Jeg har også ganske små knopper, men det skal ikke ha så mye å si altså. Jeg brukte skjold i starten fordi datteren min ikke klarte å ta tak ordentlig, men skjold gjør også at ikke det stimuleres like godt til produksjon, så jeg måtte pumpe i tillegg etter hvert måltid. Så bare vært obs på det. De første 3 mnd er melkeproduksjonen mest hormonstyrt, men etter det går det over til å bli styrt av hvor ofte man ammer.
Ser nippelen skjev ut på noen måte etter amming? Eller er den dratt i jevn proporsjon?
Hvis du har fått mye hjelp til amming og fremdeles ikke får det til så ville jeg hørt med legen om henvisning til å få sjekket tungebånd. Legene på helsestasjon og fastlegen klarer ikke se det med mindre det er veldig stramt, men det trenger ikke være veldig stramt for at man skal kunne få problemer med det.
Symptomene mine var smerter, jeg måtte legge til på nytt opp til 6 ganger før det ikke var smertefullt, nippelen ble leppestiftformet, det kom melk ut munnvikene på babyen og jeg hørte klikkelyder. Samtidig klarte hun ikke å holde fast en smokk og hun glapp veldig fort taket på puppen. Hvis ikke jeg holdt puppen fast slik at hun fikk tak så glapp hun taket med en gang. Jeg fikk enormt mye ammeveiledning og ingenting hjalp. Jeg gjorde alt riktig, men det hjelper ikke når problemet ikke ligger i teknikk. Jeg skulle ønske at vi ble tatt på alvor mye tidligere fordi den ammingen forårsaket enormt mye slit. Tungebåndet ble sjekket på sykehuset, på helsestasjonen og hos fastlegen, alle sa at tungebåndet var fint, men jeg visste at ikke alt var fint fordi hun klarte ikke få tungen sin ut av munnen, men den gikk over gommen som var det eneste legene så på. Jeg spurte om råd på en gruppe på facebook hvor de fleste der mente at hun hadde stramt tungebånd så jeg ba legen om henvisning til spesialist. Vi fikk time da hun var 6 mnd gammel, og jeg ga opp ammingen ved 5 mnd, da orket jeg ikke mer fordi produksjonen min gikk ikke opp på grunn av at hun hadde så dårlig vakum. Legen sa at tungebåndet var stramt og klippet. Jeg vet ikke i etterkant hvordan ammingen hadde vært, men hun har siden klart å ta flaske ganske bra, holder nå smokk selv og klarte å ta tunga ut av munnen sin.
Det er ikke sikkert det er dette som er problemet hos deg, men søk litt rundt om stramt tungebånd, hvis det er det som er problemet så er det bra å få det fikset tidlig. Du kan også spør i støttegruppen for stramt tungebånd på facebook om du vil, der er det mange dyktige mennesker som kan hjelpe.
Amming skal ikke gjøre vondt om man gjør det riktig, man kan selvfølgelig bli sår i starten, men det skal gå over og det skal ikke bli åpne sår. Så om du har fått veiledning og hjelp og gjør ting riktig så tyder det på at det er noe annet bak.