Amming og jordbær!?

maltesers

Forumet er livet
Jeg blir så forvirra, for jeg hører så mye forskjellig. Skal vi holde oss unna dette, eller kan vi spise det? Har hørt det fremkaller allergi. Men jeg har også hørt at det er kun hvis det er mye allergi i familien.

Er det også sånn at småbarn skal holde seg unna jordbær?

Det jeg har hørt/lest/lært er at man ikke nødvendigvis trenger å holde seg borte fra det. Jordbær kan spises som annen mat, dvs ikke i enorme mengder. 
Men min egen erfaring tilsier at vesla får veldig mye luft i magen av det... har prøvd flere ganger, og ene gangen jeg hadde spist det på kvelden og ammet henne før jeg la meg, lå hun og feis hele natta. Hun holdt meg faktisk våken... Det virker ikke som hun plagdes av det altså, hun sov godt. Men jeg har holdt meg unna det siden for å bevare nattesøvnen...

spebarn får ofte kolikksmerter av jordbær som mor spiser

Jeg har lest at det ikke er farlig, men som med all mat kan jo barnet få en reaksjon, så prøv med litt og se om barnet ditt tåler at du spiser det:)

På sykhuset sa de til meg at hvis du spør 10 forskjellige mødre hva man kan/ikke kan spise så får du sikkert 10 forskjellige svar, så derfør "prøv deg fram,spis hva du vil og HVIS du merker at ungen reagerer på noe så kutt det ut". Jeg har spist alt mulig og min har ikke reagert på noe=)

Så det kan bare fremkalle vondter og ikke allergier?

jeg har lest/hørt forskjellige ting og holdt meg unna.. men her en dagen klarte jeg ikke dy meg og spiste litt jordbær.. det gikk fint men mini.. jeg tenker at jeg kan spise litt, men i moderate mengder :)

som hovedregel er det ingenting man må holde seg unna når man ammer! (bortsett fra alkohol, røyk, dop og sånn da)

men barna har sensitive mager (noen mer enn andre) og noen kan reagere på ulike matvarer som løk, sterkt krydder, kål og jordbær. men mange reagerer ikke i det hele tatt. kjipt å gå hele sommeren uten jordbær hvis babyen faktisk ikke reagerer på det. det kommer mest ann på mengden. prøv deg fram med et par jordbær, men jeg ville ikke spist en hel kurv første gangen.

når det gjelder allergier så bør man ikke gi sitrus eller jordbær før de er 6mnd gammle - 1 år hvis det er allergier i familien (eller man vil være på den sikre siden).

Back
Topp