Amming og bekymring!

Augustjente<3

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har hørt flere steder at man ikke skal slanke seg når man ammer. Jeg fødte for 8 dager siden og matlysten er ikke til stede. Ikke husker man å spise heller med en baby i hus, men det er heller ingenting som frister. Hva er det som skjer med brystmelken dersom man får i seg for lite? Er det skadelig? Mulig dumt spørsmål, men blir litt bekymra.

Det viktigste er at du får i deg nok drikke, men alt for lite mat over mange dager tærer nok på kroppen og kan føre til dårlig melkeproduksjon. Forsøk å få i deg enkle ting som for. Eks frukt, yoghurt, brødskiver osv.

Du må få i deg noe i tillegg til å drikke rikelig for å opprettholde melka (fikk jeg beskjed om). Jeg sliter med matlysten her og har gått ned 7 av 10kg på 10 dager. Spis noe lett eller som du vet du har lyst på. Jeg har funnet det enklere å spise om jeg planlegger hva jeg skal ha, men det er ikke enkelt. Kan ikke si at middagen har vært den mest næringsrike for tiden (med unntak av kylling i går) og i dage blir det risengrøto_O

Tving det i deg! Sett på alarm og få i deg noe innimellom - om du begynner å forbrenne fett pga for lite mat så er det ikke bra.

https://ammehjelpen.no/artikkel/32/slanking

Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet.

Vet artikkelen går på slanking men vil linke alikevell da den kan være nyttig for dem som sliter med å få i seg mat.

Tving det i deg! Sett på alarm og få i deg noe innimellom - om du begynner å forbrenne fett pga for lite mat så er det ikke bra.

https://ammehjelpen.no/artikkel/32/slanking

Men et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag, gir for de aller fleste nedsatt melkeproduksjon. Et såpass lite inntak av kalorier fører også til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet.

Vet artikkelen går på slanking men vil linke alikevell da den kan være nyttig for dem som sliter med å få i seg mat.

Takk for info :) jeg prøver hardt, men det er ikke lett. Gikk fra å overspise noe voldsomt på slutten av svangerskapet til å ikke ha lyst på noe som helst. Veldig rart! Men det jeg får i meg passer jeg iallefall på at er næringsrikt og sunt så håper jeg at dette kommer seg når formen min begynner å ta seg opp litt og:)

Du må få i deg noe i tillegg til å drikke rikelig for å opprettholde melka (fikk jeg beskjed om). Jeg sliter med matlysten her og har gått ned 7 av 10kg på 10 dager. Spis noe lett eller som du vet du har lyst på. Jeg har funnet det enklere å spise om jeg planlegger hva jeg skal ha, men det er ikke enkelt. Kan ikke si at middagen har vært den mest næringsrike for tiden (med unntak av kylling i går) og i dage blir det risengrøto_O

Har gått ned 10 på 8 dager jeg og, men det er jo en baby ++ og enormt med vann tror jeg :)
Har aldri slitt med matlysten før, så dette er nytt for meg.

Har gått ned 10 på 8 dager jeg og, men det er jo en baby ++ og enormt med vann tror jeg :)
Har aldri slitt med matlysten før, så dette er nytt for meg.

De fleste går ned noe i starten - selv om de spiser normalt - og det er helt Ok :)

Det skumle er når man ikke får spist noe pga tid og lyst. Man får nesten ta seg en ekstra tur på butikken og lete litt frem ting man finner for godt å like den dagen eller kanskje rett og slett se om man kommer på noe som mannen kan hjelpe til å lage - ofte smaker maten bedre når andre lager den. Prøv med en skive - av og til er det lite som skal til ;)

Jeg og glemmer og spise inni mellom amminger og bleieskift og alt annet, får i meg frokost, middag og kvelds, i kveld har jeg bakt noen havrebar som jeg fant oppskrift på og så gode ut, så jeg kan ha før/etter amming :)

Husker en lang periode så var jr sulten til samme tid som vi hadde middag :) Endte opp med at jeg ammet han ved bordet og ble en mester på å spise med en hånd :p

Minner ❤️

Husker en lang periode så var jr sulten til samme tid som vi hadde middag :) Endte opp med at jeg ammet han ved bordet og ble en mester på å spise med en hånd :p

Minner ❤️

Man blir ganske god på å gjøre mye med en hånd :p dette er vel en tilvenningssak, men nå prøver jeg å spise noe smått hver 3 time ca og det virker som om matlysten er litt på tur opp :)

Back
Topp