Amming - kos eller stress?

Har full forståelse for deg! Mini her er 3,5uke og her er det bare blitt stress og vondt. Bare pumping nå og så håper jeg å prøve å legge han direkte til puppen om noen dager igjen når knoppene har fått leget seg. Gruer meg...Har være 3uker med sammenhengende vondt!
Føler jeg har forsøkt alt, kremer, brystskjold, ammestillinger, lufttørking, Multi-Mam, ammete, besøk på ammepoliklinikken og helsesøster osv osv... Kjenner stor følelse av mislykkethet, men nå har jeg valgt å senke skuldrene og prioritere "mamming forran amming".

Om morgningen kan det nesten være 100ml pr pupp, men utover kvelden er det kun 20-30ml pr pupp. Det er ikke tilfredsstillende for mini og jeg sper på med mme. Blir ca.200ml Nan pr dag. Han får altså all min melk og jeg håper jeg klarer å holde produksjonen oppe med pumping hver 3time, men innser at jeg ikke klarer dette alene akkurat nå og må bruke mme. Kanskje det løsner senere og jeg blir herdet som så mange opplever, men akkurat nå ser det dårlig ut...

Håper du et klar over at alle har mindre melk på kvelden. Men denne er tykkere enn tidlig på dagen. Vær bare obs på at baby kan komme til å etterspurte mindre fra deg når han får mme. Og da kan det bli en vond spiral.
 
Jeg syns det er stress, så skjønner hvordan du har det! Dattra mi er snart 4 uker og melkeproduksjonen er mellom 20 ml - 60 ml. :/

Dersom du måler dette ut fra pumping så er det ofte at man får ut mye mindre med pumpe enn barnet gjør selv. Jeg får heller ikke mer enn 20-30ml men babyen min går opp det den skal :)
 
Hvordan går det ullvott?
Har tenkt på deg de siste dagene <3
Takk, så søt du er!!

Det går bedre:) Ammer hver tredje time og det går overraskende greit! Men han har fortsatt feil sugetak, så jeg blir fort sår. Det blir bare ikke like ille som det var! Og det er bra. Og ingen tette melkeganger eller klumper i brystet. :) I går gikk det faktisk så bra at vi kom oss ut en tur og.

Enn med deg og nurket? Går det bra?
 
Har mer enn nok melk her, mini har gått opp 235 g på en uke. Men hun henger i puppen fra kl 04 til 13/14. Det er ganske slitsomt. Sliter litt da med å kose meg med det..
I tillegg er puppene veldig såre etter at gubben absolutt ville vi skulle på besøk til familien hans. Ikke noe sted å trekke seg unna på og en svigerfar som sitter å stirrer når jeg skal amme.. så klarte ikke helt å legge henne rett til, alt ble bare stress og ubehagelig - ble helt feil ammeteknikk og puppene ble veldig såre. :/ er 4 dager siden og fremdeles sårt :/
Huff! Det er faktisk veldig forstyrrende nå i starten å amme med folk som er sånn til stede. Derfor vi må holde oss hjemme egentlig. Trenger ro til å få til en god ammerutine. Men veldig greit med besøk av gode venner da som har forståelse og ikke stresser en:)
Håper du blir fort bedre!! Vond sirkel det der...
 
Håper du et klar over at alle har mindre melk på kvelden. Men denne er tykkere enn tidlig på dagen. Vær bare obs på at baby kan komme til å etterspurte mindre fra deg når han får mme. Og da kan det bli en vond spiral.

Jupp, fikk vite det m kveldsmåltidet på ammepoliklinikken, men ser ikke ut til at han syns den metter i den grad at hans behov for mengde melk går ned.
Hvordan kan forresten hans etterspørsel etter min pumpede morsmelk gå ned pga morsmelkerstatningen jeg sper på med på kvelden? Alt kommer jo på flaske til han...

Ammehjelpen: "Til babyer under 4 måneder som trenger tilleggsføde, anbefales det å gi morsmelkerstatning. Tegn på at barnet trenger tillegg til morsmelken før det er 6 måneder, kan være at barnet virker sultent selv om det ammes hyppig."
 
