Amming eller flaske ?

Mamma til 4

Elsker forumet
Amner dere eller gir dere flaske ? I såfsll hvorfor ? Her begge deler, alltid ønsket å fullamme, gjorde det sist. Med første kun en mnd, hadde nok blitt lengre dersom jeg hadde hatt de erfaringene jeg har i dag. Grunnen til begge deler her er pga startvansker og for lite melk, trapper ned nå for å se om jeg gar fått mer :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Ammer, stort sett. Pumper så hun får flaske de dagene jeg er på skolen, og så har hun fått litt mme fordi jeg har feilberegna noen av de dagene :-)

Kun amming. Har pumpa noen ganger, for å unngå betennelse. Men den melka har blitt kasta... har ikke vært nødvendig. Er så heldig å ha mer enn nok.

Jeg mistet melken nesten med en gang - utrolig kjedelig! Så her gir vi bare flaske.. Har blitt vant til det, men savner kosen med ammingen..

Ammer:) men gir flaske i ny og ne for at hun skal kunne å ta flaske viss noen skal passe som fks sambo. Hun tar ikke smokk fordi hun ikke får det til, hun skjønner ikke greia, så kom på at det var lurt å opprettholde flaske så hun ikke glømmer det. Tok noen forsøk før hun forsto det :o

Jeg ammer stort sett men gir også flaske av og til pga jeg ikke har nok melk på kvelden. Dessuten kan jeg ikke sitte 5-6 t på kvelden å amme når storesøster er hjemme

Ammer, men er tøft med et stygt sår over hele brystknoppen! Hadde aldri klart å holdt ut om jeg hadde hatt flere små (de to andre er store og selvstendig)

Ammer, men gir flaske en gang i blant (når slitenheten tar overhånd eller det blir for sårt). Sliter litt med sårhet - ny runde etter 8 uker.. - samt raynauds fenomen (hvite brystvorter, skitvondt!). Tidvis lyst til å slutte å amme, men biter tennene sammen. Hun tar sjeldent smokk, men foretrekker puppen til det og (trøst, kos, sove, etc.).

Ammer, men gir flaske en gang i blant (når slitenheten tar overhånd eller det blir for sårt). Sliter litt med sårhet - ny runde etter 8 uker.. - samt raynauds fenomen (hvite brystvorter, skitvondt!). Tidvis lyst til å slutte å amme, men biter tennene sammen. Hun tar sjeldent smokk, men foretrekker puppen til det og (trøst, kos, sove, etc.).
Har også den der raynauds fenomen :( skrekkelig vondt ja! Vet du om vi blir å ha det hele ammeperioden? Har også såre brystknopper- hatt stygt sår i 7 uker, dyp kløft som rives opp ved hver amming :( - så føler med deg :(
-tar ikke sutt her heller, så jeg sitter med pupp framme store deler av dagen :0

Ammer, men er tøft med et stygt sår over hele brystknoppen! Hadde aldri klart å holdt ut om jeg hadde hatt flere små (de to andre er store og selvstendig)[/QUOTEe
Er det ikke no bedre ? :( gammel er poden ? Hatt sår med de andre barna og ?

Hvite brystvorter ? Hva vil det si ?

Hvite brystvorter ? Hva vil det si ?

At brystvortene blir hvite etter amming - noen ganger utenom og. Er som likfingre/-tær, virker som om det er dårlig/lite blodomløp i brystvorten, som blir helt hvit og veldig øm/sår. Ingen kur for det, slik jeg har forstått det, men noen ting kan hjelpe (varmt omslag, ullinnlegg, varme generelt, te, ekstra vitaminer eller mineraler - men det har ikke jeg forsøkt ennå). Noen opplever at det går over, andre at det ikke gjør det (har vært slik et par uker for meg nå). Men jeg merker at det kan være verre hvis jeg har vært kald i løpet av dagen.

