Amming med ammeskjold

Pernille88

Betatt av forumet
Hei dere :) idag gikk jeg til innkjøp av ammeskjold og det gjorde underverker for meg, men leser litt på ammehjelpen at babyen kanskje ikke får like mye ut av puppen som ved amming uten skjold. Aldri brukt sånn skjold før, men siden det hjelper meg så veldig så ønsker jeg veldig og bruke det nå. Noen som har noen erfaringer med det, hvor lenge kan man bruke det liksom og gjør det noe om man bruker det over en periode under hver amming for og få litt mindre såre bryst?
 
Hei dere :) idag gikk jeg til innkjøp av ammeskjold og det gjorde underverker for meg, men leser litt på ammehjelpen at babyen kanskje ikke får like mye ut av puppen som ved amming uten skjold. Aldri brukt sånn skjold før, men siden det hjelper meg så veldig så ønsker jeg veldig og bruke det nå. Noen som har noen erfaringer med det, hvor lenge kan man bruke det liksom og gjør det noe om man bruker det over en periode under hver amming for og få litt mindre såre bryst?
Er det fordi du er sår at du bruker skjold?

Folk bruker skjold av flere ulike grunner, noen fordi de blir så såre i begynnelsen, andre fordi de har flate eller innovervendt brystvorter som gjør det vanskeligere for babyen å få tak. Det jeg har hørt om skjold er at det er tyngre for babyen å suge gjennom det og dermed kan de få mindre mat, noe som også virker logisk. Ulempen med det, i tillegg til at barnet kanskje sliter med å få nok, er at brystet ikke tømmes ordentlig og at du kan få tette melkeganger eller brystbetennelse . For å hjelpe på dette anbefalte de meg på sykehuset å pumpe ved siden av slik at brystet ble tømt ordentlig noen ganger for dag.

Skjold kan også vært vanskelig å slutte med fordi babyen forventer at det skal være skjold der. (I tillegg må babyen øves til å få riktig grep på puppen, noe de kan avlæres ved mye bruk av skjold) jeg brukte skjold en kort periode på sykehuset,men sluttet da babyen fikk tak på brystet.

Tenker at det er enklere å amme ut en skjold, du slipper skjold som må rengjøres etc. Men at det kan være full verdt i en periode for å få sår til å gro,det tenker jeg absolutt. Babyene blir fort større i munn,og amming blir mye lettere etter kort tid. Da får de bedre grep,og du blir ikke så sår. Har du prøvd å bruke Purelan og se om det klarer gro greit på den måten?
 
Hei dere :) idag gikk jeg til innkjøp av ammeskjold og det gjorde underverker for meg, men leser litt på ammehjelpen at babyen kanskje ikke får like mye ut av puppen som ved amming uten skjold. Aldri brukt sånn skjold før, men siden det hjelper meg så veldig så ønsker jeg veldig og bruke det nå. Noen som har noen erfaringer med det, hvor lenge kan man bruke det liksom og gjør det noe om man bruker det over en periode under hver amming for og få litt mindre såre bryst?

Jeg brukte skjold fordi baby ikke fikk tak uten. Det er også fint når man er sår sånn at ting for hele litt. Blir du tilbakevendende sår når du kutter skjoldet ville jeg fått sjekket sugetak og evt stramt tungebånd.

Skjoldet kan brukes i 24 t før det skal kokes. Mener jeg skylte det i kaldt vann mellom ammingene.

Når du bruker skjold stimuleres ikke brystet nok, det er derfor viktig å pumpe seg 1 gang per 24 t for å sikre at produksjonen ikke går ned.

Baby kan bli vandt til å ta bryst bare med skjold og skjoldet må derfor kanskje avvendes. Jeg ville sett om det gikk å amme litt per døgn uten skjold. Samtidig ta mest hensyn til at sårene kan få gro.

En helsesøster/ evt hs med ammeveilederstilling på helsestasjonen vil kunne gi de beste rådene til deg basert på hele din situasjon og ved observasjon av babyens sugetak, så nøl ikke med å ringe for å få en vurdering og råd om veien videre :)

Jeg brukte skjold i 3-4 uker, og det var en stor jobb å få baby til å ta bare bryst, men det gikk til slutt. Han hadde ikke diet uten skjold før dette da. Han gikk fint opp i vekt selv om jeg ammet med skjold, dette er sikkert individuelt.
 
Er det fordi du er sår at du bruker skjold?

Folk bruker skjold av flere ulike grunner, noen fordi de blir så såre i begynnelsen, andre fordi de har flate eller innovervendt brystvorter som gjør det vanskeligere for babyen å få tak. Det jeg har hørt om skjold er at det er tyngre for babyen å suge gjennom det og dermed kan de få mindre mat, noe som også virker logisk. Ulempen med det, i tillegg til at barnet kanskje sliter med å få nok, er at brystet ikke tømmes ordentlig og at du kan få tette melkeganger eller brystbetennelse . For å hjelpe på dette anbefalte de meg på sykehuset å pumpe ved siden av slik at brystet ble tømt ordentlig noen ganger for dag.

Skjold kan også vært vanskelig å slutte med fordi babyen forventer at det skal være skjold der. (I tillegg må babyen øves til å få riktig grep på puppen, noe de kan avlæres ved mye bruk av skjold) jeg brukte skjold en kort periode på sykehuset,men sluttet da babyen fikk tak på brystet.

Tenker at det er enklere å amme ut en skjold, du slipper skjold som må rengjøres etc. Men at det kan være full verdt i en periode for å få sår til å gro,det tenker jeg absolutt. Babyene blir fort større i munn,og amming blir mye lettere etter kort tid. Da får de bedre grep,og du blir ikke så sår. Har du prøvd å bruke Purelan og se om det klarer gro greit på den måten?
Ja, er fordi jeg er sår og jeg syns det er veldig vanskelig og finne riktig sugetak. Pluss at jeg har nok litt innovervendte brystknopper :/ smører som bare det med purelan, det hjelper jo, men ikke nok til at jeg ikke klarer og bruke skjold nå for en liten periode. Men kan kanskje lett bli litt avhengig ja ... :/
 
Jeg bruker skjold, mini klarer ikke å få tak uten. Men jeg pumper etter hver amming siden han tar max 20 ml fra ett bryst og ingenting fra det andre. Min er prematur da. Men akkurat nå er det bare pumping siden mini har masse sopp i munnen og ingen vil at puppene skal smittes
 
Ja, er fordi jeg er sår og jeg syns det er veldig vanskelig og finne riktig sugetak. Pluss at jeg har nok litt innovervendte brystknopper :/ smører som bare det med purelan, det hjelper jo, men ikke nok til at jeg ikke klarer og bruke skjold nå for en liten periode. Men kan kanskje lett bli litt avhengig ja ... :/

Har du prøvd omvendt medisinsprøyte for å suge ut brustknoppen før du legger han til, og eventuelt holde puppen i c-grep hele dietiden? Det er altså litt mer støtte til puppen med hamburgerergrepet.
Jeg hadde avflatede, men ikke innover endte, brustknopper som det var vanskelig å få babyen til å få ordentlig tak på. I tillegg til store brystet som bare "fløt" over alt så om han først fikk tak, var brystet for stort og tungt til at hn klarte å holde det, bortsettfra når jeg støtter brystet med c-grep.
En ammepoliklinikk eller amme veileder har sikkert hørt om/tilgang på noe som du eventuelt kan bruke for å suge brystknoppen litt ut.
 
Jeg brukte ammeskjold hele ammeperioden, baby fikk ikke tak uten. Hadde dog lite melk og mistet melka etter 3 mnd dessverre, så er ikke godt å si hvor lenge jeg hadde brukt det om produksjonen hadde vært bedre. For min del reddet det ammingen som vi strevde veldig med å få til.
 
