Er det fordi du er sår at du bruker skjold?
Folk bruker skjold av flere ulike grunner, noen fordi de blir så såre i begynnelsen, andre fordi de har flate eller innovervendt brystvorter som gjør det vanskeligere for babyen å få tak. Det jeg har hørt om skjold er at det er tyngre for babyen å suge gjennom det og dermed kan de få mindre mat, noe som også virker logisk. Ulempen med det, i tillegg til at barnet kanskje sliter med å få nok, er at brystet ikke tømmes ordentlig og at du kan få tette melkeganger eller brystbetennelse . For å hjelpe på dette anbefalte de meg på sykehuset å pumpe ved siden av slik at brystet ble tømt ordentlig noen ganger for dag.
Skjold kan også vært vanskelig å slutte med fordi babyen forventer at det skal være skjold der. (I tillegg må babyen øves til å få riktig grep på puppen, noe de kan avlæres ved mye bruk av skjold) jeg brukte skjold en kort periode på sykehuset,men sluttet da babyen fikk tak på brystet.
Tenker at det er enklere å amme ut en skjold, du slipper skjold som må rengjøres etc. Men at det kan være full verdt i en periode for å få sår til å gro,det tenker jeg absolutt. Babyene blir fort større i munn,og amming blir mye lettere etter kort tid. Da får de bedre grep,og du blir ikke så sår. Har du prøvd å bruke Purelan og se om det klarer gro greit på den måten?