeidsgiver direkte (de får tilbake fra NAV), får normale feriepenger året etter og permisjonspengene fra NAV er oppad begrenset til 6 G (tilsvarer en årslønn på ca kr 530.000,-), min arbeidsgiver dekker det som eventuelt er over 6 G slik at man ikke taper penger på å være i permisjon.

Jeg har aldri syntes det var noe problem å kombinere amming og jobb, men noen strever jo mer med det. Eldstemann kom mannen min innom jobben min med for amming. Minstemann pumpet jeg, så pappaen kunne gi på flaske. Med tredje planlegger jeg ulønnet permisjon til han er minst 12 mnd. Jeg har tenkt å amme mye lengre enn det, men når de er over året klarer de seg mye lettere uten melk den tiden vi jobber.

Mange barn på 8-9 mnd klarer seg fint på fast føde, og eventuelt en flaske med pumpemelk mens mamma er på jobb. Det gjelder dessverre ikke alle, så noen får faktisk problemer. Hvis babyen vanligvis ammer hyppig, så kan du få veldig brystspreng og risiko for brystbetennelse også. I såfall er det også lov å bruke tiden til ammefri på en ekstra pause på jobben for å pumpe.

Høres ut som en veldig god plan å ta ut 100% og spare selv. Da får man jo rentene og. Også har man da 5 ukers ferie i tillegg, ikke sant? Hva var dette med feriepenger til året etter? Man får vel vanlige feriepenger året etter og?

Høres ut som en veldig god plan å ta ut 100% og spare selv. Da får man jo rentene og. Også har man da 5 ukers ferie i tillegg, ikke sant? Hva var dette med feriepenger til året etter? Man får vel vanlige feriepenger året etter og?

Jeg trodde det. Kanskje de mener at feriepengegrunnlaget blir mindre hvis vi tar ulønnet permisjon og/eller velger 80% lønn? Men i såfall er vel ikke det før året etterpå?

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Om du får permisjonspenger fra arbgiveren får du vanlig feriepenger, om NAV betaler ut permisjonspenger får du bare litt feriepenger

Om du får permisjonspenger fra arbgiveren får du vanlig feriepenger, om NAV betaler ut permisjonspenger får du bare litt feriepenger

Det er vel nav som betaler ut uansett, men du mener om man er ansatt et sted og fyller kravene med 6 av siste 10 mnd?

Hvordan fungerer forresten disse kravene? Om man velger 1 år ulønnet permisjon og blir gravid igjen, vil man ikke få like mye utbetalt med barn nr to siden man har vært i ulønnet permisjon, eller holder det å være ansatt?

Det er vel nav som betaler ut uansett, men du mener om man er ansatt et sted og fyller kravene med 6 av siste 10 mnd?

Hvordan fungerer forresten disse kravene? Om man velger 1 år ulønnet permisjon og blir gravid igjen, vil man ikke få like mye utbetalt med barn nr to siden man har vært i ulønnet permisjon, eller holder det å være ansatt?

Nei, om det er arbeidsgiver som fører over (og får igjen me nav) eller om det kommer direkte fra nav

♡02.03.2015♡

Enten får du utbetalt perm fra arbgiver ( og de får det fra et annet sted), eller så får du direkte med NAV. Får du fra arb giver får du også feriepenger som vanlig, får du fra NAV får du bare utbetalt et vist antall dager i feriepenger. Ulønnet permisjon gjelder ikke som permgrunnlag så vidt jeg har skjønt. Jeg måtte i alle fall begynne å jobbe igjen slik at jeg opparbeida meg rett til perm ved forrige barn.

Back
Topp