Amming, hvor lenge ?

Magnolia•

Flørter med forumet
Hvor lenge går det an å kun amme babyen?? Er det noen som kun har gitt morsmelk til babyen blir 1 år, 2 år...??
Er så forvirra for alle råder en til å amme lengst mulig, men mener de kun morsmelk da??

De kan få annen slags melk, brød, mat hva som helst, men at de får morsmelk en gang om dagen, får en liten dose:) Det er å amme i to år på en måte

De kan få annen slags melk, brød, mat hva som helst, men at de får morsmelk en gang om dagen, får en liten dose:) Det er å amme i to år på en måte

Mora til en veninne av meg fullamma sønnen til han var et år. Så det går ann! Men når de er 6 mnd anbefales det å begynne med fast føde så de kan få i seg jern. Jernlagrene fra fosterlivet begynner å tømmes da, men de blir jo ikke tømt på dagen så man trenger ikke begynne med så mye.

Skulle ønske jeg klarte 1 år kun med amming, men jeg tviler på at jeg får det til! Ser for meg at småen trenger mer en bare melk.

Tror ikke det er noe å satse på å kun gi morsmelk til de er et år. Fra 6 mnd trenger de jo litt mer.

Tenker at om de er året før de får noe annet enn flytende kan de bli vanskelig å tilvenne mat...

~Effy~ skrev:
Skulle ønske jeg klarte 1 år kun med amming, men jeg tviler på at jeg får det til! Ser for meg at småen trenger mer en bare melk.

Hvorfor det egentlig?

De trenger andre næringsstoffer og da særlig jern fra de er ca 6 mnd. 

Jeg gleder meg til å begynne å gi mat. Men jeg har lyst til å amme i tillegg til hun er ca 1 år. 

Fra 6 mnd. holder det ikke med kun morsmelk egentlig, men mange trøbler med å få tilvent babyen fast føde av forskjellige grunner - så jeg vet også av flere som har fullammet 7-8 mnd.
Men å unngå innføringen, ser jeg ikke poenget med.
Det er i mine øyne unaturlig, og strider mot rådene man får- Babyene skal jo i hovedsak ernæres av morsmelk(erstatning det første året, men fast føde bør jo gradvis innføres. Som nevn overfor her, jernlagrene tømmes etterhvert hos de små - og de skal utvikle seg og bli stadig med aktive motorisk og sosialt! Da trengs mer enn bare morsmelk.
Det er imidlertid forskjellig NÅR og hvordag man innfører fast føde, enten ved å la babyen styre det litt selv, eller starte forsiktig med grøt/veling etc. - man merker fort når babyen blir klar for fast føde, hvertfall er mine babyer sånn. De er interesserte når de sitter i fangen eller ved bordet i babystol og ser at andre spiser, er nysgjerrige og våkne. Mine har fått smake litt på diverse matvarer fra ca 4 mnd. alder. Denne babyen er såpass rolig enda - så det har ikke vært naturlig å starte enda - men hun er akkurat passert 4 mnd. 
Legger greit på seg, men er en lettvekter - så jeg tror jeg vil starte med litt grøt i tillegg ganske snart. Har to andre barn også, så det krever mer og mer å fullamme:)

Jeg har forresten ammet videre med stort hell til barna ble 14 mnd. Pupp morgen og kveld;)

Selvfølgelig ser jeg jo at det er lurest og best for barnet! Når tassen er 6mnd er han nok klar for fast føde. Men syns kansje 4mnd er litt tidlig siden han er så liten! Da ser jeg for meg at det blir mer styr!

Back
Topp