Amming og morsmelkerstatning

Hellopitty

Andre møte med forumet
Hei sisters and mothers!

Jeg har virkelig gitt ALT jeg hadde for å få til ammingen denne gangen (med første gikk det ikke bra og vi gikk over til mme to mnd etter fødsel). Problemet er at jeg seriøst sitter bare og ammer heeeele tiden i disse 10 ukene. Begynt å få ryggsmerter og vondt i nakken av det. Har egentlig gitt flaske på kvelden, da kan pappa mate liksom og jreg får pause, og da sover babyen som en stein også, og ting går smud. Amming på natten går fint, har masse melk da no prob.

Det er egentlig verst resten av dagen. Med mindre jeg tar en trilletur..da er det soving i opp til 2,5-3 timer! Men hvis ikke jeg gjør det så er det bare å glemme sovingen. Bare ammer ammer ammer, får ikke spist, gått på do og slappe av/ pause.

I dag var jeg så gira på å få opp melkeproduksjonen (med power pumping og havre til lunsj) så jeg slipper den siste kveldsflasken med mme. Selvom det blir enklere med mme på kvelden er ulempen at babyen bæsjer ofte mye på natten og det blir slitsom for meg å styre med det midt på natten. Det er vanskelig for meg å finne ut av det også fordi jeg er så trøtt og de to siste dagene ble han rød fordi jeg ikke luktet at han hadde bæsja :(((
Det skjer nemlig ikke når babyen får mm (som oftest) og jeg føler det er mindre stress resten av natten.

Så hva skal jeg gjøre? Det tok en evighet med leggingen i dag, og selv om jeg ikke ville gi flaske i kveld måtte jeg gi en liten dæsj på 60ml mme likevel.. og ammet masse i dag at jeg er heeelt ferdig.
Så skal jeg holde ut med dette og håpe på at melkeproduksjonen øker og slite og ta sjansen, eller fortsette med mme på kvelden til tross for at det mest sannsynlig blir mer bleiestyr på natten?

Noen innspill/ erfaringer??

Jeg har lovet meg selv å amme til bebisen er 4 mnd.. (2 mnd gammel nå) men samtidig frister det mer og mer å gå gradvis fra amming til flaske.. :/

Sist men ikke minst så tenker jeg at med flaske så blir det også enklere å legge han i sin egen seng, mens med amming så må han liksom ammes til søvn, så vente til han sover godt nok til å ikke stå opp etter å ha flyttet til hans seng. Og har bestilt litt forskjellige type smokk siden han ikke tar de jeg har hjemme..og håper kanskje smokken blir mer til hjelp når jeg skal flytte han fra vår seng til hans og han leter etter pupp.. styr det der altså! Skjønner ikke hva jeg skal velge å gå for..
 
Last edited:
Det er trasig når amming blir et problem. Jeg hadde oppstart problemer og fikk ikke melka skikkelig igang. Da fikk jeg hjelp av ei fantastisk dame fra ammepoliklinikken som har jobbet med barn både på føde, nyfødtintensiv og nå som ammehjelp. Hun gav meg en variant av hjelpebryst som jeg la ved puppen når lillemor skulle spise. Det var en tynn slange med en hevert på enden som ble lagt oppi en kopp med mme. Dermed fikk lillemor i seg både mm og mme samtidig. Ved å amme først sikret vi kosten og når det begynte å bli tomt sikret vi kost og kos. Etter ei uke hadde produksjonen min økt, lillemor hadde fått bedre kraft i suget og hun la på seg godt. Jeg vet en får kjøpt hjelpebryst på apoteket. Det er absolutt verdt et forsøk og jeg er så glad for at vi gjorde det og ikke gikk over på flaske!
 
Hallo Hellopitty!
Altså - jeg føler så innmari med deg!
Det er ikke lett å si hva som er det beste for deg på sikt. Hva tenker du selv? Det er ikke meninga at amming skal gå utover din helse og livskvalitet. Det har i alle fall jeg bestemt meg for at det ikke skal gjøre . Klarer du å kose deg noen lunde med amminga? Løsninga for meg ble å se Friends, og dessverre skrålle for mye på mobil. Hadde/har mange av de samme utfordringene som deg og det er ufattelig slitsomt. Barnet mitt blir 3 mnd straks, og jeg har delammet hele veien (forsøker oss først nå på fullamming) pga at jeg også kom skjevt ut og hadde megasmerter ved amming i start pluss ro betennelser den første måneden :eek:
Løsninga ble som hos deg- to flasker mme ila dagen. Syntes imidlertid det ble styrere med vask av flasker og div, så nå som amminga ikke er vond lengre håper jeg på fullamming dersom vekta hennes går oppover. Det viktigste er at hun har det bra og at du har det bra! Hvis du fortsatt ikke får tid til å gå på do, spise etc, uten å føle at du kollapser på sikt så er der kanskje ikke verdt det? 'Mamming' er viktigere enn amming leste jeg et sted :p
Ang smokk så er det mange som ikke tar det før de er 4-5mnd. Vi har heller ikke hatt noe hell der. Har lest at man kan innføre en soveassosiasjon, feks en koselig, smokk eller hvit lyd, som barnet kun forbinder med det å være trøtt. På sikt skal dette kunne erstatte amminga. Jeg skal prøve det. For det tar timesvis å få barnet i dyp søvn i egen seng hver kveld... får ikke gjort noe som helst annet enn å bære henne på dagen og bysse på kvelden...
Nei uff jeg føler sånn med deg!
Er det ditt første barn?
Enda godt du har trilling å lene deg på ift soving. Finns jo de som ikke sover da heller.
 
Hallo Hellopitty!
Altså - jeg føler så innmari med deg!
Det er ikke lett å si hva som er det beste for deg på sikt. Hva tenker du selv? Det er ikke meninga at amming skal gå utover din helse og livskvalitet. Det har i alle fall jeg bestemt meg for at det ikke skal gjøre . Klarer du å kose deg noen lunde med amminga? Løsninga for meg ble å se Friends, og dessverre skrålle for mye på mobil. Hadde/har mange av de samme utfordringene som deg og det er ufattelig slitsomt. Barnet mitt blir 3 mnd straks, og jeg har delammet hele veien (forsøker oss først nå på fullamming) pga at jeg også kom skjevt ut og hadde megasmerter ved amming i start pluss ro betennelser den første måneden :eek:
Løsninga ble som hos deg- to flasker mme ila dagen. Syntes imidlertid det ble styrere med vask av flasker og div, så nå som amminga ikke er vond lengre håper jeg på fullamming dersom vekta hennes går oppover. Det viktigste er at hun har det bra og at du har det bra! Hvis du fortsatt ikke får tid til å gå på do, spise etc, uten å føle at du kollapser på sikt så er der kanskje ikke verdt det? 'Mamming' er viktigere enn amming leste jeg et sted :p
Ang smokk så er det mange som ikke tar det før de er 4-5mnd. Vi har heller ikke hatt noe hell der. Har lest at man kan innføre en soveassosiasjon, feks en koselig, smokk eller hvit lyd, som barnet kun forbinder med det å være trøtt. På sikt skal dette kunne erstatte amminga. Jeg skal prøve det. For det tar timesvis å få barnet i dyp søvn i egen seng hver kveld... får ikke gjort noe som helst annet enn å bære henne på dagen og bysse på kvelden...
Nei uff jeg føler sånn med deg!
Er det ditt første barn?
Enda godt du har trilling å lene deg på ift soving. Finns jo de som ikke sover da heller.
Feks en koseklut *
 
