Amming og graviditet

Anyanka88

Betatt av forumet
Himmelbarn
✨Juniverse 2026✨
Hei, er det noen her inne som har blitt gravid mens dei ammer?
Eg har alltid fått hørt at det er veldig vanskelig å bli gravid hvis man ammer barnet sitt :angelic:

Amming kan, dersom man fullammer et barn under 6 mnd og det inkluderer flere samlinger om natta, hindre eggløsning.

Har du fått igjen mensen så har du nok også eggløsning. Et ungen over 6 mnd, eller sover natta gjennom, så regnes ikke lenger amming som (relativt god) prevensjon, (helt sikker er den ikke og vil man unngå å bli gravid bør man passe på, eggløsning kommer jo før første mens).

Men ja jeg ammet eldste i ca 2 år og det er 2,5 år mellom ham og mellomste. Så jeg ammet fortsatt litt når jeg ble gravid igjen, men ikke så mye at det virket som prevensjon

Jeg måtte stoppe (redusere drastisk) ammingen, fikk beskjed fra legen at jeg nesten bare må glemme å bli gravid når jeg ammet såpass mye. Jeg produserte veldig mye melk, som ikke hjalp på eggløsningen.
Det er såklart store individuelle forskjeller, og mange klaffer det for likevel.

Hei, er det noen her inne som har blitt gravid mens dei ammer?
Eg har alltid fått hørt at det er veldig vanskelig å bli gravid hvis man ammer barnet sitt :angelic:
Fikk tilbake mensen etter 6 måneder, ble gravid på første forsøk. Ammet ganske mye fortsatt da, da var baby 8-9 måneder. Mistet i uke 12, men det hadde jo ingenting med ammingen å gjøre. Ble gravid igjen nå i mai (mistet da i SA), og ammer fortsatt litt barn på 22 mnd. Det har altså gått å bli gravid igjen, for så lenge man har mensen og eggløsning er jo sjansen der. At det ikke har gått bra for meg handler mer om alder og annen historikk. Jeg blir 42 i år.

Fikk tilbake mensen etter 6 måneder, ble gravid på første forsøk. Ammet ganske mye fortsatt da, da var baby 8-9 måneder. Mistet i uke 12, men det hadde jo ingenting med ammingen å gjøre. Ble gravid igjen nå i mai (mistet da i SA), og ammer fortsatt litt barn på 22 mnd. Det har altså gått å bli gravid igjen, for så lenge man har mensen og eggløsning er jo sjansen der. At det ikke har gått bra for meg handler mer om alder og annen historikk. Jeg blir 42 i år.
Ok takk for svar ❤️

Moren min full amma meg og ble gravid igjen to mnd etter fødsel . Selv ble jeg også gravid , men var da 7 mnd etter fødsel og delamma.

Det var i gamle dager man sa det og det sto også i helsebøkene fra 60-80 tallet . Sto også at man ikke trengte pusse tenna på barna før de har 1 år :laughing021

Fikk tilbake mensen ca når jenta ble ettår slutt helt med ammingen nå i slutten av mai, med nattamming i starten av mai. Ble gravid i februar, så vil ikke si at det stemmer helt

Back
Topp