Amming og flaske

Tusjen

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Er førstegangsgravid og dermed er alt nytt. Jeg har lyst til å amme, og samtidig gi barnet morsmelk på flaske. Er det vanlig, eller vil dette bli vanskelig for barnet å forholde seg til? Kom gjerne med deres erfaringer :)
 
Barnet bør lære seg å suge fra puppen før du gir flaske. Få ammingen godt igang først. Det er en helt anne sugemetode for flaske, så dette kan forvirre barnet og gjøre at det ikke får til å suge fra puppen.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Barnet bør lære seg å suge fra puppen før du gir flaske. Få ammingen godt igang først. Det er en helt anne sugemetode for flaske, så dette kan forvirre barnet og gjøre at det ikke får til å suge fra puppen.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Helt riktig.

Det er viktig å huske på at det blir slitsomt for barnet å forholde seg til to sugeteknikker, litt mye når de er så nyfødte. Så vent med flaske en god stund.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Jeg vet ikke når skillet går for hva babyene kan lære seg av sugeteknikker, men min sønn tok flasken da han var to måneder, fordi jeg var hos frisøren i tre timer. Da vi ville at han skulle ta flaske mens jeg var på julebord ved tre måneder, funket det ikke. Jeg tror at man må vedlikeholde kunnskapen å drikke fra flaske når babyen har lært det. Jeg ville spurt ammehjelpen.no om de har en formening på når det er trygt med flaske, men generelt skal det vel gå bra etter seks uker, hvis ammingen fungerer. De første seks ukene er det mye amming med økedøgn, og man skal bli kjent med hverandre. Ikke så stas å dytte flaska inn i den prosessen hvis man ikke må fordi babyen trenger tillegg.
 
Min første baby taklet på pupp og flaske uten problemer i 11 mndr.

Men han som er baby nå klarer ikke flaske i det heletatt, selv om vi har prøvd mye og forkjellige typer.

Barn er forskjellige, så sånt er vanskelig å planlegge.
 
Her må jeg gi flaske en gang om natta og kanskje en gang om dagen, som jeg har pumpet ut fra en pupp, da den er så innmari ødelagt for øyeblikket. Mi er nå snart 3 uker, og begynte med dette for en uke siden, og har null problemer sålangt. Me dette er så individuellt fra baby til baby. Føl deg fram, kanskje du ikke trenger flasken. :)
 
Jeg prøvde og amme en stund men pga skjev brystvorte så fikk ingen av de skikkelig tak, så prøvde med flaske og da med avent, for det er den flaskesmokken som er mest lik brystet :) de tok flaska med en gang.

Du bør kanskje vente med flaske til du evnt ser om du får ammet eller ikke så får du ta det derifra :)
 
Gutten vår fikk både flaske og pupp fra han var fire dager gammel. Han får ca 10 måltider i døgnet, hvor 2-3 er med flaske. Han elsker begge deler, og det har aldri vært noe problem med sugeforvirring el. Han tar også smokk uten problem. Nå er han VELDIG glad i mat, og tar imot det han får uansett. Sånnsett er det kanskje enklere å få han til å akseptere både flaske og pupp. Når det er sagt- de fleste av mine veninner gjør det samme, og jeg har aldri hørt om noen med sugeforvirring. Jeg har derimot møtt desperate mødre hvor babyen bare vil ha pupp, og de er helt utslitt av å være eneste som kan mate. Hos oss mater pappa og besteforeldre, og jeg kan sove en time tidliger på kvelden eller lufte hodet for meg selv. Jeg pumper av og til, men stort sett får han nan på flasken. Pumping synes jeg er veldig tidkrevende, og da er liksom vitsen med en pustepause for seg selv falt bort.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Gutten min tok puppen med én eneste gang etter fødsel. Når jeg kom hjem på dag 3 hadde jeg så vanvittig mye melkespreng at han fikk ikke tak i puppen så jeg måtte pumpe å gi flaske et helt døgn før jeg kunne amme igjen. Etter det døgnet med flaske hadde han null problemer å ta puppen igjen. Nå er han 11 uker og jeg har starta med å gi en flaske - i tillegg til pupp - på kvelden. Ikke noe problem her hvertfall :)

Men alle babyer er forskjellige. Prøv deg fram og finn hva som er best for deg og barnet. Det er som flere skriver at det kan være lurt å få til amming først siden du har lyst til å amme, hvertfall siden de første dagene er veldig viktig for deg så du skal få i gang melkeproduksjonen. Jo mer du ammer i de første dagene, jo mer melk vil du ha ;) Så kan du jo prøve med flaske etter det. Sånn hadde jeg gjort det, men som sagt - prøv deg fram :)
 
Gutten vår fikk både flaske og pupp fra han var fire dager gammel. Han får ca 10 måltider i døgnet, hvor 2-3 er med flaske. Han elsker begge deler, og det har aldri vært noe problem med sugeforvirring el. Han tar også smokk uten problem. Nå er han VELDIG glad i mat, og tar imot det han får uansett. Sånnsett er det kanskje enklere å få han til å akseptere både flaske og pupp. Når det er sagt- de fleste av mine veninner gjør det samme, og jeg har aldri hørt om noen med sugeforvirring. Jeg har derimot møtt desperate mødre hvor babyen bare vil ha pupp, og de er helt utslitt av å være eneste som kan mate. Hos oss mater pappa og besteforeldre, og jeg kan sove en time tidliger på kvelden eller lufte hodet for meg selv. Jeg pumper av og til, men stort sett får han nan på flasken. Pumping synes jeg er veldig tidkrevende, og da er liksom vitsen med en pustepause for seg selv falt bort.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Hvor mange har du møtt som er desperate og slitne av å måtte mate babyen sin?

Jeg har ammet i snart to år, og har aldri kjent på den følelsen.

Jeg tror, eller har på følelsen, at mange mødre skal være så flinke i alt og være like aktive som før de fikk baby, og være med på alt mulig. Og da blir det slitsomt.
Hvis man bare kunne legge vekk sine egne behov og krav til seg selv for å være med på alt i en periode av livet (som faktisk er ganske kort) så ville man kanskje ikke vært så sliten heller ;-)
Eller evt samsove om natta, da kan man spise mens babyen spiser ;-)

Jeg har vært borti og lest om flere som dessverre har opplevd å få en baby som foretrekker flaska når de først har fått smaken på den. Mye mer behagelig å slippe å jobbe litt for maten ;-)
Men igjen- det gjelder ikke alle, så derfor bør man vente til ammingen er godt igang før man prøver flaske.


Og ja, min eldste fikk flaske fra han var 7 mnd fordi jeg måtte slutte å amme pga en operasjon. Så jeg vet akkurat hvordan det er med flaske. Synes det var et voldsomt styr, mye mer tungvint enn puppen.
Frøkna nå har ikke likt flaske i det hele tatt. Men jeg har hatt mulighet for en time eller to alene jeg også, eller med storebror mellom amminger likevel, så man kan fint ha alenetid om man ammer og ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Back
Topp