Last edited:
Jupp, fikk vite det m kveldsmåltidet på ammepoliklinikken, men ser ikke ut til at han syns den metter i den grad at hans behov for mengde melk går ned.
Hvordan kan forresten hans etterspørsel etter min pumpede morsmelk gå ned pga morsmelkerstatningen jeg sper på med på kvelden? Alt kommer jo på flaske til han...

Ammehjelpen: "Til babyer under 4 måneder som trenger tilleggsføde, anbefales det å gi morsmelkerstatning. Tegn på at barnet trenger tillegg til morsmelken før det er 6 måneder, kan være at barnet virker sultent selv om det ammes hyppig."

*Dibbelpost*
 
Last edited:
Jupp, fikk vite det m kveldsmåltidet på ammepoliklinikken, men ser ikke ut til at han syns den metter i den grad at hans behov for mengde melk går ned.
Hvordan kan forresten hans etterspørsel etter min pumpede morsmelk gå ned pga morsmelkerstatningen jeg sper på med på kvelden? Alt kommer jo på flaske til han...

Ammehjelpen: "Til babyer under 4 måneder som trenger tilleggsføde, anbefales det å gi morsmelkerstatning. Tegn på at barnet trenger tillegg til morsmelken før det er 6 måneder, kan være at barnet virker sultent selv om det ammes hyppig."

Du vet selvsagt best selv. Hos meg gjorde det det siden han ikke etterspurte mat på natta om han fikk mme på kvelden. Det var det jeg fikk beskjed om å være oppmerksom på iallfall. Vet ikke hvordan det blir om man likevel fullpumper om du uansett gjør det til faste tidspunkt. Når barnet ikke blir mett så suger det ekstra mye en periode for å øke produksjonen, det var det jeg mente. Jeg brukte pumpe for å få fortgang på det og måtte til pers veldig ofte. Slitsomt... Jeg var bekymra for melkemengden men HS sa at babyen får ut mer enn pumpa gjør, så krysser fingra for at du får det lettere nå du ikke er sår lenger!
 
Takk, så søt du er!!

Det går bedre:) Ammer hver tredje time og det går overraskende greit! Men han har fortsatt feil sugetak, så jeg blir fort sår. Det blir bare ikke like ille som det var! Og det er bra. Og ingen tette melkeganger eller klumper i brystet. :) I går gikk det faktisk så bra at vi kom oss ut en tur og.

Enn med deg og nurket? Går det bra?

Så utrolig godt å høre at ammingen går bedre nå! Det er så herlig når man har kommet over det verste.. Syns du er utrolig tøff som har holdt ut <3

Med oss går det mer eller mindre greit. Snupp fikk rotavirus vaksina tidligere i uka. Hun har vært veldig urolig etter at hun fikk den.
Jeg har veldig mange vondter. Spesielt i rygg og skuldre.. Er veldig sliten av å ha vondt og føle meg dårlig.. Men prøver å ikke fokusere så mye på det..

Idag skal vi besøke jobben en liten tur dersom været tillater det :) Det blir kos!!
 
Du vet selvsagt best selv. Hos meg gjorde det det siden han ikke etterspurte mat på natta om han fikk mme på kvelden. Det var det jeg fikk beskjed om å være oppmerksom på iallfall. Vet ikke hvordan det blir om man likevel fullpumper om du uansett gjør det til faste tidspunkt. Når barnet ikke blir mett så suger det ekstra mye en periode for å øke produksjonen, det var det jeg mente. Jeg brukte pumpe for å få fortgang på det og måtte til pers veldig ofte. Slitsomt... Jeg var bekymra for melkemengden men HS sa at babyen får ut mer enn pumpa gjør, så krysser fingra for at du får det lettere nå du ikke er sår lenger!

Veldig godt poeng det m søvn og mme! Mandag og tirsdag fikk han ca 50ml mme ved siden av morsmelken på kvelden og da sov han sammenhengende i nesten 5timer. Faktisk jeg som våknet først av melkespreng da...Onsdag og torsdag hadde jeg pumpet nok morsmelk på dagen så ga ikke mme på kvelden og da var han sulten igjen etter 2-3timer.

Virker som mme "knocker" mini litt ekstra ut og det kan være dumt hvis jeg vil opprettholde melkeproduksjonen..!
 
Veldig godt poeng det m søvn og mme! Mandag og tirsdag fikk han ca 50ml mme ved siden av morsmelken på kvelden og da sov han sammenhengende i nesten 5timer. Faktisk jeg som våknet først av melkespreng da...Onsdag og torsdag hadde jeg pumpet nok morsmelk på dagen så ga ikke mme på kvelden og da var han sulten igjen etter 2-3timer.

Virker som mme "knocker" mini litt ekstra ut og det kan være dumt hvis jeg vil opprettholde melkeproduksjonen..!

Det er veldig balansegang. Man må jo gjøre det som er nødvendig for at barnet sitt skal få næring... Det er jo derfor mme er utviklet. Og jeg vet jo flere som har gitt mme for å supplere til produksjonen er økt og som fullamme etterhvert.

Det er flere faktorer som kan gjøre at han sovet lengre; ene er at han blir mettere enn tidligere og det andre er at mme er mer tungtfordøyelig. På den andre siden øker han kanskje magevolumet om han får mer enn han er vant til og vil legge inn økedager uansett. På økedager skal man pumpe/amme minimum 10 ganger. Om han sover lenge så kan du jo legge inn en ekstra pumpeøkt. Og så er min erfaring er at babyen suger bedre når den er uthvilt så kanskje ikke dumt å få sove lenge. Og så er det visst viktigere å pumpe ofte enn lenge om gangen, og gjerne begge bryst samtidig. Dette vet du sikkert, i tillegg til at det er gode råd på ammehjelpen sin side om pumping. Jeg måtte selv opprettholde/øke produksjon med å pumpe pga sugesvak baby (trodde vi). Pyton, men verdt det. Nå er alt sliter glemt selv om det kom til et punkt der HS foreslo at jeg ikke trengte å amme... Jeg unner ikke min verste fiende å være så sliten som jeg var da.

Nå er ikke jeg opplært som ammehjelper, sånn til orientering, men har strevet en del de siste månedene selv. Her var det som hjalp at baby fikk klippa tungebåndet... Det så ut som han sugde riktig, men det var bare ikke kraftig nok. Han ga ikke uttrykk for å få for lite mat annet enn at ammeøktene var unormalt lange og ofte.

Jeg ville hørt med en av ammehjelperne om dette med å kombinere mm og mme.
 
De første fire ukene mine var helt grønnjævli! Jeg vurderte mange ganger å gi opp! Dette er første barnet :)
Han fikk ikke ordentlig tak på puppen og endre opp med to store kjøttsår til nippler! Nå er de heldigvis grodd og jeg kan nyte ammingen igjen, selv om lille blir RASENDE til tider for jeg tvinger han på rett sugetak! I tillegg er jeg streng med "kosespisingen" den supen han bare vil ha for å sovne, da får han narresmokk i stede :)
Jeg telte sekunder under ammingen k begynnelsen for det var så vondt, aner ikke hvor mange regler jeg kom med for å komme meg gjennom ammingen, jeg rett og slett hatet det i begynnelsen! Nå, først nå, synes jeg det er ok, men jeg sliter enda med å amme andre plasser enn hjemme, for jeg er redd det skal bli krig og at han skal suge feil! Kommer seg vel etterhvert! :)
Håper ammingen er blitt bedre for deg! :)
 
De første fire ukene mine var helt grønnjævli! Jeg vurderte mange ganger å gi opp! Dette er første barnet :)
Han fikk ikke ordentlig tak på puppen og endre opp med to store kjøttsår til nippler! Nå er de heldigvis grodd og jeg kan nyte ammingen igjen, selv om lille blir RASENDE til tider for jeg tvinger han på rett sugetak! I tillegg er jeg streng med "kosespisingen" den supen han bare vil ha for å sovne, da får han narresmokk i stede :)
Jeg telte sekunder under ammingen k begynnelsen for det var så vondt, aner ikke hvor mange regler jeg kom med for å komme meg gjennom ammingen, jeg rett og slett hatet det i begynnelsen! Nå, først nå, synes jeg det er ok, men jeg sliter enda med å amme andre plasser enn hjemme, for jeg er redd det skal bli krig og at han skal suge feil! Kommer seg vel etterhvert! :)
Håper ammingen er blitt bedre for deg! :)

