Amming og pcos

mia1986

Elsker forumet
Er det noen med erfaring her?

Ammet min første datter og hadde nok til henne, men aldri noe overflod. Mellom henne og denne frøkna har jeg fått påvist pcos og jeg kan visstnok slite med amming pga det. Er visst vanlig å ikke få nok melk pga hormonforstyrrelser :-( Synes dette er forferdelig trist!!

Er et par dager over termin i dag og er veldig spent på hvordan det går når lillesøster kommer....!

Har PCO, og hadde vanskeligheter med ammingen, men ikke av den grunn (barn på under 2 kilo, så vi fikk ikke dreis på det før etter flere uker).

Det er ikke alle med PCOS som har forhøyede nivåer av androgener ("mannlige kjønnshormoner") i kroppen. De som har det, kan få mer vanskeligheter med ammingen fordi disse hormonene hemmer vekst av kjertelvev i brystet som produserer melk. Høye nivåer kan nok også stoppe produksjonen direkte.
(Men for høye nivåer hos menn kan faktisk føre til melkeproduksjon, haha, hormoner, ass!)

Du har jo vært gjennom både pubertet og en ammeperiode før du fikk PCOS, så jeg gjetter på at du har masse flott kjertelvev som kan produsere melk fra før av, og det kommer til å gå helt fint ;)

Back
Topp