Amming i offentligheten

søta mi

Elsker forumet
Åssen syns dere at det er??
 
Jeg som regel pleier å sette meg litt bort fra menneskestrømmene med tanke på kjøpesentere... på café så sitter jeg gjerne i en krok med ryggen til alle [:D] 
når vi er på besøk hos noen, så setter jeg meg på kjøkkenet el no.. ikke så lett å amme ei skrulle som frøkna mi [:)][:)] bare kikker rundt seg istedenfor å puppe hihi...
 
på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...
 
Jeg har syntes at det er helt naturlig å amme i offentlighet siden sønnen min kom til verden. Gjemmer meg ikke bort, men setter meg kanskje litt til siden eller noe. Hva skal vi gjøre da? Ungene må jo få mat selv om vi er ute, og selv om vi ikke finner noen ammerom. Har aldri gidda å løpe til nærmeste ammerom med en unge som hyler i vogna. Men nå når han er såpass gammel så blir det bare mer og mer vanskelig å amme ham når vi ikke er alene, fordi han bare er interressert i å se seg rundt. Ser ut som han tror at han drikker fra en kopp, skal liksom ta seg kunstpauser hele tiden[:-]! Så nå setter jeg meg ofte på en litt rolig plass så han får konsentrert seg.[:D]
 
ORIGINAL: Mille84

på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...

 
Påbudt med ammerom? Hmm.. det har jeg aldri sett noe til. Er det noe nytt? Det hadde jo isåfall vært veldig flott.
 
Jeg synes det var vanskelig å amme offentlig, spesielt i starten. Jeg har stooore pupper, og synes det kan være litt anstrengt. Men det har gått seg til etterhvert, og jeg har vært fast bestemt på å ikke bli sittende hjemme. Men jeg setter meg diskret til. Både fordi det føles best for meg selv, men også pga at lille gull er så forferdelig nysgjerrig.
 
Han elsker å puppe, slippe og kikke litt (gjerne smile litt til mamma eller pappa), puppe, slippe og kikke osv..osv..osv Hjemme gjør det jo ingenting og jeg slenger med puppene i hytt og gevær, men ute synes jeg det er verre. Men jeg drar bare ned genseren slik at den dekker brystet mens han ser seg rundt.
 
Jeg synes det er så trist at det finnes mennesker (og da forbausende nok ofte kvinner/mødre) som synes man ikke bør amme offentlig uten å sitte i et telt el.l. Noen mener jo faktisk at man skal gå på do og amme. Det synes jeg er helt horribelt. Vi spiser da ikke på do selv, og det slipper min gutt også. Ofte hører man de som er negative omtale mødre som "slenger puppen i bordet", og lignende utsagn. Jeg personlig har aldri sett en eneste mamma amme annet enn diskret og naturlig.
 
Jeg reagerer også på at amming er greit inntil en viss alder. Jeg tenker at om min lille ammer utover det som andre ser på som greit, så håper jeg at jeg er tøff nok til å amme offentlig. Det er så mange som ammer barna lenge, men som ikke gjør det andre plasser enn hjemme, og ikke tør prate høyt om det. Det er forferdelig trist synes jeg.
 
Men jeg liker jo ikke at folk stirrer, så om jeg får det til i praksis når den tid kommer det vet jeg ikke. Men det er jo den eneste måten å få det allment kjent og "normalt" på. Men jeg er sjeleglad vi ikke har slike tilstander her i landet som i USA og storbritania.
 
ORIGINAL: Mille84

på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...

 
dette visste jeg ikke..
 
når jeg ammer i offentligheten, så pleier jeg som regel å sette meg i en krok eller noe (og med ryggen mot folkemassen). liker å ha  det litt rolig rundt meg når jeg ammer [:)]
 
ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Mille84

på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...
Har jeg aldri hørt at det er noe påbud om[8|] og ingen av senterene her omkring har noe eget rom

 
Er ikke mange sentere jeg har vært på som har egne ammerom...Mens jeg har ammet ute så har jeg bare hatt et teppe som jeg har lagt litt foran så ikke folk skal glo...
 
I begynnelsen kunne jeg av og til synes det var litt, tja - finner ikke akkurat riktig ord her. Ikke flaut akkurat (er ikke spesielt blyg når det gjelder kroppen min egentlig), men jeg tenkte vel endel på hva andre tenkte... Særlig hvis jeg var ute alene og satte meg ved et cafebord, da følte jeg nok at mange så på meg, men fikk aldri noen negative kommentarer eller blikk. Denne følelsen gikk heldigvis ganske fort over, for jeg har ei matglad lita jente som ville ha pupp OFTE i den perioden hun ble fullammet.
 
