Amming for enhver pris? ?

Barnslig

Glad i forumet
Jeg har silikon og planlagt keisersnitt, pga små komplikasjoner fikk jeg ikke lagt til ungen før etter 10 timer :-( m
Hun har så liten munn så vanskelig for hun å få godt tak. Resultat kjøttsår på brystene. Tette melkeganger , gruer meg til å amme hver gang :-(
Har fått nesespray for utdrivning, bruker sår salve pumper og bruker brystskjold når jeg ammer.
Føler hele dagen dreier seg om å ordne med mat til babyen og vet ikke hvor lenge jeg orker. Visste jeg ville ha problemer av tidligere erfaring, men da har jeg vertfall delamnet til 4 mnd.
Noen andre her som har kastet inn eller vurderer å kaste inn håndkle?

Jeg hadde også bladene sår og tettemelkeganger. Ungen nektet å ta ene puppen. Fikk nesespray og pumpet ofte. Lå/ satt mye med varm rispose i mellom. På 2 dager løsnet det, og etter 3 så.brystvortene helt normale ut. Etter det har alt gått smertefritt (vondt de 10.første sugene bare).

Men forøvrig vil jeg ikke si at man skal amme for enhver pris. Det blir da flotte under av de som får.flaske også:-) det viktigste på sikt er at du har overskudd til å være.en god.mor.

Det er jo så praktisk å amme også tenker jeg da, når det ikke er vondt og når ungen blir mett. Gir det noen dager til tenker jeg, hvis det ikke forverrer seg nå, har vært helt jævlig i tre dager nå, de andre gangene var det jævlig en dag så ble det gradvis bedre og bedre.
Ikke så gøy når tre åringen kommer å spør om hvorfor mamma gråter når jeg sitter der å mater babyen :-(

Jeg har alt kastet inn håndkle. Hadde lite melk i puppene og mini ville ikke suge etter at han begynte å få melk på flaske. Jeg tenker at mat er mat; det er alt annet rundt ongen som er viktig, nemlig god pleie og kjærlighet.

Jeg orka ikke å stresse sånn med amminga, koste meg ikke med det i det hele tatt, og guttongen bare gråt fordi han ikke fikk nok mat.

Nå får han mme og det funker for oss begge :) I tillegg er det fordeler med flaske også, som feks at Far kan trø til en gang i blant ;)

Det er jo så praktisk å amme også tenker jeg da, når det ikke er vondt og når ungen blir mett. Gir det noen dager til tenker jeg, hvis det ikke forverrer seg nå, har vært helt jævlig i tre dager nå, de andre gangene var det jævlig en dag så ble det gradvis bedre og bedre.
Ikke så gøy når tre åringen kommer å spør om hvorfor mamma gråter når jeg sitter der å mater babyen :-(
Du skal ha kred som har prøvd så lenge, jeg hadde gitt opp ganske raskt i samme situasjon!
Hvis du må slutte med ammingen, se det heller som en positiv ting for deg og ungen. Du får mer overskudd, kan fokusere på andre ting og vil være trygg på at ungen får i seg nok mat. Og du kan få hjelp av far til mating :)

Er det bedre å pumpe da?
Jeg har dobeltpumpe og det var mye bedre å pumpe når det var som verst (vi så sikkert urkomiske ut, for mannen "masserte" puppene mens jeg holdt pumpa).

Du må uansett få ut alle klumper nå hvis ikke er det fort gjort å få brystbetennelse.

Føler med deg!

Følg magefølelsen! Kjenner du at det mest rette for dere er å gå over til flaske så er ikke det noen skam! Tvert imot syns jeg. Det å innse at det blir en ekstra belastning gjør jo at du kana gjøre noe med det ;)

Er det bedre å pumpe da?
Jeg har dobeltpumpe og det var mye bedre å pumpe når det var som verst (vi så sikkert urkomiske ut, for mannen "masserte" puppene mens jeg holdt pumpa).

Du må uansett få ut alle klumper nå hvis ikke er det fort gjort å få brystbetennelse.

Føler med deg!
I natt gjorde jeg det, pumpet og matet med flaske. Men har en enkel pumpe og føler ikke jeg får ut allt. Bruker nesespray og varmeflaske på brystet når jeg pumper.
Fikk frostanfall i går og fant ut at det kan være tegn på brystbetennelse :-(
Uff, slitsomt dette her......

