amming av 1 åring og andre folks negative holdninger

nirogr

Første møte med forumet
hei
 
eg har en gut på snart 1 år som eg fortsatt ammer 3-4 ganger i døgnet (ca kl 06.00, 12.00, 17.30 og sjeldnere kl 09.00 og 23.30 alt etter hans form), noe som han også selv viser godt at han fremdeles vil.
 
hva er deres erfaring med amming av 1 åringer? hvor mye ammet dere de? hva er vanlig?
 
eg begynner å bli så dritt lei av de rundt oss med negative holdninger til ammingen.  det er nesten som eg bare har lyst å gi opp ammingen bare for at de ska holde kjeften sin igjen. men så er det guten min som er alt, og ikkje andre folks meninger. men det er slitsomt å allti måtte kjempe i mot strømmen av negative holdninger.
 
håper noen kan hjelpe.
 
 
Hei,

jeg har erfaring med amming av 1åring.. Det kan være tøft når noen kommenterer ammingen. Det er et privat og flott valg. Ikke alle har muligheten til det, eller orker eller ønsker det. Amming har liten plass i de flestes liv, amming er rett og slett uvesentlig for dem, så små negative kommentarer betyr ingenting for dem. Mens for oss som ammer, fyller ammingen mye av hverdagen. Det er ingen vits i å kritisere noen andre. Det valget du har tatt om å fortsette å amme gutten din, har jeg som ammehjelper overhodet ingenting å si på, det er flott. Ingen kan bevise negative effekter av det. Det gir sunne, trygge barn. Ikke i seg selv, men som en del av en helhet. Du skriver at han selv ikke ønsker å slutte. Du lytter til sønnen din. Det er flott og gutten din merker det! Det er utrolig verdifullt. Har får nærhet, trøst,trygghet... Små barn kan overøses av dette. Så lenge du klarer å sette grenser, når det er nok for deg selv, at du føler at din kropp er din, og at det ikke tapper din energi mer enn du er villig til. Så finnes det ingenting jeg kan si som er negativt med å amme han så lenge dere vil. 

Jeg mener ikke at du skal amme til han begynner på skolen, eller at du bør stoppe når han er 2 heller.WHO anbefaler å amme til barnet er 2 år. Norske myndigheter til barnet er 1 år. Foreldregenerasjonen til dagens voksne hadde en annen tilnærming til amming enn det vi har i dag. Det er få som kan forstå deg, uten å selv ha ammet som deg.

Selv ammet jeg ganske mye i skjul.. er ikke sikker på om det var en lur tilnærming, men jeg fikk også kommentarer. Har du lest denne? http://www.dagbladet.no/2009/08/14/magasinet/amming/barn/helse/7651052/

Jeg er ikke der altså, he he. Fant ut at jeg ikke er alene, det er ikke du heller!
 
Jeg kommer til å amme lenger enn 1 år, så lenge guttene vil det. Jeg ammet minste janta mi også til hun var en 14-15 mnd. Følte aldri jeg fikk noen negative tilbakemeldinger på det.
Så bar stå på du og kos deg videre med ammingen.
 
Back
Topp