Amming og graviditet

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Jeg har nå blitt gravid igjen. Har en gutt på 4 mnd som jeg fullammer. Vil graviditeten påvirke melken? Klarer kroppen å produsere melk videre?
 
Kjenner mange som har ammet gjennom graviditet (ammet selv i starten på graviditet). Hvis du er frisk og rask og i god form er sjansen stor for at du vil klare å amme hele veien og, men det er individuelt, og stort sett vil kroppen prioritere graviditeten, så du kan oppleve lavere produksjon. Men det er som sagt veldig individuelt. Noen opplever endret smak på melken i andre trimester som barnet kan vegre seg for, men endel babyer er jo ikke så veldig kresne på smak, så det og varierer.

så veldig vanskelig å forutsi siden mye er veldig individuelt, men det er i utgangspunktet ingenting i veien for at kroppen klarer begge deler. Ammet selv min når jeg ble gravid med lillebror, han var riktig 2,5 år og vi ammet bare 0-1 ganger i døgnet da jeg ble gravid så da forduftet melka i uke 8-9, men hadde vi ammet mer før jeg ble gravid slik at produksjonen hadde vært høyere tipper jeg vi kunne ammet lengre.
 
Ja det er ingenting i veien for amme når man er gravid. Men melka kan endre smak pga hormonene, så ikke alle barn som vil fortsette
 
Last edited:
Jeg sendte melding til ammehjelpen og fikk tomlene opp for å amme.

Viktig å få i seg nok skikkelig næring for å gi nok av vitaminer til både baby og foster.
Jeg tar tredobbel mengde omega3 fordi hjernen blant annet bruker opp store lagre med fettsyrer du kun får fra feit fisk. Dessverre er oppdrettsfisk veldig usunt og full av slt annet enn gode fettsyrer så her er det tilskudd.
Kalsium er viktig for foster og baby, vi lager mye kraft på bein som gir kalsium. Fett fra kjøtt, egg, ost, smør er veldig viktig.

jeg sliter enormt med kvalme og kan ikke skryte på meh annet enn at jeg tar tilskuddene og spiser ost xD

Betyr det at du har bestemt deg? <3
 
Jeg sendte melding til ammehjelpen og fikk tomlene opp for å amme.

Viktig å få i seg nok skikkelig næring for å gi nok av vitaminer til både baby og foster.
Jeg tar tredobbel mengde omega3 fordi hjernen blant annet bruker opp store lagre med fettsyrer du kun får fra feit fisk. Dessverre er oppdrettsfisk veldig usunt og full av slt annet enn gode fettsyrer så her er det tilskudd.
Kalsium er viktig for foster og baby, vi lager mye kraft på bein som gir kalsium. Fett fra kjøtt, egg, ost, smør er veldig viktig.

jeg sliter enormt med kvalme og kan ikke skryte på meh annet enn at jeg tar tilskuddene og spiser ost xD

Betyr det at du har bestemt deg? <3

Jeg tar fra før tran og multivitamin, men skulle tatt noe mer nå da?

Har på en måte det og på en måte ikke. Har lyst å ta tidlig ultralyd for å få litt mer forhold til det hele og se hvordan situasjonen er. Ikke tatt TUL før, noen som vet når det er greit å ta.
 
Jeg tar fra før tran og multivitamin, men skulle tatt noe mer nå da?

Har på en måte det og på en måte ikke. Har lyst å ta tidlig ultralyd for å få litt mer forhold til det hele og se hvordan situasjonen er. Ikke tatt TUL før, noen som vet når det er greit å ta.

du kan måle verdiene dine :) melken for eksempel bør ha en god ratio av dha og omega 3. Men det er vanskelig å gjennomføre.
Jeg ville anbefalt fermentert torskelever eller balanseolje fordi disse er ikke varmebehandlet og harskner slik tran er på butikken.

jeg kjøper fra tidsporten, Amazon eller zinzino :)

ville prøvd å spise manchego ost som er hard ost og har kalsium, drikke kefir om du liker det eventuelt lage smoothier.

eggeplomme er en helt fantastisk super mat!

En av de få tingene keg får o meg er;

smoothie;
1 ss kokosolje
2 eggeplommer fra økologiske egg
3-4 dl kefir/kokoskrem/melk
1-2 håndfull med bær
1 banan
Gjerne en liten skje med kakao om ønskelig.

slenges i mikser og blir utrolig godt og næringsrikt :) om du hsr anledning til å kjøpe kollagen så er dette ned på å hjelpe fordøyelsen også :)
 
du kan måle verdiene dine :) melken for eksempel bør ha en god ratio av dha og omega 3. Men det er vanskelig å gjennomføre.
Jeg ville anbefalt fermentert torskelever eller balanseolje fordi disse er ikke varmebehandlet og harskner slik tran er på butikken.

jeg kjøper fra tidsporten, Amazon eller zinzino :)

ville prøvd å spise manchego ost som er hard ost og har kalsium, drikke kefir om du liker det eventuelt lage smoothier.

eggeplomme er en helt fantastisk super mat!

En av de få tingene keg får o meg er;

smoothie;
1 ss kokosolje
2 eggeplommer fra økologiske egg
3-4 dl kefir/kokoskrem/melk
1-2 håndfull med bær
1 banan
Gjerne en liten skje med kakao om ønskelig.

slenges i mikser og blir utrolig godt og næringsrikt :) om du hsr anledning til å kjøpe kollagen så er dette ned på å hjelpe fordøyelsen også :)

Takk for svar!
Det skal jeg sjekke ut. Har smoothie maskin så alltid glad for oppskrifter på det.
Hva gjør du med eggehvitene? Synes det er dumt å kaste.
 
Takk for svar!
Det skal jeg sjekke ut. Har smoothie maskin så alltid glad for oppskrifter på det.
Hva gjør du med eggehvitene? Synes det er dumt å kaste.
Slenger de i brøddeig, lager omelett/eggerøre med ekstra smør og ett vanlig egg.

marengs/protein kjeks. Visper marengs av eggehviter, stapper i tørket frukt, mørl sjokolade og nøtter :) søt gjerne med litt honning om en vil. Stekes på 150 grader i 5-8 min og deretter 100 grader til ønsket konsistens
 
Pass på at du drikker og spiser nok.

Om du ikke er veldig kvalm og går ned i vekt så er det nok sannsynlig at du fint kan amme :)
 
Back
Topp