Amming og alkohol

Perle95

Betatt av forumet
Junibarna 2015
Hei. Jeg har tenkt å ta meg en drink eller to på nå på fredag da jeg fyller 20, og lurer på hvor mange måltider sånn ca jeg må beregne å pumpe ut før alkoholen er ute av kroppen? Tenker det er bedre med å ha pumpet for mye enn for lite :) og har jeg beregnet nok om jeg tenker 125 ml pr måltid på en 4 uker gammel baby? :)

Her er det jo litt delte meninger. Det vi stadig får høre er at du skal ikke amme før du selv er kjørbar. Dog sier nyere foeskning og studier at du kan drikke både 1, 2, 3 og 4 enheter alkohol og likevel amme rett etterpå, for selv om du har en promille på f.eks 0,3 er ikke promillen i melka det. Uten at jeg skal si det skråsikkert, tror jeg den bli nermere 0,03, men kan se om jeg finner igjen linken til det. Kjapt Google -søk så finner du det :-) ang hvor mange ml du bør beregne hvis du likevel ikke skal amme aner jeg ikke, men høres nå kanskje ok ut. Hvor gammel er babyen?

Du trenger uansett ikke pumpe ut noe melk pga promille. Melka har den samme promille som blodet ditt. Og forsvinner når du blir edru ;)

Her er det jo litt delte meninger. Det vi stadig får høre er at du skal ikke amme før du selv er kjørbar. Dog sier nyere foeskning og studier at du kan drikke både 1, 2, 3 og 4 enheter alkohol og likevel amme rett etterpå, for selv om du har en promille på f.eks 0,3 er ikke promillen i melka det. Uten at jeg skal si det skråsikkert, tror jeg den bli nermere 0,03, men kan se om jeg finner igjen linken til det. Kjapt Google -søk så finner du det :-) ang hvor mange ml du bør beregne hvis du likevel ikke skal amme aner jeg ikke, men høres nå kanskje ok ut. Hvor gammel er babyen?
Var Google som sa mellom 90-125 ml, så da regner jeg med 125 skal være nok :-) hun er 1 måned i dag :)

Haha.. Greit å lese alt og.. Kjøp inn en boks eller 2 med ferdig blandet mme så har du i tilfelle det ikke blir nok melk?

Jeg skal snart ta meg en enhet.. Sykt lyst på bailys.. Så det skal jeg ha snart :) men styrer ikke med flaske av den grunn :)

Du trenger uansett ikke pumpe ut noe melk pga promille. Melka har den samme promille som blodet ditt. Og forsvinner når du blir edru ;)
Mente jeg skal pumpe meg før jeg drikker, sånn at hun kan få i seg noe mat om hun blir når jeg har litt promille :-)

Haha.. Greit å lese alt og.. Kjøp inn en boks eller 2 med ferdig blandet mme så har du i tilfelle det ikke blir nok melk?

Jeg skal snart ta meg en enhet.. Sykt lyst på bailys.. Så det skal jeg ha snart :) men styrer ikke med flaske av den grunn :)
Takk for tips :-)

Jeg og mannen åpnet en flaske rødvin i kveld og jeg drakk et glass. Første på nesten et år! Nydelig :) Var ferdig med vinglasset ca 20.30 så da blir det amming fra 23.30. Hadde pumpet meg 90ml på forhånd og hun spiste det ca kl 21. Det gikk så fint atte :) hun er 7 uker i morgen

Vent hvert fall ett par timer før du ammer babyen. Eventuelt kan du jo gi erstatning? Vi har hvert fall gjort det når jeg en sjelden gang har ønsket å drikke noe annet enn brus og vann :-)

Enten bør du pumpe opp et lite lager på forhånd eller så kan du kjøpe inn mme. Det finnes promillekalkulatorer på nett så du kan se hvor lenge du må vente før du ammer :)

Høres veldig lurt ut å ha klart et "lager" med melk før du tar deg en drink! :) om en beregner å pumpe ut nok melk til et par måltid har du jo noen timer på deg.. Vanskelig å si nøyaktig hvor mange ml en bør beregne på hvert måltid. Fersk morsmelk kan forøvrig lagres flere dager i kjøleskap, gitt den oppbevares på steril flaske og blir snarlig plassert kaldt :)

Jeg synes generelt det er veldig praktisk å ha et lite reservelager i fryseren. Hvis man fryser i posene fra mendela tar det nesten ikke plass (viktig her pga liten fryser). Jeg er fast ute på trening med hunden 1-2 kvelder i uka, og er da borte lenge nok til at det trengs melk. Prøver å pumpe samme dagen og setter "dagsfersk" melk i kjøleskapet, men er veldig greit å ha litt ekstra i fryseren. Plutselig er de jo kjempesultne. Mini her klarte seg med 80-90 ml én kveld jeg var borte, neste ville han ha mer etter å ha fått 160 ml...

Når det gjelder alkohol er det trygt (jmf studien det ble skrevet om i denne tråden) å drikke litt og amme etterpå, så jeg ser personlig ikke noen grunn til å være kjempeforsiktig :-)

Jeg ville ventet minst tre timer før jeg ammet igjen. Hvor mye babyen spiser er veldig individuelt, så der tørr jeg ikke si det er nok :) jeg ville pumpa et ekstramåltid eller kjøpt en boks ferdigbalndet mme i tillegg.. :)

Back
Topp