Amming eller erstatning?

Har et ønske om å amme,og skal prøve så godt jeg kan på det, men har kjøpt noen fine glassflasker og noen bokser med mme i tilfelle det ikke går. :)
 
Har ammet de to eldste, så satser på at det går bra denne gangen også.

Det har vært hardt arbeid å få det til med begge, fordi de var litt for tidlig fødte og ikke så vilige/sterke nok til å ta brystet. Men etter iherdig trening, så fikk vi det til. Med poden ammet vi helt til han var 21 mnd og jenta omtrent 13 mnd. Hun sluttet selv, mens poden måtte tvangs avvennes...

Skal leie dobbel ammepumpe på helsestasjonen, så vi har melk tilgjengelig. Men morsmelkerstatning vil jeg unngå pga melkeallergi i familien.
 
Planlegger å amme så sant jeg får det til. Delammet kun storebror da vi kom sent i gang med ammingen da han lå en stund på nyfødt intensiven og hadde sonde så slet med å få til ammingen når han først var ferdig med sonde. Håper jeg får til amming denne gang og klarer å stole på meg selv at jeg har nok melk
 
Håper på å amma. Sist styrte vi litt i begynnelsen, men det gikk seg til heldigvis. Synes det er utrolig greit å alltid ha maten klar.
 
Skal prøve meg på amming tenker jeg :) klarte å delane i tre mnd med tvillingene. Håper på å få til å fullamme denne gangen. Men er da avhengig av å ikke få så sinnsykt brystbetennelse som sist :eek:
Forebygg, forebygg, forebygg.
Fikk det sist fordi jeg ikke tenkte over hvor jævlig det var og dermed ikke var forsiktig nok.
Fikk det fordi mini plutselig sov 6t bare noen uker gammel. Nå kommer jeg til å ha vekkerklokken på hver 4 time,sånn at om lillebror sover godt, så kan jeg i det minste pumpe meg litt. Og våkner han før så setter jeg bare vekkerklokken 4t frem igjen.
Og ullinnlegg og skal passe på å ikke fryse. Blir nok ingen bading ute på meg i sommer selv etter renselsen og selv om jeg elsker å bade.
 
Har planer om å pumpe og gi melk. Hater virkelig den ammingen, men vil han skal få min melk.
Mister jeg melken slik som sist så må det jo bli erstatning da...
 
Planlegger og ønsker å amme. Hadde absolutt ingen problem med å amme nr 1, håper det blir sånn denne gangen også :)
 
Håper jeg får til amming. Hadde litt startproblemer sist, men så gikk det bra.
Blir nok å pumpe litt og slik at jeg kan dra ut døra alene uten at det blir krise :)
 
Det hadde vi null problemer med her, føler det er en myte.
Det må være veldig praktisk å få til begge deler, ja :) Men det er vel anbefalt å vente med flaske om man kan pga. dette. Føler du at det er en myte fordi du ikke opplevde noe problem selv? Det er jo noen som får problemer, selv om det gikk fint for deg. Og vanskelig å forutsi hvilke barn som får det. Men når du nevner det så har jeg lest en artikkel som sier det samme som deg, men tenker likevel jeg vil følge anbefalingene som gjelder.
 
Det må være veldig praktisk å få til begge deler, ja :) Men det er vel anbefalt å vente med flaske om man kan pga. dette. Føler du at det er en myte fordi du ikke opplevde noe problem selv? Det er jo noen som får problemer, selv om det gikk fint for deg. Og vanskelig å forutsi hvilke barn som får det. Men når du nevner det så har jeg lest en artikkel som sier det samme som deg, men tenker likevel jeg vil følge anbefalingene som gjelder.

Jeg har aldri hørt om et barn som er sugeforvirra. De fleste bruker jo smokk og pupp.

Hvis man er rett for sugeforvirring må man også kutte ut smokk.
 
Jeg kjenner meg igjen i dere som skriver om sugeforvirring, for jeg hadde lest mye om amming og hadde akkurat samme innstilling da jeg gikk gravid sist; Vente lengst mulig med flaske og smokk. Jeg fikk imidlertid fort erfare at amming ikke er hokus pokos og vi sleit i mange uker før ammingen gikk bra. Jeg må bare si at flaska reddet oss de første nettene vi hadde hjemme, for jenta vår fikk ikke nok mat i starten av ammingen, og hun skrek i timesvis. Hun fikk da flaske om natta, og jeg følte meg som verdens verste mor som gav flaske og ikke bare "holdt ut". I ettertid hadde hun ingen problemer med dugetak og jeg fullammet henne til ca 5 mnd og delammet til 13 mnd (hun avvente seg selv). Det gikk heldigvis bra til slutt for oss, men jeg kjenner jeg gruer meg mer til amming denne gangen og kommer nok til å ha flaske og mme klart i tilfelle. :)
 
Sist pumpet jeg dag og natt de første 3,5 mnd, da det rett og slett bare var så smertefullt å amme.. Men han fikk ikke erstatning da.. Men etter 3,5 mnd med pumping hadde brystvortene blitt så herdet at det gjorde ikke noe som helst vondt og amme :) nå skal jeg uten tvil amme, men er ikke redd for å måtte bruke pumpe litt først som sist, men skal isåfall prøve meg på ammingen litt tidligere enn forrige gang :) For det var jammen mye enklere :) Hehe :)
 
Back
Topp