Amming og mat

Neptun80

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Noen som er veldig forsiktig med hva de spiser og har sett reaksjoner på lille?
Hvor lenge må man evnt være forsiktig med hva en spiser iht magevondt? De begynner jo med fast føde mellom fire og seks mnd, så en bør vel kunne unne deg å teste ut litt mer når de nærmer fire mnd?
Som tredjegangsmamma burde jeg vel huske dette, men husker ikke når jeg begynte å ta litt lettere på hva jeg spiste.
Kjenner jeg er vell forsiktig, og har vært det på alle tre, men det blir bare stress å nekte seg selv ting uten at jeg faktisk må, så jeg håper jeg skal klare å bli litt tøffere på å prøve ut. Har deres babyer reagert på det dere spiser, og evnt hva? Noen som har opplevd pannekaker eller grøt som neimat i ammeperioden?

Det sies at det er myte at det mor spiser går over i melka, så fremt at det ikke er melkeallergi hos babyen.

Jeg har lest at det bare er tull at det mor spiser går ut over babyen (bortsett fra melkeallergi). At det bare er tilfeldig hvis babyen blir urolig/dårlig i magen, ville blitt det uansett liksom :)

Har også lest at det er tull, men her er det ikke tvil om at hun reagerer når jeg har spist løk. Har prøvd flere ganger

Altså, min logikk tilsier at det ikke burde påvirke, annet enn om babyen har allergi mot f.eks. kumelkprotein. Har lest flere artikler som sier det samme som de over, noe av det samme sies her:
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/#tabs-1-2-anchor

Det de påpeker er at aktuelle allergier, og eventuelt det å kutte matgrupper, bør man snakke med lege om. Og de påpeker jo at noen opplever klare sammenhenger mellom hva de spiser og reaksjoner hos den lille, og da må man jo bare gjøre det som føles riktig.

Men altså, rent logisk så er det jo kun de rene næringsstoffene som fraktes via blodet videre til melken, om man spiser f.eks. løk eller kål eller hva då nå er, så vil det jo kunne dannes luft når mor fordøyer dette, men luft fraktes jo ikke videre via blodet til melken.. Proteiner, fett og glukose fraktes vel videre, så om det er et protein baby reagerer på, så vil det jo kunne gi utslag.

Ja det har jeg og både lest og hørt, så det er vel bare jeg som er litt for feig til å prøve

Jo men er jo ikke så rart at man blir skeptisk likevel. Altså, jeg er egentlig veldig overbevist om at det ikke utgjør noen særlig forskjell, men likevel så unngikk jeg løk i starten, for lille slet med magevondt, og jeg ville ikke risikere noe om det var en ørliten mulighet for at han kunne reagere. Men nå etter en stund, hvor jeg har prøvd litt forskjellig, ser jeg jo at det utgjør ingen forskjell.

Helsesøster anbefalte meg å kutte ut løk og melk i 5 dager for å se om det hjelper noe.. mini gråter en del og virker oppblåst. Har ikke helt troen, men er verdt ett forsøk. :) Hun argumenterte med umoden tarm og forklarte at det uansett bare er for en kort periode, til mini er 3-4mnd.

Helsesøster anbefalte meg å kutte ut løk og melk i 5 dager for å se om det hjelper noe.. mini gråter en del og virker oppblåst. Har ikke helt troen, men er verdt ett forsøk. :) Hun argumenterte med umoden tarm og forklarte at det uansett bare er for en kort periode, til mini er 3-4mnd.

1-3% av spedbarn har melkeproteinintoleranse. Men det kan opp til seks uker før alt melkeprotein er ute av kroppen. Alt med melk må kuttes (smør, mysepuver, kasein etc).

Nå er det fire dager siden jeg kuttet ut løk og mesteparten av melken og mini har færre bæsjebleier (han hadde 6-8 i døgnet) og skriker mindre. Dette kan være en tilfeldighet, så skal innføre melk igjen og se om det endrer seg noe igjen... Når vi ser hva som skjer der, skal jeg gjøre det samme med løk. Håper at det bare er tilfeldig og at jeg kan spise som vanlig igjen. :p

Back
Topp