Amming av baby 4.5 mnd

GladGravid:)

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg har en baby på 4.5 mnd. Hun fullammes og det er både veldig koselig og har vært veldig problemfritt. Men jeg lurer på et par ting:
* Hun er ganske stor for alderen, men følger sin egen kurve veldig fint. Er det lurt å vente med å innføre annen mat til hun er 6 mnd så hun ikke skal vokse mer enn å følge kurven sin?
* Hun spiser ganske uregelmessig og det er egentlig helt ok for meg, men mange steder står det at det er mer forutsigbart spisemønster i denne alderen. Er det noe jeg burde gjøre for å fremme et mer forutsigbart mønster? Burde jeg "utsette" måltider ved distraksjon og tilby mat når hun ikke viser tegn på sult? Det virker litt lite logisk for meg.
* Noen kvelder spiser hun en/ to ganger etter hun er lagt. Jeg pleier ta henne opp og gi henne mat når hun våkner og er urolig eller ikke greier sovne selv og da sovner hun ofte i armene mine og jeg bærer henne i seng. Burde man være mer streng med leggerutiner og er det egentlig noen problem at hun sovner på puppen en stund enda?

Takker for svar:)
 
Hei!! :)

Så kjekt å høre at dere koser dere med ammingen!

Vi i Ammehjelpen forholder oss til myndighetenes anbefalinger når det gjelder spedbarnsernæring og den anbefalingen sier at barnet bør fullammes de første 6 mnd og så starte forsiktig med smaksprøver fra 6 mnd alder. Det er mye misforståelse ute og går når det gjelder akkurat dette så jeg syns det er fint at spørsmålet kommer opp. Mange tror at anbefalingen er endret til 4 mnd, det stemmer ikke. Det er en ekspertgruppe i helsedirektoratet som jobber med å revidere anbefalingene for spedbarnsernæring men man vet ikke om de lander på å senke anbefalingen for introduksjon til 4 mnd. Det er ingen andre land som har 4 mnd og blant annet USA og Canada har nylig endret sine anbefalinger fra 4 mnd til 6 mnd. Det er et par studier som viser at barn som fikk introdusert fast føde ved 4 mnd ble mindre kresne enn barn som først fikk fast føde ved 6 mnd, men denne studien var ikke gjort på barn som ble ammet- men barn som fikk morsmelkerstatning og det er en viktig forskjell: Mme smaker det samme hver gang, barn som får det vil derfor kun ha smakt mme når de begynner å få fast føde. Morsmelk tar smak av det mor spiser, et barn som ammes får derfor varierte smaksopplevelser helt fra fødselen av, derfor kan ikke de studiene som mange refererer til brukes som grunnlag for å si noe om dette med at barna blir mer kresne av å få introdusert fast føde ved 6 mnd.
Det snakkes og om barnets jernlagre, mange er bekymret for at barnets jernlagre er tomme ved 6 mnd alder, det stemmer ikke, man anbefaler å starte fast føde ved 6 mnd for å forebygge at barnet får lave jernlagre senere. Det er for friske babyer som ble født til termin ingen grunn til bekymring for at de skal ha tomme jernlagre ved 6 mnd alder. Man kan derfor trygt starte med små smaksprøver fra 6 mnd slik Helsedirektoratet anbefaler og øke sakte opp.

Ang spisemønsteret: Det er helt normalt! Vi er alle forskjellige, noen spiser uregelmessig og andre spiser til faste tider hver dag, det gjelder både babyer og oss voksne. Selvregulering gjelder fortsatt så bare kos dere med det spisemønsteret babyen din har.

Jeg syns du har en veldig fin tilnærming til både dette med spisemønster og leggerutiner. Et så lite barn trenger ikke en streng mamma men en som imøtekommer de behovene barnet gir uttrykk for. Det å sovne ved brystet er ikke noe problem med et så lite barn (og det er ikke noe problem senere heller). Brystet gir barnet trygghet og vi vet jo at det er lettere å sovne når man føler seg trygg og varm og god. Det er gjort studier på om barn som får strenge rutiner tidlig får bedre søvnmønster senere og det er ingen sammenheng der så du kan trygt fortsette slik dere gjør.

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp