Fra 6 mnd. holder det ikke med kun morsmelk egentlig, men mange trøbler med å få tilvent babyen fast føde av forskjellige grunner - så jeg vet også av flere som har fullammet 7-8 mnd.
Men å unngå innføringen, ser jeg ikke poenget med.
Det er i mine øyne unaturlig, og strider mot rådene man får- Babyene skal jo i hovedsak ernæres av morsmelk(erstatning det første året, men fast føde bør jo gradvis innføres. Som nevn overfor her, jernlagrene tømmes etterhvert hos de små - og de skal utvikle seg og bli stadig med aktive motorisk og sosialt! Da trengs mer enn bare morsmelk.
Det er imidlertid forskjellig NÅR og hvordag man innfører fast føde, enten ved å la babyen styre det litt selv, eller starte forsiktig med grøt/veling etc. - man merker fort når babyen blir klar for fast føde, hvertfall er mine babyer sånn. De er interesserte når de sitter i fangen eller ved bordet i babystol og ser at andre spiser, er nysgjerrige og våkne. Mine har fått smake litt på diverse matvarer fra ca 4 mnd. alder. Denne babyen er såpass rolig enda - så det har ikke vært naturlig å starte enda - men hun er akkurat passert 4 mnd.
Legger greit på seg, men er en lettvekter - så jeg tror jeg vil starte med litt grøt i tillegg ganske snart. Har to andre barn også, så det krever mer og mer å fullamme:)
Jeg har forresten ammet videre med stort hell til barna ble 14 mnd. Pupp morgen og kveld;)