Amming med såre brystvorter

LineMerethe

Gift med forumet
Ææv!! Brystvortene mine er veldig såre, og det kvier meg hver gang til hun tar de første takene. Altså, brystknoppen er missfarget svart/rød. De på sykehuset sa at hun suger helt riktig. Går det ann å pumpe meg å gi henne flaske innimellom? Hun vil ikke slutte å ta pupp forde? Jeg smører og smører, men syntes virkelig ikke Purelan hjelper noe[8|]

Sliter med såre brystvorter jeg og, har fått litt blemmer på de som gjør sååå vondt. Etter jeg har ammet skviser jeg ut litt MM og smører på og lar det lufttørke, etterpå smører jeg på purelan. Viktig at du holder brystene varme! Jeg har kjøpt store ullammeinnlegg! Og har de siste dagene blitt litt bedre [:)]

jeg var og veldig sår og øm i starten, måtte bite meg gjennom smerten de første takene men er blitt bedre nå. når hun tar tak suger hun først på nippelen og suger seg innover eller gaper hun nok med en gang og treffer der hun skal? min lukas starter på nippelen og suger seg innover. litt vondt i starten men etter noen tak så gjør det ikke vondt lenger, så jeg slipper å ha så vondt lenge[;)] hvordan er det for deg?

ORIGINAL: Tove81

jeg var og veldig sår og øm i starten, måtte bite meg gjennom smerten de første takene men er blitt bedre nå. når hun tar tak suger hun først på nippelen og suger seg innover eller gaper hun nok med en gang og treffer der hun skal? min lukas starter på nippelen og suger seg innover. litt vondt i starten men etter noen tak så gjør det ikke vondt lenger, så jeg slipper å ha så vondt lenge[;)] hvordan er det for deg?

Hun gaper høyt nok, så jeg tror ikke det er det som er problemet.

Sambo kjøpte ammeskjold til meg, men jeg syntes det gjør likevondt med de på[:'(] Nå kjenner jeg at brystsprengen kommer også, så tror jeg må prøve å pumpe meg litt. Men det er ikke farlig å amme når brystvortene er sånn, ikke sant?

Jeg vil anbefale at du biter tennene sammen og ikke tyr til flaske. Noen barn blir veldig sugeforvirret av det, og da kan det ødelegge for ammingen.
Prøv sånne melkeoppsamlere fra Avent eller Medela! Da får brystvortene luft og ingenting gnikker på de. Og så er det bare å pøse på med PureLan innimellom. Ikke bruk papir-innlegg rett på brystene i starten, de gnisser bare på vortene.
Og om du pumper sprengte pupper, så blir sprengen bare verre. Gå i dusjen med godt, varmt vann, og så håndmelker og masserer du ut den verste sprengen. Det hjelper for en stund.

Det blir bedre etterhvert! [:D]

Takk for tips! Jeg får ta meg en tur i dusjen ikveld og apoteket på mandag. [;)]
Jeg har lagt ett kompress smurt inn med purelan på brystvortene.

Gå på apoteket og kjøp albueskjell. Jeg fikk sånne på sykehuset da jeg fikk jenta mi for 11 år siden. Ble skikkelig sår og blødde, da damene på sykehuset så det kom de springende med skjell til meg:D Jeg brukte også skjellene når gutten min ble født, og har allerede kjøpt inn til mini kommer rundt 20.mai:)

Det er det eneste rådet jeg har.. Glem alt som heter kremer og salver, kjøp albueskjell og bruk de. Jeg lover at det fungerer!:)

Ha en fin helg:)

Sånn var det de første dagene for meg også, men jeg beit tenna sammen og etter et par dager, var det mye bedre. Smurte morsmelk rundt etter hver amming, det hjelper [:)] Det går jo an å bruke ammeskjold da.. Men jeg ville ikke gjort det [&o]

Er enda litt øm jeg, men det er nok mye fordi han suger så hardt.. [8D] Bruker LanaCare puppekrem - den er bedre å smøre ut enn PureLan.

Og såååååå... Jeg har slutta å sove med bh!!!! Et ekstra laken i senga, så får det bare renne.. Sinnsjukt vondt de første nettene - bare dynetrekket var borti var det jo som et støt.. Men legger meg på magen, og sovner, så kjenner jeg det jo ikke mer. Og har blitt MYE bedre!

Jeg var på ammepoliklinikken og der fikk jeg en krem som heter simplex. d er faktisk en øyensalve. ble bedre, men nå er jeg sår igjen... har snart lyst å gi opp... blodet renner og har dype sprekker.. Skjold anbefales som siste alternativ før en gir opp. du kan lese mer om d på ammehjelpen.no..

Det er vel bare å bite tenna sammen...

jeg slet også med sår/sprekker på brystknoppene...det tok en hel måned før jeg ikke syntes det var vondt å amme! men jammen glad for at jeg slet meg igjennom det, angrer ikke et sekund på det!

Back
Topp