Mor, tante, søster alle hatt melk de 2 første ukene så mistet, legene sier du mistet bare ikke, det et bare pumpe, min søster pumpet livet av seg nesten men uten hell. Så personlig så innstiller jeg meg ikke på å amme, jeg ammer så lenge jeg har melk, og når den begynner forsvinne så får den gjøre det uten at jeg gjøre noe innsats for å ta den opp.
Føler amme er eneste som teller, og synes det er tull! Barn klarer seg fint på morsmelk erstatning :)

Jeg syns personlig at det er hysteri rundt amming. Det gjør deg ikke til en dårlig mor å ikke amme, tvert imot; du gjør det som er best for deg og dermed også babyen (mener jeg).
Selv har jeg mye melk (i hvert fall med de første), og er innstilt på å amme 3.mann også. MEN ikke for enhver pris!!
Med nr 2 sluttet jeg etter 6 måneder fordi hun rett og slett ikke ville ha pupp. Også da fikk jeg reaksjoner, men kjære vene; mme fungerer jo! Og pappa'n og andre kan også gi mat, noe jeg faktisk satte pris på.. ;)
Syns ikke amming er så kos som veldig mange andre syns heller.. Så: gjør det som er best for deg og din baby!!
:)

Eg gav mme for og få pause fra amminga. Det hjalp nokk til at puppene ikkje var like såre til neste måltid. Og smørte med lanolin. Synst dei første dagene er grusome. Og fortsatt vondt når babyen legges til noen ganger nå når han er 15 dager. Men det er så mye lettere. Og viste fra før at det blei bedre etter ein stund siden eg Amma 2 stk før. Ellers hadde eg ikkje holdt ut selv. Men ikkje slit deg ut med amming vis det ikkje går så anbefaler eg flaske. Du blir sliten av det når det ikkje går bra.

Har jo to til selv så visste det ikke skulle bli gøy, men denne gangen er det sykt mye værre :-(
Og i tillegg vil jeg gjerne ha overskudd til de andre barna, nå går all min tid til å ordne med mat til minste.... og i natt måtte jeg jo opp og først mate, så måtte jeg pumpe og vaske utstyret til neste runde to tre timer senere.......
Regner med å måtte fortsette med det en stund også, og gubben jobber 04 til 12 så jeg må også gå unga på skole/barnehage.....

Jeg vurderer det, da jeg ikke har nok å næringsfull melk til lille:-( hun hadde gårtt ned 150gr på 5 dager etter vi kom hjem. Tiltross for at jeg har suplert med litt nan noen ganger i døgnet, så er det ikke nok og hun må få nan etter hvert måltid. Dårlig ammeerfaring og 2 flaskebarn fra før. Så var forberedt på flaskebarn denne gangen også. Derfor er jeg ikke så stressa rundt det, og har gjort alt jeg kan for å øke produksjonen uten hell. Tar derfor en dag om gangen og kutter ut når jeg finner det for godt:-)

Har selv hatt mye problemer med amming hittil, såre brystvorter, spreng, brystbetennelse... Nå har jeg ikke nok melk og vurderer å slutte nå. Har to ting igjen jeg kan prøve; hjelpebryst som skulle komme på fredag og Afipran-kur hvis legen kan skrive ut disse tablettene til meg.

Har selv hatt mye problemer med amming hittil, såre brystvorter, spreng, brystbetennelse... Nå har jeg ikke nok melk og vurderer å slutte nå. Har to ting igjen jeg kan prøve; hjelpebryst som skulle komme på fredag og Afipran-kur hvis legen kan skrive ut disse tablettene til meg.
Hva er Afipran?? Skal til legen nå kl 17:30 pga brystbetennelse, greit å vite om alternativer.

Afipran er for å øke melkeproduksjon. Er nok ikke relevant for brystvetennelse. Jeg fikk Diclocil mot brystbetennelse og hjalp meg veldig fort :)
Å ja, ikke noe poeng å øke produksjonen her, har silikon så lite plass :-(

Er nok ikke lurt å prøve det. Hvis du er sår på brystvortene forresten, kan du prøve Multi-mam kompresser (tror det var navnet :)
De har jeg prøvd ja, kan hende det hjelper men er fortsatt veldig sår.

Back
Topp