Amming og fy mat

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Jeg synes det er så lite informasjon om hva man kan spise som ammende! Eller så er det bare jeg som ikke klarer å google. Jeg har skjønt at man bør være forsiktig med visse matvarer pga kolikk, men at man skal prøve seg fram.

Men hva med spekeskinke, medium biff, stabburpølse, sushi annet enn laks, myke oster og all annen mat jeg har glemt i farta?

Fikk beskjed om å spise som normalt og ikke unngå noe på ammekurset.
Kunne godt unngå kaffe/koffert om kvelden for å slippe en hyper unge om natta.

Tror du forveksler litt med hva man ikke skal spise som gravid, ut i fra det du skriver til slutt i hovedinnlegget.

Det er INGENTING som er fy-mat som man MÅ holde seg unna når man ammer. Mange spiser alt og babyen reagerer ikke. Jeg råder deg heller til å tenke igjennom hva du har spist HVIS babyen din viser tegn på magevondt.

Jeg spiste alt når jeg fikk storebror her, og det blir jeg til å gjøre med lillebror også når han kommer. Så kutter man heller ut hvis det er noe de reagerer på... Alkohol er vel det eneste jeg kommer på som er fy fy..

Jeg spiste alt når jeg fikk storebror her, og det blir jeg til å gjøre med lillebror også når han kommer. Så kutter man heller ut hvis det er noe de reagerer på... Alkohol er vel det eneste jeg kommer på som er fy fy..
Tja, de sier jo at litt alkohol heller ikke er skadelig (skal helst drikke rett etter amming da). Selv drikker jeg ikke alkohol nå mens jeg ammer, men vet at det er mange som tar seg ei øl eller ett glass vin uten at ungen blir noe særlig påvirket av det. Det er utrolig lite som går over i morsmelken...

Tja, de sier jo at litt alkohol heller ikke er skadelig (skal helst drikke rett etter amming da). Selv drikker jeg ikke alkohol nå mens jeg ammer, men vet at det er mange som tar seg ei øl eller ett glass vin uten at ungen blir noe særlig påvirket av det. Det er utrolig lite som går over i morsmelken...

Å si at det er greit med alkohol fordi ungen ikke blir noe særlig påvirket av det synes helt ærlig er forkastelig. Små barn tåler alkohol svært dårlig, og klarer ikke bryte det ned på samme måte som oss voksene. Har ingenting i mot at folk tar seg et glass øl/ vin, men da pumper man og gir flaske elle mme til man vet at alkoholen er ute av melken. :)

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Amming/Kan-jeg-drikke-alkohol-nar-jeg-ammer/
som sagt, drikker ikke alkohol selv, men i følge ekspertene så er det ikke så farlig med litt en sjelden gang i blandt...
Å si at det er greit med alkohol fordi ungen ikke blir noe særlig påvirket av det synes helt ærlig er forkastelig. Små barn tåler alkohol svært dårlig, og klarer ikke bryte det ned på samme måte som oss voksene. Har ingenting i mot at folk tar seg et glass øl/ vin, men da pumper man og gir flaske elle mme til man vet at alkoholen er ute av melken. :)

Med storebror åt eg alt, med lillebror turde eg til slutt ikkje å ete anna enn skive med smør på. Mao det kjem an på kva babyen reagerer på.
Standard mattyper som er greit å unngå er løk, kål, mais osv som lett gir luft i magen. Gjerne også sterk mat, chilli osv. Men du må prøve deg fram:) Prøv med små mengder først om du er redd lille skal reagere:)

Eneste eg kommer på i farten er krabbeskjell og hvalkjøtt :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

bortsett fra alkohol som levde jeg helt som vanlig, ikke alle barn som reagerer på alt så tror bare man må prøve seg fram. en vet mange kan reagere på kål,løk brus,kaffe o.l

Her tåler minstemann heldigvis alt!!:) storebror reagerte når jeg deakk kullsyre av en eller annen grunn

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Back
Topp