Nå er jeg (og har vært lenge) helt komfortabel med å amme offentlig (og har også utviklet bedre "teknikk" slik at ikke så mye synes når vi er ute), men som flere andre skriver så kan det være litt vanskelig med en nysgjerrig baby som stadig slipper taket og vrenger hodet bakover for å se! Nå som hun er så stor har jeg jo muligheten til å gi henne noe annet istedenfor dersom det passer best (da kan vi f.eks. spise samtidig på kafe), men hvis vi har vært ute blant folk noen timer så tror jeg egentlig hun synes det er innmari deilig å kunne "grave seg ned" inntil puppen og glemme omverdenen for en stund![:)]
 
Prøvde vel å være litt diskre ettersom minsten vokste til.
Men ammet i offentlighet ihvertfall til han var et år!
Ble mer og mer "i privaten "etter 1års alder, da ammet jeg hver morgen og kveld
hjemme, og på dagen hvis jeg var hjemme, og han ønsket.
Har nok "lånt" noen soverom ol når hab var større også, spesiellt
ved sosiale samlinger som kunne virke stressende på gutten.
Roet seg godt av en kosestund med puppen!
 
 
syns det med amming ofetligf er motbydelig ekkelt. Kvinner viser ikke puppene sine når di ikke har barn. hvorfor ska man blotte seg når man har barn? det har jeg lurt på. pupper er like private uansett hvir mange barn man har. det er mi meining om detter
 
ORIGINAL: Dyreglad85

syns det med amming ofetligf er motbydelig ekkelt. Kvinner viser ikke puppene sine når di ikke har barn. hvorfor ska man blotte seg når man har barn? det har jeg lurt på. pupper er like private uansett hvir mange barn man har. det er mi meining om detter

 
 
Fordi det er slik man gir barnet sitt mat. Hva er alternativet? 
 
Ser du forresten mer av brystet til ei som ammer, enn du gjør av ei som har stor utringning, bikini osv.? Og ser du virkelig på brystene til en kvinne virkelig motbydelig ekkelt??? Ser du bare på andres bryst slik, eller dine egne også?
 
Jeg syntes det var rart å amme ofentlig i begynnelsen,ble litt sjenert,men nå går det jo greit.Kommer nok aldri til å bli helt komfortabel med det,men sånn har kanskje mange det.Greit med det fine været i sommer-jeg har ammet i alle parker,busstopp osv i hele byen tror jeg[:D].
Her er tre kjøpesentre-alle har fine ammerom[;)].
 
ORIGINAL: Nallepooh

ORIGINAL: Dyreglad85

syns det med amming ofetligf er motbydelig ekkelt. Kvinner viser ikke puppene sine når di ikke har barn. hvorfor ska man blotte seg når man har barn? det har jeg lurt på. pupper er like private uansett hvir mange barn man har. det er mi meining om detter


 
Fordi det er slik man gir barnet sitt mat. Hva er alternativet? 
 

Ser du forresten mer av brystet til ei som ammer, enn du gjør av ei som har stor utringning, bikini osv.? Og ser du virkelig på brystene til en kvinne virkelig motbydelig ekkelt??? Ser du bare på andres bryst slik, eller dine egne også?

 
 
Det er jo bare å la være å kikke, da!!!!!!
 
 
ORIGINAL: *Thias*

ORIGINAL: Mille84

på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...


dette visste jeg ikke..

når jeg ammer i offentligheten, så pleier jeg som regel å sette meg i en krok eller noe (og med ryggen mot folkemassen). liker å ha  det litt rolig rundt meg når jeg ammer [:)]


De pleier som oftest å sette opp en stol på stellerommene. Noen få sentere har egne ammerom.
Det var heftige diskusjoner for en god stund tilbake om mødre som ammet offentlig, og at det var mange som syntes det var ubehaglig å være vitne til(idioter tenker jeg...) så da skulle det bli et sted å amme på senterene. Mulig at det bare er de "store" senterene som har det, som f.eks storsenter-kjeden og steen og strøm. Men det skal være det på alle senterene så vidt jeg har hørt.
 
ORIGINAL: Dyreglad85

syns det med amming ofetligf er motbydelig ekkelt. Kvinner viser ikke puppene sine når di ikke har barn. hvorfor ska man blotte seg når man har barn? det har jeg lurt på. pupper er like private uansett hvir mange barn man har. det er mi meining om detter

 
KØDDER DU??
det var litt rart da...følte meg plutselig ekkel jeg...siden jeg ammer offentlig...hmmm...men men...du stopper ikke meg iallefall [:D][:)]
 
ORIGINAL: Mille84

ORIGINAL: *Thias*

ORIGINAL: Mille84

på senteret setter jeg meg på ammerommet(påbudt på sentere i Norge). Har vi besøk hjemme legger jeg henne på ett teppe på fanget mitt, så skjermer det puppen. Liker ikke å blotte puppen for alle nei...


dette visste jeg ikke..

når jeg ammer i offentligheten, så pleier jeg som regel å sette meg i en krok eller noe (og med ryggen mot folkemassen). liker å ha  det litt rolig rundt meg når jeg ammer [:)]


De pleier som oftest å sette opp en stol på stellerommene. Noen få sentere har egne ammerom.
Det var heftige diskusjoner for en god stund tilbake om mødre som ammet offentlig, og at det var mange som syntes det var ubehaglig å være vitne til(idioter tenker jeg...) så da skulle det bli et sted å amme på senterene. Mulig at det bare er de "store" senterene som har det, som f.eks storsenter-kjeden og steen og strøm. Men det skal være det på alle senterene så vidt jeg har hørt.

 
Dette kaller ikke jeg ammerom! Dette er jo som oftest et rom som er kombinert stellerom og handicap WC. Og ja, jeg har lagt merke til at det ofte er en stol på disse toalettene (som jeg kaller det). En ting er at det ikke er særlig hyggelig å sitte der å amme (tror ikke babyen har noe i mot det, men det er jo ikke hyggelig for mamma'n). Men kanskje enda viktigere er at man blokkerer toalettet både for rullestolbrukere og andre mammaer med stellebehov, eller som trenger å gå på toalettet selv (det er jo stort sett bare på handicap WC man får med seg vogna inn, så er man alene på tur må man jo benytte disse). Som regel er det bare et handicap WC for hvert sted de har toaletter.
 
Enkelte sentre har derimot egne stellerom med litt god plass og stol og hvor døren ikke kan låses, da blir det jo noe annet, da blokkerer man ikke for andre.
 
Ellers har BabyShop (i hvertfall den som ligger nærmest oss) egen ammekrok i butikken med et par stoler og vanndispenser, det synes jeg er et bra tiltak, og jeg benyttet det av og til i begynnelsen, men etterhvert syntes jeg egentlig det ble litt kjedelig å sitte sånn bortgjemt i en krok.
 
ORIGINAL: Forventningsfull

Jeg har syntes at det er helt naturlig å amme i offentlighet siden sønnen min kom til verden. Gjemmer meg ikke bort, men setter meg kanskje litt til siden eller noe. Hva skal vi gjøre da? Ungene må jo få mat selv om vi er ute, og selv om vi ikke finner noen ammerom. Har aldri gidda å løpe til nærmeste ammerom med en unge som hyler i vogna. Men nå når han er såpass gammel så blir det bare mer og mer vanskelig å amme ham når vi ikke er alene, fordi han bare er interressert i å se seg rundt. Ser ut som han tror at han drikker fra en kopp, skal liksom ta seg kunstpauser hele tiden[:-]! Så nå setter jeg meg ofte på en litt rolig plass så han får konsentrert seg.[:D]

 
akkurat slik gjør vi også[:)]
 
ORIGINAL: Juniglede

ORIGINAL: Forventningsfull

Jeg har syntes at det er helt naturlig å amme i offentlighet siden sønnen min kom til verden. Gjemmer meg ikke bort, men setter meg kanskje litt til siden eller noe. Hva skal vi gjøre da? Ungene må jo få mat selv om vi er ute, og selv om vi ikke finner noen ammerom. Har aldri gidda å løpe til nærmeste ammerom med en unge som hyler i vogna. Men nå når han er såpass gammel så blir det bare mer og mer vanskelig å amme ham når vi ikke er alene, fordi han bare er interressert i å se seg rundt. Ser ut som han tror at han drikker fra en kopp, skal liksom ta seg kunstpauser hele tiden[:-]! Så nå setter jeg meg ofte på en litt rolig plass så han får konsentrert seg.[:D]


akkurat slik gjør vi også[:)]

 
 
Jeg også!!!!!
De som synes det er ekkelt, kan dra øya til seg!
 
 
ORIGINAL: Dyreglad85

syns det med amming ofetligf er motbydelig ekkelt. Kvinner viser ikke puppene sine når di ikke har barn. hvorfor ska man blotte seg når man har barn? det har jeg lurt på. pupper er like private uansett hvir mange barn man har. det er mi meining om detter

 
Det snakkes ikke her om blotting, men om mating av babyene våre [8|]
 
Sjelden jeg river av meg klærne og sitter i bar overkropp for å si det sånn [:D]
 
Syntes det er rart at noen syntes det er ekkelt å amme i offentlighet!! For mange bebiser er jo dette eneste muligheten å få mat i seg på (hvertfall min). Så om vi er å handler eller no så skal hun ikke få mat når hun er sulten??`Heller hyle og skrike fordi hun er sulten??!! Det er jo da folk reagerer fordi hun hyler sånn!!
Men må nok innrømme at jeg ikke kan sitte meg ned midt på en benk midt i senteret å amme, fordi hun er så usannsynlig nysgjerrig! Heldigvis har de koselige ammerom der vi pleier å handle. Men en krok på kafe er nå også en mulighet. Men da må en jo ofte på stellerom fordi hun nesten alltid bæsjer når hun får pupp!!
 
 
Men for all del! Man får mene det man vil! Så lenge ingen slenger med leppa til andre om andres meninger!![;)]
 
Med begge barna syns jeg det var litt rart i begynnelsen å amme "ute blandt folk", men det ble aldri noen hindring - hva skal man ellers gjøre?  Bruker ammerom der det er, ellers ammer jeg der jeg er....men sitter meg ikke til sånn at alle MÅ se på meg[:D]
 
Back
Topp