Hei, jeg ville bare si noe om bleier om natten. Jeg ammer og noen ganger bæsjer han om natten uten at jeg får det med meg før neste amming. Vi bruker Weleda sin nappy cream og smører han godt inn før han legges og ingen såre stumper etter dette. Kan virkelig anbefales❤️ Ellers vil jeg bare anbefale ammehjelpen for gode råd, du må ikke slite deg helt ut stakkars❤️ Litt mm er bedre enn ingenting, og så lenge hun ligger på seg så er din trivsel et viktig element❤️
 
Sender deg en klem, Hellopitty! :Heartred

Angående det med bæsj om natten så vet jeg akkurat hvordan du har det, og det er slitsomt. Lillebror bæsjer hele tiden, hele døgnet, slik at alle bleier er bæsjebleier. Om natten må vi skifte bleie etter hver eneste amming, det er ikke noe å lure på engang. Jeg har skiftet kanskje tre rene tissebleier på 11 uker. Noen ganger har han tydeligvis bæsjet rett etter at jeg skiftet bleien (uten at jeg hørte det), for den er størknet til neste skift. Før fikk jeg dårlig samvittighet av det, men nå forstår jeg at jeg gjør mitt aller beste og at det er nesten umulig å unngå. Her har det blitt en vane å skifte bleie annenhver time hele natten. Jeg smører godt med sinksalve hvis det er antydning til rødt, det hjelper veldig raskt her.

Angående dette med mm kontra mme så er mitt eneste råd at du skal lytte til magefølelsen din – det du egentlig vil/ønsker/orker innerst inne. Med storebror slet jeg masse med amming (overproduksjon, blødende kjøttsår, brystskjold, fullpumping osv. osv.). Jeg "truet" med å gå over til mme og det at det fantes et alternativ var det som holdt meg oppe – jeg hadde en "utvei". Jeg er veldig sta og ville virkelig få til ammingen, og til slutt løsnet det. Hvis du ønsker å forsøke videre, har du vurdert å ringe en ammehjelper? Hvor ofte ammer du? Her ammet jeg lillebror hvert 90 minutt/annenhver time og holdt på å gå på veggen, men etter hvert løsnet det og nå går det oftere og oftere tre timer. Vi har vært oppe i fire og fire og en halv time om natten, og i går natt gikk det plutselig SEKS timer. Så det kan hende "redningen" er rett rundt hjørnet. MEN jeg vil ikke forsøke å overtale deg til å amme hvis du egentlig ønsker å gå over til mme, for det viktigste er at babyen får i seg mat og at du har det bra! :Heartred
 
Jeg føler med deg. Hadde også lyst til å gi opp mange ganger men holdt ut på et vis. Ammingen var smertefull, var sår, fikk betennelser og måtte amme hver eneste time. Kjenner meg mye igjen i det bokelsker sier. Etter ca 2 mnd så sluttet ammingen å være smertefull og 1 time mellom ammingen ble til 2 og noen ganger 3 timer. Smokk hjelper også en del, kan bruke det til å drøye tiden mellom ammingen så spiser han isteden lenger.

Sover du nok? Det er så lett å undervurdere viktigheten av søvn og med nok søvn så blir ting brått mer positivt. Jeg legger meg kl 21 med babyen og vi sover til ca kl 9(med matinger i mellom) bare for å få nok søvn.
 
Sover du nok? Det er så lett å undervurdere viktigheten av søvn og med nok søvn så blir ting brått mer positivt. Jeg legger meg kl 21 med babyen og vi sover til ca kl 9(med matinger i mellom) bare for å få nok søvn.

Samme her. Selv om jeg så gjerne vil ha litt egentid, legger jeg meg med en gang lillebror starter første soveøkt, som regel rundt kl. 20.30/21.30. Og jeg forsøker å drøye morgenene så langt som mulig, så selv om han våkner kl. 7, så ammer jeg ham og legger ham tilbake ved siden av meg og later som det fortsatt er natta. :p Det funker ca. annenhver dag og da hender det han sover helt til kl. 8.30. :)
 
Back
Topp