Amming/brystbetennelse - HJELP

**Eggerøra**

Forumet er livet
Fødte tirsdag, altså for 5 dager siden. :)
Melken kom for fullt natt til fredag, og den kom i MENGDER! Våknet plutselig med melkespreng, og har hatt det siden. emoticon
Snuppelura spiser hver 2,5-4 time alt ettersom, men tømmer overhode ikke brystet, og drikker kun av ett bryst til hvert måltid. Jeg har melk i overflod altså, og hun klarer nesten ikke å svelge unna.emoticon
Jeg har nå to morgener måttet massere ut melk i dusjen, og etter måltidene hennes melker jeg ut litt ekstra; trykker ut noen av "kulene" i brystet. Men klarer ikke tømme de, brystene er konstant stinne av melk, harde og fryktelig vonde, og jeg kan ikke engang strekke opp armene, og kan kun ligge på ryggen/på siden lent bakover å sove, noe jeg liker heller dårlig... emoticon

Er fryktelig redd for å få brystbetennelse siden hun tømmer meg så dårlig og sjeldent, samtidig er jeg redd for å stimulere tl\il mer produksjon ved å melke for mye. What to do???

Tror jeg ringer helsestasjonen i morgen, men vil bare høre om noen har lignende erfaringer...? Skal det ikke egentlig regulere seg selv ettersom hvor mye barnet spiser...?Amming er forresten VONDT, på grensen til at jeg gruer meg til å legge henne til... :( Men det går greit når det er i gang da...

Akkurat sånn hadde jeg det og.. Regulerer seg etterhvert, men tar litt tid! Jeg pumpet og håndmelket en del for å lette trykket, vet dette øker produksjonen, men shit au! Fryste ned melken som var "til overs" slik at jeg hadde liggende hvis jeg trengte barnevakt.

M3rl0t skrev:
Akkurat sånn hadde jeg det og.. Regulerer seg etterhvert, men tar litt tid! Jeg pumpet og håndmelket en del for å lette trykket, vet dette øker produksjonen, men shit au! Fryste ned melken som var "til overs" slik at jeg hadde liggende hvis jeg trengte barnevakt.

Takk for svar :)
Litt godt å høre at det kan gå seg til selv. Mulig jeg må låne meg en pumpe, hvis jeg ikke finner min....

Jeg hadde det også sånn, og pga jeg ikke begynte å pumpe fikk jeg betennelse på dag 8, etter det måtte jeg pumpe meg veldig ofte en god stund, men etterhvert kunne jeg da pumpe mindre. Så pump deg, bedre å ha litt ekstra melk enn å få betennelse.

Jeg hadde også vondt i begynnelsen, veldig vondt, men det gikk seg til, heldigvis.
Var på ammepoliklinikken på sykehuset her, kanskje ditt sykehus har noe sånt også ?

Vet det er ammeveiledning, men ingen poliklinikk her. Skal ringe i morgen til føden å høre, tenker jeg. Vet man får lånt pumper på hs, klarer ikke med manuelle....

Jeg har hatt overproduksjon fra starten av og måtte de tre første månedene bruke 100 ammeinnlegg i uka og må fortsatt bruke endel.

Vesla klarte først å tømme et bryst av gangen da hun var opp mot 10-11måneder gammel og produksjon stabiliserte seg ikke før etter mange måneder. Og stinne bryst er helt normalt etter 5 dager :)

Fortsett å massere brystene som du gjør og melk evt ut litt med hendene. La kun barnet få et bryst av gangen hvis ikke stimulerer du begge brystene hvar gang hun spiser. om produkjonen er like stor og slitsom om en månede ville jeg lest om overprodukjon på ammehjelpen, men sånn du har det nå er helt normalt så kort tid etter fødsel.

Inntil videre kan det være smart å lese litt på ammehjelpen og evt snakke med helsestasjonen som du nevner :)

Lykke til med ammingen ;)

Jeg har hatt overproduksjon fra starten av og måtte de tre første månedene bruke 100 ammeinnlegg i uka og må fortsatt bruke endel.

Vesla klarte først å tømme et bryst av gangen da hun var opp mot 10-11måneder gammel og produksjon stabiliserte seg ikke før etter mange måneder. Og stinne bryst er helt normalt etter 5 dager :)

Fortsett å massere brystene som du gjør og melk evt ut litt med hendene. La kun barnet få et bryst av gangen hvis ikke stimulerer du begge brystene hvar gang hun spiser. om produkjonen er like stor og slitsom om en månede ville jeg lest om overprodukjon på ammehjelpen, men sånn du har det nå er helt normalt så kort tid etter fødsel.

Inntil videre kan det være smart å lese litt på ammehjelpen og evt snakke med helsestasjonen som du nevner :)

PS: Pumping stimulerer mer enn håndmelking gjør!

Lykke til med ammingen ;)

Eg hadde det slik med begge mine. Eg lakk ikkje, så hvis eg ikkje pumpa vart det harde,vonde bryst, og betennelse. Pump ut nok til å "lette trykket", og få vekk kulane, men du treng jo ikkje pumpe heilt tomt. Eg fraus ned til å begynne med, men til slutt hadde eg så mykje at eg fann ut eg aldri fekk brukt opp alt;) 

Lukke til

Tusen takk for gode svar og gode ord.
Hadde svært stor produksjon sist også, men da pumpet jeg de tre første ukene da Lilling var prematur og fikk sondemat. Husker jeg hadde stinne bryst den tiden jeg "pumpet ned" produksjonen, men husker liksom ikke helt hvordan det artet seg og om det var så her ille over flere dager... Føler jeg "prakker på" lillemor mer mat enn hun egentlig har lyst på, for å "lette på trykket", men hun suger vel ikke om hun ikke er sulten...problemet er at hun er et "sovedyr", og sovner etter 5-10min :s

Lurt å se på ammehjelpen på nett, det skal jeg gjøre :)

Back
Topp