Amming og å bli gravid

Nyemuligheter

Blir kjent med forumet
Har begynt å tenke på barn nummer to og har noen spørsmål. Barnet er 13 måneder og jeg ammer ganske mye fortsatt. Litt dag, men mest kveld/natt. Jeg fikk mensen tilbake for et halvt år siden og denne har vert mer uregelmessig enn før graviditeten.

Jeg har jo da eggløsning, men vil ammingen likevel hindre meg fra å bli gravid? Har noen erfaring eller vet noe?

Har begynt å tenke på barn nummer to og har noen spørsmål. Barnet er 13 måneder og jeg ammer ganske mye fortsatt. Litt dag, men mest kveld/natt. Jeg fikk mensen tilbake for et halvt år siden og denne har vert mer uregelmessig enn før graviditeten.

Jeg har jo da eggløsning, men vil ammingen likevel hindre meg fra å bli gravid? Har noen erfaring eller vet noe?
Jeg har blitt gravid to (tre, men den ene endte i MA i uke 9) ganger mens jeg har ammet. Nå med 13mnd gammelt barn og uregelmessig lutealfase. Har hatt 28 dagers syklus noen mnd, men veldig kort lutealfase (mellom 8 og 9 dager).

Såvidt jeg vet er det bare det at amming kan hemme EL, men siden du har EL så burde det ikke gjøre noe. Kan hende syklusen er uregelmessig bare fordi det ikke er såå lenge siden den kom tilbake

Såvidt jeg vet er det bare det at amming kan hemme EL, men siden du har EL så burde det ikke gjøre noe. Kan hende syklusen er uregelmessig bare fordi det ikke er såå lenge siden den kom tilbake
Ja, før var det ganske regelmessig med 28 dager. Og derfor lett å treffe EL. Har dere noen gode tips for å treffe EL uten regelmessig syklus? :)

Jeg spurte ChatGTP om dette med amming (eller, utskillelse av Prolaktin) tidligere, her er svaret (det er sikkert ikke 100 % riktig :hilarious: ) :

"Ja, amming og det økte nivået av hormonet prolaktin kan bidra til å gjøre lutealfasen kortere. Her er hvorfor:

1. Prolaktins effekt på hormonbalansen: Prolaktin, som stimuleres under amming, hemmer frigjøringen av gonadotropin-frigjørende hormon (GnRH) fra hypothalamus. Dette fører til redusert frigjøring av luteiniserende hormon (LH) og follikkelstimulerende hormon (FSH) fra hypofysen, som er nødvendige for en normal eggløsningssyklus.

2. Påvirkning på corpus luteum: Etter eggløsning danner corpus luteum (det gule legemet) progesteron for å opprettholde lutealfasen. Reduserte LH-nivåer, på grunn av prolaktin, kan føre til dårligere funksjon av corpus luteum og lavere progesteronproduksjon, noe som kan forkorte lutealfasen.

3. Ammingens effekt på eggløsning: Amming kan ofte føre til anovulasjon (manglende eggløsning) eller uregelmessige sykluser. Når eggløsning gjenopptas, kan de første syklusene etter fødsel og under amming ha en kortere lutealfase fordi hormonene ennå ikke har stabilisert seg fullt ut.

Det er vanlig at lutealfasen normaliserer seg når ammingen avtar og prolaktinnivåene faller. Hvis du forsøker å bli gravid mens du fortsatt ammer og opplever korte lutealfaser, kan dette være en f orklaring."

Jeg ammer fortsatt min pode på 19 mnd.

Jeg fikk mensen tilbake i april, og har siden det fått lenger og lenger lutealfase. Begynte på 4 dager lutealfase, mens nå har den økt til 9-10 dager, og håper det holder for å kunne bli gravid. Vil ikke slutte helt med amming ennå, synes det er så kos:shy:

Jeg har blitt gravid to ganger mens jeg delammet, så tror ikke det skal være et problem.

Back
Topp