Har også den der raynauds fenomen :( skrekkelig vondt ja! Vet du om vi blir å ha det hele ammeperioden? Har også såre brystknopper- hatt stygt sår i 7 uker, dyp kløft som rives opp ved hver amming :( - så føler med deg :(
-tar ikke sutt her heller, så jeg sitter med pupp framme store deler av dagen :0

Aner ikke.. Har forsøkt å lese meg opp på det, og ser at noen sier det har gått over etter en stund - mens andre ikke har blitt kvitt det mens de ammer (jeg vet ikke om det kan gå over etter at man har sluttet å amme).

Forsøkte å spørre legen, som kjente til fenomenet - men fikk bare til råd å "gjøre det mest mulig komfortabelt" for meg. Teste ut råd og følge det som virker for meg. Ull kjennes ok ut, forsøker å ikke fryse i løpet av dagen, og drikker en del te. Hvis det ikke blir bedre, skal jeg be om en time hos helsesøster eller ammeveilederen på helsestasjonen. Kanskje til og med ringe ammehjelpen.

Aner ikke.. Har forsøkt å lese meg opp på det, og ser at noen sier det har gått over etter en stund - mens andre ikke har blitt kvitt det mens de ammer (jeg vet ikke om det kan gå over etter at man har sluttet å amme).

Forsøkte å spørre legen, som kjente til fenomenet - men fikk bare til råd å "gjøre det mest mulig komfortabelt" for meg. Teste ut råd og følge det som virker for meg. Ull kjennes ok ut, forsøker å ikke fryse i løpet av dagen, og drikker en del te. Hvis det ikke blir bedre, skal jeg be om en time hos helsesøster eller ammeveilederen på helsestasjonen. Kanskje til og med ringe ammehjelpen.
Jeg fikk hjelp av ammepoliklinikken. Ble rådet til å drikke svart te- vanlig, ikke Ammete, litt før amming. Samt legge på varme ( har de hjertene til ammehjelpa som har slik veske i seg som blir hard og varm..og flytende igjen v kok) dette skulke gjøre slik at blodårene åpnet seg mere og det ble mindre smerte...
Glemte å spørre om varighet :(

Ikke no særlig bedre :( litt smalere og ikke like dypt, men fortsatt veldig vondt.. Men har liksom vent meg til smerte. Dette fenomenet vi snakker om, kommer på meg av denne smerten. Måtte slutte på antibiotika pga allergisk reaksjon, så nå vet hverken lege eller HS hva de skal anbefale meg..

Var aldri sår med de andre to- smurte aldri purelan eller no annet på. Ammet i 1 år og 1,5 år uten problem.

Han blir 10 uker på mandag.

Legger ved bilde

ImageUploadedByBV Forum1430505827.620136.jpg

Ikke no særlig bedre :( litt smalere og ikke like dypt, men fortsatt veldig vondt.. Men har liksom vent meg til smerte. Dette fenomenet vi snakker om, kommer på meg av denne smerten. Måtte slutte på antibiotika pga allergisk reaksjon, så nå vet hverken lege eller HS hva de skal anbefale meg..

Var aldri sår med de andre to- smurte aldri purelan eller no annet på. Ammet i 1 år og 1,5 år uten problem.

Han blir 10 uker på mandag.

Legger ved bilde

Vis vedlegget 115290
Uff :( syns så synn på deg :( her har det gått helt over :) hjalp med amme pause. Har du prøvd det ?

Uff :( syns så synn på deg :( her har det gått helt over :) hjalp med amme pause. Har du prøvd det ?

Så heldig du er :)

Nei, ikke annet enn 6 t mellom hver amming på den siden... Er så tung pumpet at selv med nesespray så kommer det lite ut...

Har ikke turt å stoppe helt å amme der,- redd jeg ikke får produksjon igang igjen....

Gir mest flaske, men tilbyr brystet flere ganger allikevel. Hun sliter noe med ryggen/nakken, så er ikke så ofte hun liker å amme. Så for å få slutt på hyl og grin, så får hun flaske:) Men på nattetid ammer jeg liggende i senga.

Back
Topp