Amming og jobb

Micca

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Begynner å jobbe om ca 6 uker. Da er snuppa 8 mnd. Skal jobbe i 3 uker, så ferie i ca 7 uker. Men ammer fremdeles ganske mye i løpet av dagen. Når jeg jobber skal far ha permisjon.

Fler i samme situasjon som ammer? Hva tenker dere om ammefri og eventuelt mme i arbeidstiden?

Jeg begynner på jobb om 5 uker, da er snuppa like over 8 mnd. Ammer fortsatt endel, og hun nekter stort sett flaske. Jeg jobber mest kveld og natt, så nattamming blir forhåpentligvis avsluttet naturlig da jeg ikke er hjemme. Utfordringen blir ammingen rundt 23/24 da jeg ikke er hjemme enda. I teorien skal jeg kunne dra hjem å amme, men det fungerer ikke i praksis i min jobb. Jeg kommer til å forsøke å ta ut den timen ammefri før jobbstart - så jeg starter en time senere og får gitt kveldspuppen. Så håper jeg hun skjønner at hun må ta flaske med mme om hun våkner på kvelden. Vi har prøvd litt at jeg er ute av huset på kvelden sånn som når jeg er på jobb, men hun vil ikke ta flaske. Det løser seg nok på et vis, men tror bf er litt stressa :D

Da storebror var baby kom mannen min innom meg på jobb med ham, så tok jeg ammefri som ekstra pauser. Stort sett var babyen innom for amming en gang i løpet av dagen, og så pumpet jeg melk for et flaskemåltid han kunne få hjemme med pappa. Denne gangen skal jeg være hjemme til hun er over året, så jeg regner med at hun klarer seg uten melk mens jeg er borte. Da får de heller stikke innom meg for amming / kos hvis de likevel er i nærheten, men ikke komme dit ens ærend for det.

Du kan ta ut noe av ammefri-tiden som ekstra pauser til å pumpe mens du er på jobb også om du vil. Da opprettholder du melkeproduksjonen bedre om babyen fremdeles vil ha mye melk, og det er lettere å få pumpet nok melk til at pappaen slipper å gi mme. :)

Jeg begynte å jobbe for 3 uker siden. Baby var da 6 mnd og tok ikke flaske. Jobber normalt 8-16, men med ammefri blir det 9-16 eller 8-15. Baby har heldigvis begynt å bli for busy på dagtid til å ha tid til å die ordentlig. Men det vi har gjort er at vi har begynt med mat når han var 4 mnd. Det har gått gradvis, men nå spiser han grøt med fruktmos, hjemmelaget smoothie fra sånn pose, så har vi en middagsporsjon i backup hvis han blir sulten før jeg kommer hjem. I tillegg får han vann fra kopp og noe på flaske. Han tar ikke melk fra flaske, men klarer å få i seg noe vann her og der (type 50ml) så han ikke er tørst. Hadde han tatt flaske så hadde jeg sanns pumpet eller gitt mme. Men det gikk jo ikke. Men det gikk bedre enn forventet for oss. Det er ikke alltid at han vil ammes før jeg stikker på jobb, og han virker slett ikke utsulta når jeg kommer hjem heller - vil for det meste ikke ammes så jeg må pumpe. Men ammer fortsatt kveld og natt.

Og han er helt vill etter de smoothiene. Vil mye heller ha de enn pupp på dagen. Favoritten er banan/mango/avokado, men må begynne å smugle inn mer grønnsaker i de. Og planen var også at far og baby kunne stikke innom for amming hvis nødvendig, men det har ikke vært behov på 3 uker ennå... Og vi har gitt opp flaske etter å ha prøvd hver dag i 4 mnd og fokusert heller på mat og kopp, da gikk det mye bedre.

Begynner å jobbe når frøkna er 8 mnd (om en måned) selv og vi dropper melk på dagtid. Kommer til å amme før jeg drar og slutte en time før og amme igjen da. Fortsetter gjerne med nattamming så lenge det er behov for det. Hun spiser allerede bra med grøt, brød, middag og frukt. Dessuten elsker hun å drikke vann fra tutkopp. Hvis jeg ser at dette påvirker vekten hennes får vi vurdere mme på tutkopp. Men jeg tror det skal gå bra. Jeg ammer ikke mye på dagtid nå heller.

Med storesøstra hadde jeg 2 timer ammefri. Kom senere og dro tidligere.. Amma rett før jeg dro, fikk grøt å smoothie av pappan mens jeg var borte og så pupp med en gang jeg kom hjæm. Funka bra d

Jeg begynte å jobbe da mini var nesten fire mnd, og han tok ikke flaske. Jobber kommunalt, så jeg får to timer ammefri hver dag (det er én time hvis du jobber privat). Bruker ammefri på at pappa kommer innom med gutten noen ganger og at jeg drar hjem en tine før. Etter at han begynte å ta flaske bruker jeg også litt tid på å pumpe. På jobben min er de veldig fleksible på sånt. Håper det går fint for deg også :)

Back
Topp