Kjøp en sprøyte, eller utstyr laget for å suge ut brystknoppen, så kan du få til korrekt sugetak, og slippe å bli sår, og på den måten kanskje slippe skjold. :)
 
Jeg brukte ammeskjold en stund med første. Da var jeg blitt så sår at jeg i realiteten hadde sluttet å amme om det ikke hadde funket med skjold. Han la godt på seg likevel. Kommer til å kjøpe skjold før fødsel denne gang, og ha i bakhånd, for det var virkelig et helvete sist.
 
Ja, er fordi jeg er sår og jeg syns det er veldig vanskelig og finne riktig sugetak. Pluss at jeg har nok litt innovervendte brystknopper :/ smører som bare det med purelan, det hjelper jo, men ikke nok til at jeg ikke klarer og bruke skjold nå for en liten periode. Men kan kanskje lett bli litt avhengig ja ... :/
Har du fått veiledning i amming? For litt flate knopper er det det såkalte hamburgergrepet som gjelder. Ta puppen og skvise den i lengderetning med barnets munn,og dytte inn i munnen på baby. Dette som står og sier om la brystvorten peke mot barnets munn osv fungerer ikke, vi som har slike pupper må hjelpe barnet litt å få tak. Kanskje det finnes Ammehjelper i sin nærhet som kan hjelpe? Sånn generelt vil jeg si at når taket er feil,så kjenner du det fordi det gjør vondt. Når taket er rett er ikke amming vondt, men klart det er vondt hvis du er sår, har sopp eller Reynauds fenomen.

Tenker at skjold kan hjelpe deg veldig nå, og så må du evt be om hjelp for å finne rett sugetak . Hvis babyen er ganske ny,kan du kanskje be om hjelp fra barsel der du fødte?
 
Har du prøvd omvendt medisinsprøyte for å suge ut brustknoppen før du legger han til, og eventuelt holde puppen i c-grep hele dietiden? Det er altså litt mer støtte til puppen med hamburgerergrepet.
Jeg hadde avflatede, men ikke innover endte, brustknopper som det var vanskelig å få babyen til å få ordentlig tak på. I tillegg til store brystet som bare "fløt" over alt så om han først fikk tak, var brystet for stort og tungt til at hn klarte å holde det, bortsettfra når jeg støtter brystet med c-grep.
En ammepoliklinikk eller amme veileder har sikkert hørt om/tilgang på noe som du eventuelt kan bruke for å suge brystknoppen litt ut.
Nei, det har jeg ikke prøvd :) tusen takk for tipset! Aldri hørt om en gang, men det kan sikkert hjelpe meg masse :) skal på helsestasjon idag, kan høre med de om de har noe sånt.
 
Hvor kjøper man dette da, apotek eller? :)

Ja, kjøp en stor medisinsprøyte, klipper av tuppen og tar ut den delen man drar i og setter der man klippet. Sånn at den myke delen og ikke den delen med klippesår vender inn mot brystet. Jeg fikk min gratis hos ammepoliklinikk. Hør der eller be hs om å forklare, ikke sikkert de har liggende på helsestasjonen men det kan hende :)
 
Har ikke lest alle kommentarer og tenker at du har fått gode råd men vil dele min erfaring uansett :) Med første vi hadde mange problemer med brystvorter og sår så jeg brukte ammeskjold. Det gikk helt fint og når han var 3 månader gammel jeg begynte amming med ammeskjold og tok av etter første minutt. Vi klarte å amme uten ammeskjold ganske fort. Med andre hadde jeg sår på begge som ville ikke gro sammen. Det hjulpet å vaske brystvorter med saltvann etter amming og ha brudiline 3ganger hver dag, purelan også når jeg hadde ikke brudiline. Alt var bedre etter noen dager :) Lykke til!
 
Alt har egentlig blitt veldig mye bedre for meg :) sårene har fått litt pause og grodd og jeg bytter på litt med og uten skjold. Funker veldig fint :) bruker masse purelan og mam kompresser, det også hjelper meg masse :) så går mye bedre nå! Gudskjelov :D
 
Back
Topp