Amming og lavt stoffskifte?

Bkno4688662

Flørter med forumet
Fått høre at amming kan by på problemer siden jeg har lavt stoffskiftet... Er dette noe som er vanlig? Er det pga. Hormonene i kroppen?
Går på levaxin fast og gjort det de siste to årene.. Med stabilt nivå:)

Har en jordmor som ikke bryr seg så veldig mye når jeg spør om sånne ting, ho bare smiler bort det meste jeg spør om sånn sett...
Vurderer å kjøpe inn mme å ha i skapet i tilfelle vist, amming kan komme til å bli et problem...


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Hei

Jeg er ingen ekspert, men har lavt stoffskifte selv. Jeg har aldri hatt problemer med amming, og har heller aldri hørt at det skulle være det. Så lenge stoffskiftet er under kontroll, er vi jo som alle andre.

Jeg har ammet mine i henholdsvis 18 og 20 måneder.

Lykke til med baby og amming!

Hilsen Maren
 
Hei!

Det er noen kvinner med lavt stoffskifte som kan få litt nedsatt melkeproduksjon men det er ikke vanlig. Slik du ser Maren over her har skrevet så er hun et godt eksempel på at det ikke er noe problem. Det er større "fare" for å få mindre melk dersom du bekymrer deg veldig for dette og tror at du ikke får nok, det er faktisk vist i studier at mødre som har tro på sin evne til å produsere nok melk til barnet sitt produserer mer enn dem som tviler på at de skal klare det.

Det aller viktigste for å få god melkeproduksjon er å få en best mulig start! Dersom du i utgangspunktet skulle ha alle forutsetninger for å få en god produksjon og du for eksempel får for liten stimulering av melkeproduksjonen de første dagene så vil det kunne påvirke negativt, så ved å forberede deg godt i forhold til hvordan du vil ha det de aller første dagene så vil du få det beste utgangspunktet for en god produksjon. De fleste leser veldig mye om fødselen og tenker at ammingen skal de lære om etter fødselen, jeg vil anbefale å lese minst like mye om amming slik at du vet hva du kan forvente de første dagene etter fødselen og hvordan du ønsker at DITT barn skal ha det den første tiden. Mange forteller at de blir forvirret av at det kommer så mange forskjellige råd fra personalet på barsel, dersom du har lest om dette på forhånd og funnet ut hva som er gjeldende anbefalinger så er det lettere å forholde seg til de ulike rådene som kommer.

Av ammebøker så vil jeg anbefale "Amming, til deg som vil amme" : http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8245004561
Eller Amme-ABC: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8205373248

Jeg syns ikke du skal kjøpe inn morsmelkerstatning på forhånd, da forteller du kroppen din at du egentlig ikke har tro på den;) Du er jo på sykehuset et par dager etter fødselen så dersom det skulle bli behov for det så kjøper du etterpå. Jeg tror du kommer til å amme helt fint og ha nok melk til barnet ditt, de fleste har det :)

Mine best tips til de første dagene: Amme ofte! Veldig ofte- inni magen får barnet kontinuerlig næringstilførsel, etter at det kommer ut så må det venne seg til å ikke få næring hele tiden. Dette er en stor overgang for barnet, ikke rart de vil die så ofte?!
KOS mye med babyen din, babyen har det aller best på mammas bryst, la ham få lov til å ligge der så mye som mulig. Det er bra både for deg og barnet og det er mindre strevsomt å amme om du allerede ligger med barnet på brystet.

Masse lykke til med den forestående fødselen! Og husk at ammehjelpen alltid er her dersom du har spørsmål i forhold til amming :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp