Amming - kos eller stress?

Ullvott

Elsker forumet
Virker som om mange nyter ammestundene og det er bra:)
Det gjorde jeg virkelig med nr 1. Nå er saken en annen.
Andre som sliter pga sårhet og vansker med å legge til?
Her er det dessverre mer stress enn kos på nåværende tidspunkt. Og det tapper meg helt. Ønsker gjerne erfaring fra andre som sliter litt, for akkurat nå føler jeg meg som den eneste som ikke nyter dette... Går på selvfølelsen løs snart :(
 
Jeg hadde det som deg sist. Ble veldig sår!! Men det gikk seg til :) Kan ikke nå (4 år senere) huske akkurat hvor mange dager eller uker det tok... Men hun ble flinkere til å ta tak, jeg ble flinkere til å legge til og brystene ble nok mer "herdet". Jeg koste meg masse med ammingen når det hadde gått seg til!! ;-)

Har slitt litt denne gangen og, men koser meg mer til tross. Vet at det blir bedre, og vet hvor kos det blir snart :)
 
Har det på akkurat samme vis. Lille jenta mi er 3 uker nå å jeg har full ammet til nå.. Men nå minker melka å jeg har styra siden mandag med å legge ho til så ofte så jeg skal få mer melk men men ho blir ikke mett. Jeg gikk over til å gi litt mme to ganger om dagen , men nå har ho ikke hatt avføring på 1 døgn å virker som ho har vondt i magen :( hoff jeg blir så stressa å føler alt bare går i surr å føler meg som en dårlig mamma akkurat nå.. Kjenner at alt presse på amming får selvtilliten min til å synke ned når jeg ikke får dette ordentlig til :(
 
Virker som om mange nyter ammestundene og det er bra:)
Det gjorde jeg virkelig med nr 1. Nå er saken en annen.
Andre som sliter pga sårhet og vansker med å legge til?
Her er det dessverre mer stress enn kos på nåværende tidspunkt. Og det tapper meg helt. Ønsker gjerne erfaring fra andre som sliter litt, for akkurat nå føler jeg meg som den eneste som ikke nyter dette... Går på selvfølelsen løs snart :(

Har du sjekket tungebåndet til lille?
 
Kjære søte Ullvott <3

Du er absolutt ikke alene om dette problemet!

Jeg har slitt med kutt i vortene, åpne sår, sårhet og smerter.. Slitt med å få riktig sugeteknikk og for å være ærlig kviet jeg meg til hver eneste amming. Jeg gråt, bannet (inni meg) og spente hele kroppen gjennom hver ammestund og syntes det var helt sykt at folk kunne syns det var koselig å amme.

Datteren min er snart 7 uker og først for 1 uke siden begynte ammingen å gå bra her. Nå føler jeg det er kos når hun dier og jeg føler ikke at det er noe stress å måtte legge henne til brystet.

Jeg tok med datteren min til en privat fysioterapeut fordi jeg hadde mistanke om at hun var stiv i nakken. Dette gjorde jeg for snart tre uker siden. Etter å ha vært der har hun nå riktig sugeteknikk :) <3 Jeg merket forskjell på jenteungens sugeteknikk veldig raskt etter behandlingen.. Det at sugeteknikken er riktig nå, gjør at jeg blir mindre sår :)
Føler at jeg har klart å komme meg ut av en ond sirkelen vi har vært i :)

Jeg vet ikke om du har prøvd å kontakte noen ammehjelper, men jeg vil absolutt anbefale deg det! Jeg meldte meg inn i gruppen "ammegruppen" og sendte privat melding til hun som er admin der. Hun er utrolig skjønn og god. Gir masse motivasjon og gode tips. Svarer raskt og er utrolig konkret i svarene!!

Vet ikke helt om dette var type tilbakemelding du ønsket?
Jeg sender deg en stor klem <3
Håper virkelig det ordner seg for deg!! <3
 
Kjære søte Ullvott <3

Du er absolutt ikke alene om dette problemet!

Jeg har slitt med kutt i vortene, åpne sår, sårhet og smerter.. Slitt med å få riktig sugeteknikk og for å være ærlig kviet jeg meg til hver eneste amming. Jeg gråt, bannet (inni meg) og spente hele kroppen gjennom hver ammestund og syntes det var helt sykt at folk kunne syns det var koselig å amme.

Datteren min er snart 7 uker og først for 1 uke siden begynte ammingen å gå bra her. Nå føler jeg det er kos når hun dier og jeg føler ikke at det er noe stress å måtte legge henne til brystet.

Jeg tok med datteren min til en privat fysioterapeut fordi jeg hadde mistanke om at hun var stiv i nakken. Dette gjorde jeg for snart tre uker siden. Etter å ha vært der har hun nå riktig sugeteknikk :) <3 Jeg merket forskjell på jenteungens sugeteknikk veldig raskt etter behandlingen.. Det at sugeteknikken er riktig nå, gjør at jeg blir mindre sår :)
Føler at jeg har klart å komme meg ut av en ond sirkelen vi har vært i :)

Jeg vet ikke om du har prøvd å kontakte noen ammehjelper, men jeg vil absolutt anbefale deg det! Jeg meldte meg inn i gruppen "ammegruppen" og sendte privat melding til hun som er admin der. Hun er utrolig skjønn og god. Gir masse motivasjon og gode tips. Svarer raskt og er utrolig konkret i svarene!!

Vet ikke helt om dette var type tilbakemelding du ønsket?
Jeg sender deg en stor klem <3
Håper virkelig det ordner seg for deg!! <3
Tusen tusen takk for gode ord og støtte. Akkurat sånn jeg føler det nå. Og håper virkelig det bedrer seg.
Får god veiledning av hs - hun er gull! Og alle tips er lest opp og ned i mente. Må nok bare holde ut - eller velge å avslutte. Men det er heller ikke et enkelt valg. Takk igjen for støtte. Og ærlighet. Godt å vite at en ikke er alene!
 
Har det på akkurat samme vis. Lille jenta mi er 3 uker nå å jeg har full ammet til nå.. Men nå minker melka å jeg har styra siden mandag med å legge ho til så ofte så jeg skal få mer melk men men ho blir ikke mett. Jeg gikk over til å gi litt mme to ganger om dagen , men nå har ho ikke hatt avføring på 1 døgn å virker som ho har vondt i magen :( hoff jeg blir så stressa å føler alt bare går i surr å føler meg som en dårlig mamma akkurat nå.. Kjenner at alt presse på amming får selvtilliten min til å synke ned når jeg ikke får dette ordentlig til :(
Ingen dårlig mamma!! Men kjenner igjen følelsen. Håper du føler deg bedre etter hvert. Ang avf. så er det ikke unormalt at det kan gå dager og faktisk uke eller to mellom hver gang. Husker sist jeg ble urolig fordi det gikk fra å være flere ganger daglig til å ikke komme noe på over en uke. Men det er vanlig. Men magevondt kan jo være luft? Her er det en del luft. Og vanskelig å vite om det er luft eller han er sulten - signaliserer på samme vis begge deler. Må bare prøve seg fram tror jeg. Masse lykke til til deg!!
 
Ullvott du er ikke alene i dette. Før jeg begynte på antibiotika var jeg klar for å flaske poden. Da alt gjorde så vondt.

Etter ti dager med flaske fikk jeg innslag fra amme hjelpen. Etter det løsnet alt . Men jeg bruker brystshold helt på starten . For han river og sliter de første 5/10 min:)

I dag er amming blitt kosetimen vær 3 time ;))
 
Her er det så som så.. Han er 3 uker og klarer fortsatt ikke gape høyt nok, så syns jeg kjenner det bedre på knoppene enn jeg burde, de er litt vonde etterpå for å si det sånn! Men ikke blitt såre igjen, det var de første dagene med virkelig sår. Brukte da skjold i tre dager og det ble bra igjen. Men ja, gleder meg egentlig ikke til hver amming. Av og til tar han rett tak og det er jo en helt annen verden! Håper han klarer det bedre jo større han blir. Men får i seg masse og melk er det plenty av! Men når svigermor forteller hvor utrolig kooos hun syns det var å amme så sier jeg meg ikke enig akkurat..
☺️
Jeg har også tenkt tanken på å ta han med til fysio el kiropraktor, for tror kanskje han er litt stiv i nakken også.
 
Stor klem til deg ❤️ dette ordner seg snart.


Stresser her også. Jeg startet med åpne sår i to uker, og det var egentlig bare for j....... Å amme, men han vokste godt. Plutselig la jeg han bedre til, og han fikk riktig teknikk. da gikk sårene bort og det var kos et par dager. Så ble jeg sår igjen og behandler oss begge for sopp nå.
Er fryktelig sår både under og etter amming :(

I tillegg så vokste han ikke som han skulle forrige uke, så hs sa at vi må gi en del tillegg og ha hyppige vekstkontroller på helsesyasjonen. Jeg føler meg litt håpløs og fortapt for jeg føler at vi ikke gjør annet enn å amme, og tankene dreier seg nesten bare om amming og melkeproduksjon. Begynner å bli sliten av meg selv nå!
 
Fort å føle seg sårbar i en slik situasjon, det vet jeg alt om kjære du. Absolutt ingen dårlig mamma fordi <3 husk det! Jeg streva slik denne gangen selv med nr 2 da melka ikke kom skikkelig før dag 4 med intense og hyppige amminger på sykehuset hver time døgnet rundt, stress, tette melkeganger, såre/sprukne brystvorter anspent kropp, sto i dusjen på natta for å massere brystene under varmvann pga de sinnsykt tette melkegangene og de klompene. Varmevatt til å legge rundt brystene, pompe, sårsalver, albueskjell, kompress brystskjold og ja you name it. Endte til slutt opp med brystbetennelse og en pencillin kur over 10 dager (4 om dagen) lille babyen min reagerte slik på kuren og var svært plaget med magen jeg satt inne i disse 10 dagene og ammet som en gal da det var den eneste trøsten og han gråt slik stakkar...melkeproduksjonen på det betente brystet hadde gått ned veldig masse og samtidlig bekymret jeg meg over om han fikk i seg nok...likevel beit jeg sammen tross alt sårheten og smertene dette her skulle jeg klare, var livredd for å miste melka mi så jeg la han til og pompa meg i tillegg på natta hadde til og med på vekking for å opprettholde pompinga. Sakte men sikkert ble jeg ferdig med kuren og han ble mere seg selv igjen(fikk også skikkelig hjelp av helsesøstre til å korrigere sugetaket rett før betennelsen) nå er han 6uker gammel ca oooog amminga går endelig på skinner!! Så hold ut dette ordner seg skal du se selv om det ikke føles slik her og nå. Du er dyktig! Stor klem fra meg :)
 
Tusen takk alle for støttende ord!! Og for at dere deler en erfaring som har vært tøff - det er faktisk godt å kjenne seg igjen. Det må jo bety at dette kan gå bra. Takk igjen!!
 
Jeg syns det er stress, så skjønner hvordan du har det! Dattra mi er snart 4 uker og melkeproduksjonen er mellom 20 ml - 60 ml. :/
 
Hvordan vet dere hvor mye dere har? Jeg aner ikke hvor mye jeg har, vet jeg får ut 40 ml per bryst en time etter amming, men regner med at babyen får ut mye mer enn hva jeg gidder på 10 minutter.
 
Har full forståelse for deg! Mini her er 3,5uke og her er det bare blitt stress og vondt. Bare pumping nå og så håper jeg å prøve å legge han direkte til puppen om noen dager igjen når knoppene har fått leget seg. Gruer meg...Har være 3uker med sammenhengende vondt!
Føler jeg har forsøkt alt, kremer, brystskjold, ammestillinger, lufttørking, Multi-Mam, ammete, besøk på ammepoliklinikken og helsesøster osv osv... Kjenner stor følelse av mislykkethet, men nå har jeg valgt å senke skuldrene og prioritere "mamming forran amming".

Om morgningen kan det nesten være 100ml pr pupp, men utover kvelden er det kun 20-30ml pr pupp. Det er ikke tilfredsstillende for mini og jeg sper på med mme. Blir ca.200ml Nan pr dag. Han får altså all min melk og jeg håper jeg klarer å holde produksjonen oppe med pumping hver 3time, men innser at jeg ikke klarer dette alene akkurat nå og må bruke mme. Kanskje det løsner senere og jeg blir herdet som så mange opplever, men akkurat nå ser det dårlig ut...
 
Skjønner deg godt. Stressa mye med nr 1. Men gikk tom for melk og måtte gi mme. Men jeg stressa veldig mye og alt ble bare forferdelig. Følte meg dum som ikke kunne amme osv. Denne gangen har der vært lettere. Mister melka etter ca 3 uker og var godt forberedt på det. Han er nå 1 mnd gammel og får mme og ammingen/ pumpinga var lettere denne gangen.
 
Har mer enn nok melk her, mini har gått opp 235 g på en uke. Men hun henger i puppen fra kl 04 til 13/14. Det er ganske slitsomt. Sliter litt da med å kose meg med det..
I tillegg er puppene veldig såre etter at gubben absolutt ville vi skulle på besøk til familien hans. Ikke noe sted å trekke seg unna på og en svigerfar som sitter å stirrer når jeg skal amme.. så klarte ikke helt å legge henne rett til, alt ble bare stress og ubehagelig - ble helt feil ammeteknikk og puppene ble veldig såre. :/ er 4 dager siden og fremdeles sårt :/
 
Back
Topp