Amming og alkohol

Det er som flere sier viktigst å holde seg unna de første seks ukene (regnet fra termindato).
Sist drakk jeg ikke noe de første 2-3 månedene tror jeg. Etter det kunne jeg godt ta ett glass eller to, men passet da på å amme rett før. Hadde også pumpet på forhånd, slik at neste måltid ble på flaske. Neste måltid deretter igjen ammet jeg.
 
Som andre også har sagt så vil melka ha samme pronille som ditt blod, hvilket stort sett vil være under 0.5 % som regnes som alkoholfritt. Og hvis du har 5 i promille er du ganske beruset! Tenker da at det er et større problem at man er såpass beruset at man ikke er i stand til å være en god mamma.
Så jeg tror det er det viktigste å tenke på, at man kanskje bør være litt forsiktig med alkoholen for å kunne være en god forelder (sånn sett gjelder både mor og far) og ikke fordi det er så farlig å amme med litt alkohol i blodet. Kan også være en fordel (om man har lappen og bil) at man faktisk har mulighet til å kjøre til f. Eks legevakt e.l om det skulle bli nødvendig. Ellers tenker jeg at det er innenfor å ta seg en øl eller et glass vin selv om man ammer etter 6 uker. Er selv avholds, men av amming er ikke en av årsakene til det.
 
Jeg kommer ikke til å amme etter alkoholinntak. Jeg drikker sjeldent uansett og har aldri sett kosen i å ta seg ett glass vin eller øl til maten.

Selv kommer jeg ikke til å holde ungen hvis jeg har drukket engang siden jeg er oppvokst med alkoholisme i familien og merker selv hvor ubehagelig det er at noen kommer for nær hvia de har drukket.
 
Det er mange fordommer og antakelser rundt alkohol og amming. Better safe than sorry, helt klart, men mange av disse er gamle og ikke nødvendigvis evidensbaserte. Men Folkeopplysningen på NRK har en veldig bra episode om amming og alkohol som er forskingsbasert. Anbefales!
 
Jeg må ærlig si at etter å ha sett folkeopplysningen på NRK ble litt mer beroliget, og ser nå at det ikke er så «strengt» som først antatt. Siden det er anbefalt venter jeg til 6 uker etter fødsel før jeg evt. Tar en øl/glass vin. Dersom jeg tenker å ta mer en en enhet, så håper jeg at pumping før går greit og at lille tar flaske som pappan kan gi. (Dersom det blir aktuelt etterhvert, sånn typ til julebordssesongen igjen muligens).
Alt kommer nok litt Ann på hvordan det blir med en ny sjef i hus, og hva hun godtar og ikke! :p Godtar hun kun pupp så får jeg bare legge opp en evt. Hendelse/begivenhet ut ifra det! Håper å få reist en liten tur, kanskje ta et glass, men da får det bli med det :) godtar hun pappa og flaske er jo det supert en gang i blandt! Også for litt avlastning!
 
Godt å se at så mange leser oppdatert og faktabasert informasjon. :) Så jeg sier meg bare enig, litt alkohol er greit, men er man beruset lar man andre ta seg av babyen.
For min del blir det ikke noe stort dilemma, jeg drikker maks et melkeglass med øl i måneden. :joyful:
 
Min erfaring er også at når man har små babyer så har man heller ikke tid eller lyst til å gå ut og drikke og feste heller.
Kan telle på én hånd alle gangene jeg gjorde det etter jeg fødte i oktober 2018 og frem til jeg ble gravid igjen nå. Og det var enten på julebord eller i forbindelse med en Eurovision-fest.

Så de fleste vil neppe drikke så de er beruset hjemme rundt babyene sine, og i så fall tror man jeg skal gå litt i seg selv og tenke over hvorfor man drikker så mye.
 
Fødte i feb 16 (men med termin i slutten av mars), og tok et lite glass i blant fra og med den sommeren. Typisk mengde kunne være at sambo og jeg åpnet en vinflaske som holdt til middag både fredag og lørdag, og da drakk nok han litt mer enn meg også. Så var jo ikke store mengder det var snakk om, og da var jeg heller ikke nevneverdig opptatt av å time ammingen. Prøvde jo å amme først, men ville hun ha rett etterpå så fikk hun.

Ammet i 20 mnd og på slutten var det mer forutsigbare ammetider og lett å time, så da kunne det nok hende det ble et lite glass til middagslagingen i tillegg til ett til maten. Jeg tåler ikke veldig mye før jeg føler meg litt susete, og var mer opptatt av egen omsorgsevne enn evt alkoholinnhold i melka.

Synes vin hever mat og liker smaken mer enn beruselsen, så her er det god livskvalitet i en liten klunk. Venter barn igjen med termin i august og kommer til å holde meg unna de første månedene. Savner veldig et glass rosé i sommervarmen da, og er ikke snauere enn at jeg nok tar en slurk eller to av mannens glass.

Moren min har forresten lattermildt fortalt mange ganger at da hun lå på barsel med et av søsknene mine på 70-tallet hadde hun det så hyggelig med romkameratene på 4-mannsrommet at de delte en vinflaske siste kvelden som avskjed. Ingen av dem hadde særlig god alkoholtoleranse sånn rett etter graviditet og fødsel, så de hadde sjanglet fnisete i flokk ut på do i gangen. Ganske utenkelig i dag! :joyful:
 
Melken får samme konsentrasjon som blodet, og det er ikke nødvendig å pumpe ut og kaste melken for alkoholens del i seg selv - det er bare hvis man får melkespreng mens man venter på at alkoholen skal forsvinne (altså: alkoholen forsvinner fra melken i takt med at den forsvinner fra blodet; det er ikke sånn at den melken som dannes umiddelbart etter at man har drukket et glass må kastes for å få bort alkoholen). -Og ja, bør vente til det har gått 6 uker etter termin (dvs. om født 4 uker før termin, vent til 10 uker etter fødsel). (Alternativt gi babyen flaske fra melk pumpet ut tidligere eller erstatning til alkoholen er helt ute. Igjen er ikke dette ment som en oppfordring til å drikke(!) - bare en oppklaring mtp hva barnet evt. får i seg av alkohol og ikke, og når leveren til barnet kan håndtere (de veldig små mengdene det er snakk om) og ikke (eller kanskje ikke, og da må man jo la tvilen komme babyen til gode) :)
 
Back
Topp