Må bare få komme med et lite innspill her:
Den første tiden er det ofte slik at barna vil ha mat OFTE - se det som en eneste lang øke-økt.
Ja, man blir grusomt sår - blodige skorper og tårer er dessverre ikke uvanlig.
Faren ved å begynne med pumping eller brystskjold i stedet er at barnet lærer seg til å ta flaske eller skjold og deretter nekter å ta pupp - noe som har skjedd med flere av august-jentene, dessverre. [8|]
Barnet har vanligvis tømt brystet på ca. 20 minutter. Om nurket ditt ligner på mitt, så slutter han ikke å suge av den grunn - så jeg satt med stivt blikk på klokka og "koblet ham av" når det var gått nøyaktig 20 minutter på en side. Ikke noen vits i å bli mer sår enn absolutt nødvendig! Har du prøvd smokk etterpå? Noen babyer har enormt sugebehov, uten at de nødvendigvis er sultne av den grunn.
Du må nok regne med å legge ham til brystet ofte en uke eller to til, men så begynner det ofte å gå seg til.
Man produserer mer melk om natten og formiddagen enn om kvelden, men om kvelden er melken fetere og mer mettende. Det tyder jo på at du har nok melk om natten, i hvert fall!
Om han ligger ved brystet hele tiden vil ikke pumping gjøre noe mer for å øke produksjonen - det gjør jo gullet ditt utmerket på egen hånd! [:)]
Er ungen sulten etter mat skal du selvfølgelig ikke la ham sulte - dette var mer et lite tips om å holde ut såre brystknopper og liten "fritid" en liten stund til før du gir deg ende over! [:)]
Jeg har "sensitiv" eksemhud, og det tok omtrent en måned før jeg ble herdet - men jeg er så glad for at jeg holdt ut, er så praktisk å alltid ha temperert og "steril" mat med meg hvor enn jeg går! [;)][:D]
Er noen som ikke kan det - det kan gå infeksjoner i sårene, de får så mye blod i melka at ungen kaster opp melka osv, men for de fleste er det mulig å få til med litt tålmodighet.
Dette er ikke ment som et angrep på de som gir flaske, enten med MM eller MME - alle må finne sin egen løsning som fungere for dem og deres situasjon - men et lite heiarop for de som sliter og tviler på seg selv.
Dere kan få det til, jenter! [:)]