Føler med deg.. Er så kjipt når det bare er vondt. Jeg fikk også sår første tida. Går bedre nå, meen, han suger fortsatt ikke helt rett alltid så jeg har noe vonde brystknopper fortsatt etter hver amming. Nå er han snart 5 uker og jeg bare venter på at han skal bli større og større og ta enda bedre tak..! Vil du prøve forklare teknikken? Selvom vi ble vist flere ganger på barsel. Kan være en måte jeg ikke har prøvd på enda liksom☺️
 
Føler med deg.. Er så kjipt når det bare er vondt. Jeg fikk også sår første tida. Går bedre nå, meen, han suger fortsatt ikke helt rett alltid så jeg har noe vonde brystknopper fortsatt etter hver amming. Nå er han snart 5 uker og jeg bare venter på at han skal bli større og større og ta enda bedre tak..! Vil du prøve forklare teknikken? Selvom vi ble vist flere ganger på barsel. Kan være en måte jeg ikke har prøvd på enda liksom☺️

Huff! Ja det er ikke noe særlig altså! Strammer hele kroppen å gruer seg til amming! Heldigvis går det seg somregel til så lenge man bare holder ut! :)

Da jeg var på barsel kjente jeg ikke om han var rett plassert på brystet, i tillegg er han tungeruller! Men jeg brukte skjold i begynnelsen for å få bort rullingen med tungen og for å få han til å ta ordentlig tak, så trappet jeg ned til kun en amming med skjold bare for å få en "pause" siden det var så vondt. Bruker samme teknikk som jeg lærte på barsel med å klemme brystet flatt og putte det inn i munnen på lille, tar han ikke ordentlig tak eller syger feil, tar jeg av vakumet og prøver på nytt, så han ikke får mulighet til å syge sår! Men er man sår, så er det vanskelig å kjenne forskjell! Så ta den gjerne ut noen ganger ekstra, selv om lille blir sint! De lærer fort når de kjenner de får bedre tilgang på melka heldigvis :)
 
Kanskje jeg holder brystet feil, holder under og lager en trakt, som noen sa på barsel. Har prøvd flatt og men fikk ikke det helt til heller. Han er ikke så god å gape og mistenker han holder tunga feil også. Så smatter han som en gal før puppen er i nærheten!☺️ vi prøver videre! Melka kommer kjapt så det er det nok av
 
Kanskje jeg holder brystet feil, holder under og lager en trakt, som noen sa på barsel. Har prøvd flatt og men fikk ikke det helt til heller. Han er ikke så god å gape og mistenker han holder tunga feil også. Så smatter han som en gal før puppen er i nærheten!☺️ vi prøver videre! Melka kommer kjapt så det er det nok av

Jeg klemmer det brune partiet slik at det er flatt med munnåpningen å holder til han har koblet seg på :)
Hvis du har for mye melk og at spruten står kan du prøve å massere ut litt av formelka slik at trykket blir mindre, det kan også være enn grunn til at han syger feil :) er han urolig og spiser ofte kan det også være på grunn av at melka kommer for fort og at han blir "mett" på bare den tynne melka :)
 
Takk, så søt du er!!

Det går bedre:) Ammer hver tredje time og det går overraskende greit! Men han har fortsatt feil sugetak, så jeg blir fort sår. Det blir bare ikke like ille som det var! Og det er bra. Og ingen tette melkeganger eller klumper i brystet. :) I går gikk det faktisk så bra at vi kom oss ut en tur og.

Enn med deg og nurket? Går det bra?

Hvordan går det med og lille, kjære ullvott❤️
Lenge siden sist :)
Håper alt står bra til hos dere!!
 
Back
Topp