Amming- hjelp!

Sistemann

Forelsket i forumet
Hjelp meg!
utover dagen i går ble det mer og flere harde kuler i brystet som jeg må massere mens jeg ammer for at de skal gå vekk. Nå er det så mye at hun ikke klarer å drikke opp en pupp slik jeg får massert de vekk. Brystene er varme og noen steder litt eøde. Føler meg i dårlig form, men ikke feber. Ringte til og med føden i natt fordi det var så vondt. De sier at jeg ikke skal pumpe, så lenge barnet dier å har det bra er det det viktigste.

Så har jeg prøvd å lese meg opp på ammehjelpen. Vanskelig å vite om det er overproduksjon, brystspreng, melkespreng, tette melkekanaler eller brustbetennelse.

Noen som har opplevd lignende? Hva gjorde du? Bør vel nevnes at jenta ble født mandag morgen.

Ta en dusj, massere brystene (klumpene) forsiktig i varmt vann :)
Stemmer at du ikke skal pumpa, da produserer du bare enda mer melk og får mer vondt.
Håper det blir bedre ❤️ det gjør så vondt å ha ammeproblemer

Jeg har det likt. Er nok bare melkespreng, mine var også stein harde i går! :-O

Jeg tok en varm dysj og håndmelket ut den verste sprengen. Vis ikke brukte jeg en varm klut og håndmelket, men som sakt kun den verste sprengen til brystene har blit mykere og det er lettere for baby å ta tak.

Jeg og fødte på mandags morgning, så det er ganske normalt med melkespreng så kort tid etter fødsel da melkeproduksjonen har blitt satt i gang for fult :-P

Jeg har det likt. Er nok bare melkespreng, mine var også stein harde i går! :-O

Jeg tok en varm dysj og håndmelket ut den verste sprengen. Vis ikke brukte jeg en varm klut og håndmelket, men som sakt kun den verste sprengen til brystene har blit mykere og det er lettere for baby å ta tak.

Jeg og fødte på mandags morgning, så det er ganske normalt med melkespreng så kort tid etter fødsel da melkeproduksjonen har blitt satt i gang for fult :p

Føler du deg i dårlig form også? Det fyller seg bare opp igjen de kulene etter hun dier. Skjønner ikke at dette skal gå bra. Kan ikke huske å ha de slik med de andre...

Hadde også det dagene etter fødsel og det hjalp med varm dusj og ull amme innlegg som holder dem varme(lakk en hel hau da men det var nok bare bra)
Skikkelig vondt å ha det slik så føler virkelig med deg men ikke pump- da blir det nok verre:/

Det roet seg etter en dag og to og nå har jeg ikke hatt med spreng, er 3 uker siden fødsel idag.

Føler du deg i dårlig form også? Det fyller seg bare opp igjen de kulene etter hun dier. Skjønner ikke at dette skal gå bra. Kan ikke huske å ha de slik med de andre...
Føler formen er bra. Her også blir de harde med kuler etter en stund, har blitt mye bedre nå etter jeg begynte å bruke varm klut når jeg håndmelker. Men du hadde ringt legen? Hva sa de?
Syns og deg er vanskelig å skille mellom melkespreng, brystspreng, brystbetennelse osv :-O

Føler formen er bra. Her også blir de harde med kuler etter en stund, har blitt mye bedre nå etter jeg begynte å bruke varm klut når jeg håndmelker. Men du hadde ringt legen? Hva sa de?
Syns og deg er vanskelig å skille mellom melkespreng, brystspreng, brystbetennelse osv :-O

Jeg snakka med jordmor. Anbefalte ikke pumping, bare varme dusjer med lett massasje. Skulle ta kontakt om jeg fikk feber. Jeg håper det går seg til snart, for dette holder jeg ikke ut lenge...

Jeg tok meg en lang varm dusj, pumpet meg og la de til og da forsvant det:-) De greide ikke ta tak når det er så sprengt.

Hei! Har selv hatt tette melkeganger noen dager nå med masse ekle vonde klumper (og melkeblemme) så føler med deg! Kan dele en erfaring: når jeg var på barsel fikk jeg det som kjentes som det samme en uke etter fødsel. Jordmødrene sa det var brystspreng og ikke melkespreng når det kom så tidlig og at mange tar feil av det. Trikset var å ta bleier med kokvarmt vann på og legge de over brystene i ti min før du skal amme eller håndmelke. Når du ammer må du massere klumpene mot brystknoppen. Skulle ellers dusje mye i varmt vann og håndmelke i dusjen som folk anbefaler her.

PS: jeg har nå begynt på kosttilskuddet lecitin som ammehjelpen.no anbefalte mot tette melkeganger og melkeblemme, kanskje det er noe for deg og? Jobbet masse med å tømme brystene med amming og massasje så akkurat nå har jeg ikke klumper utenom på natta når det har gått lenge mellom hver amming. En skal visstnok tømme brystene hver 2. time eller oftere med tette melkeganger.

Lykke til!

Hei! Har selv hatt tette melkeganger noen dager nå med masse ekle vonde klumper (og melkeblemme) så føler med deg! Kan dele en erfaring: når jeg var på barsel fikk jeg det som kjentes som det samme en uke etter fødsel. Jordmødrene sa det var brystspreng og ikke melkespreng når det kom så tidlig og at mange tar feil av det. Trikset var å ta bleier med kokvarmt vann på og legge de over brystene i ti min før du skal amme eller håndmelke. Når du ammer må du massere klumpene mot brystknoppen. Skulle ellers dusje mye i varmt vann og håndmelke i dusjen som folk anbefaler her.

PS: jeg har nå begynt på kosttilskuddet lecitin som ammehjelpen.no anbefalte mot tette melkeganger og melkeblemme, kanskje det er noe for deg og? Jobbet masse med å tømme brystene med amming og massasje så akkurat nå har jeg ikke klumper utenom på natta når det har gått lenge mellom hver amming. En skal visstnok tømme brystene hver 2. time eller oftere med tette melkeganger.

Lykke til!

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen. Er mye bedre i dag heldigvis! Så det var nok bare brystspreng..
gleder meg til alt går seg til. Men det blir nok bare nye utfordringer/problemer etter hvert. Glad jeg har dere her inne...

Back
Topp